وزیر نیرو گفت:وضع بارش‌ها در نیمه جنوبی کشور خوب بوده، اما در نیمه شمالی نسبت به سال‌های گذشته خیلی کمتر است.

بارش‌های نیمه شمالی کشور «خیلی کمتر» از پارسال است
کلانشهر: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو پس از نشست با کمیسیون عمران مجلس گفت:نیمه جنوبی کشور بارش‌های خوبی داشته، اما در نیمه شمالی به ویژه در استان‌های مرکزی، تهران، قزوین، همدان، البرز و سمنان بارش‌ها نسبت به سال‌های گذشته خیلی کمتر است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، او ادامه داد:میزان پرشدگی سد‌ها بیش از ۴۰ درصد بوده که طبیعی است؛ چون بارش‌ها بیشتر برف بوده، امیدواریم با ذوب برف‌ها شرایط پرشدگی سد‌ها بهبود یابد.

آقای محرابیان گفت: اگر روند بارش‌ها در ماه‌های آینده نتواند عقب ماندگی‌ها را در استان‌ها جبران کند،باید روش‌های مدیریت مصرف را جدی بگیریم.

وزیر نیرو گفت: تلاش می‌کنیم مصرف آب و انرژی را کاهش دهیم.امسال در بخش آب نسبت به پارسال رشد مصرف نداشتیم که با وجود اضافه تقاضا، یعنی صرفه جویی مورد توجه قرار گرفته است.او افزود: مصرف برق هم در تابستان امسال نسبت به پارسال کاهش ۴ و نیم درصد داشتیم.

طرح جهاد آبرسانی بیش از ۳۰ درصد پیشرفت داشته است

آقای محرابیان همچنین از افزایش ۱۶ درصدی رشد بودجه مربوط به وزارت نیرو خبر داد و ابراز امیدواری کرد این بودجه به تصویب برسد.

وزیر نیرو گفت که این وزارتخانه برای مهار آب‌های بالادستی، ساخت سد‌ها و کانالها، شبکه‌های آبیاری، خطوط انتقال آب، تصفیه خانه‌ها و شبکه‌های توزیع آب شهر‌ها و روستا‌ها به ویژه طرح جهاد آبرسانی به بودجه نیاز دارد.

به گفته علی اکبر محرابیان طرح جهاد آبرسانی تا امروز بیش از ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

ابن طرح هدف‌گذاری کرده تا برای رفع تنش آبی، آب ۱۰ هزار روستا را در مدت ۳ سال تأمین کند.

وزیر نیرو گفت با تأمین مالی مناسب در سال آینده و دو سال بعد، طرح جهاد آبرسانی تا پایان سال ۱۴۰۳ بیش از ۴ و نیم میلیون نفر از جمعیت روستا‌ها را پوشش خواهد داد.