صادرات صنایع دستی گیلان افزایش یافت


۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - ۱۶:۱۵ | کد خبر: ۳۱۱۳۴ چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: صادرات صنایع دستی استان در ۱۰ ماهه امسال ۲۵ درصد افزایش داشته است.

صادرات صنایع دستی گیلان افزایش یافت
کلانشهر: ولی جهانی روز سه شنبه  افزود: طی مدت یاد شده ۴۴۰ هزار دلار صادرات چمدانی صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان به ثبت رسیده است که بیشترین آمار مربوط به حصیربافی و رشتی دوزی است.
وی اهتمام به صنایع دستی را بعنوان یکی از راهبردهای اشتغالزایی در دولت سیزدهم عنوان و ذکر کرد: چهره صنایع دستی و هنرهای سنتی استان بعد از ثبت جهانی قاسم آباد رودسر به عنوان روستای جهانی صنایع دستی با محوریت چادرشب بافی دگرگون و موجب شد صادرات صنایع دستی استان در سال ۱۳۹۹ تا ۴۰۰ پنج برابر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه اروپایی ها، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه بیشترین خریداران این تولیدات هستند، تصریح کرد: رشتی دوزی، حصیربافی، چادرشب بافی، تولیدات چوبی، چرم، سفال و سرامیک بیشترین میزان صادرات استان را به خود اختصاص داده‌اند.

جهانی ادامه داد: این اداره‌کل در نظر دارد با احیاء رشته‌های در معرض فراموشی و نیز رونق‌بخشی به برند محصولات صنایع‌دستی گیلان در قالب طرح‌های کیفی‌سازی و برگزاری طرح‌های توسعه مهارت‌های فردی هنرمندان صنایع‌دستی ضمن ایجاد شرایط رونق تولید، زمینه تکمیل زنجیره‌ ارزش صنعت گردشگری گیلان را فراهم سازد.

جهانی با اشاره به اینکه هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند، تاکید کرد: رشت در روزهای اخیر نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شده است و ارزیابان یونسکو اوایل اسفندماه برای ارزیابی وارد استان می شوند.
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت بالای موضوع یاد شده و رقابت استان‌های دیگر در این خصوص لازم است همه دستگاه‌ها اجرایی استان شامل استانداری، فرمانداری و شهرداری و شورای شهر پای کار باشند تا این اتفاق مهم و مبارک هر چه سریع‌تر انجام شود.
بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف به تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.