رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن برشماری دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی، نظام شبکه و مراقبت‌های اولیه سلامت در ایران را از الگوهای موفق در دنیا خواند و گفت: این الگوی موفق در کشورهای دیگر دنیا تدریس می‌شود.

کلانشهر: دکتر محمدرئیس زاده در نشستی خبری به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن تبریک این ایام و ابراز همدردی با زلزله زدگان خوی، گفت: در این زمینه ما سعی کردیم از روزهای نخست کنار مردم باشیم. بر اساس آخرین آمار به لحاظ نقدی بیش از ۳.۵ میلیارد تومان کمک اعضای سازمان بود که به زلزله‌زدگان خوی اهدا شد و بیش از ۵۰۰ بخاری، ۷۰۰ تخته پتو در اختیار مردم قرار گرفت. دو کمپ در آنجا تشکیل شد تا هم برای اسکان اعضای آسیب دیده و هم برای خدمت رسانی باشد و انصافا دوستان پزشک شبانه روزی در کنار سایر دستگاه‌ها در خوی فعال هستند و توصیه ما هم این است که این مشکل به شکل منطقه‌ای مدیریت شود؛ به همین دلیل بنده علی رغم میل باطنی در منطقه حضور نیافتم که زحمتی ایجاد نشود. در زمینه دارو و تجهیزات کمبودهایی وجود داشت که خداروشکر با همکاری هلال احمر، وزارت بهداشت و نیروهای مسلح این کمبودها نیز برطرف شد.

وی افزود: ممکن است گاهی اوقات سازمان نظام پرشکی به موضوعاتی مانند کم کاری متهم شود؛ اما باید در سیر زمان این موضوعات بررسی شوند که مشخص شود ما در طول ۴۳ سال گذشته چه کرده‌ایم. شاخص طول عمر ما پس از پیروزی انقلاب از ۵۵ سال به ۷۷ سال رسید که اکنون حتی از میانگین جهانی هم بالاتر است. قبل از انقلاب شاخص ما از میانگین جهانی پایین‌تر بود، در سال ۶۷ به آمار جهانی رسیدیم و از دهه ۷۰ به بعد حتی طول عمر در ایران از میانگین جهانی فراتر رفت‌. در بحث مراقبت اولیه سلامت و گسترش نظام شبکه، ما جزو الگوهایی موفق در دنیا هستیم. ۳۵ هزار بهورز را در بیش از ۱۹ هزار روستا مستقر داریم که مراقبت اولیه انجام می‌دهند که این عدد قبل از انقلاب ۲۵۰۰ نفر بوده است. این الگوی کشور ما به عنوان الگوی موفق حتی در کشورهای دیگر دنیا تدریس می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: در کنترل بیماری سل، وبا و مالاریا موفق به ریشه کنی شدیم؛ درحالی که هنوز کشوری مانند نیجریه مرگ و میر بسیار بالایی از نظر مالاریا دارد که حتی درخواست داشتند ما الگوی موفق خود را آنجا پیاده کنیم.

او ادامه داد: در مورد پوشش واکسیناسیون ما از ۲۵ درصد پوشش واکسیناسیون پیش از انقلاب به ۹۹ رصد پوشش واکسیناسیون رسیدیم و حتما جزو کشورهای اول هستیم. باید گفت که در بحث هپاتیت بی میانگین دسترسی کودکان تازه متولد شده به این واکسن در دنیا حدود ۴۴ درصد است اما ما میزان دسترسی ۱۰۰ درصدی فراهم کردیم و همه کودکان تازه متولد شده علیه هپاتیت بی واکسینه می‌شوند و به همین دلیل شاخص ابتلا به این بیماری در ایران از میانگین جهانی پایین‌تر است.

وی با اشاره به کاهش مرگ و میرها پس از انقلاب، اظهار کرد: مرگ و میر نوزادان، مادران باردار و... پس از انقلاب تا ۱۰ برابر کاهش یافته است. مرگ و میر نوزاد زیر یک ماه از ۱۰۰ نفر در هر ۱۰۰۰ تولد زنده به ۸ نفر در هر ۱۰۰۰ تولد زنده رسیده است و یا مرگ مادران هنگام زایمان از ۲۰۰ در هر ۱۰۰ هزار به ۲۰ در هر ۱۰۰ هزار رسیده است. البته همین آمار هم باید سعی شود که به صفر نزدیک شود.

او ادامه داد: در زمینه دسترسی درمانی قبلا ۳۰ تا ۳۷ درصد شهرهای کشور بیمارستان و مرکز درمانی داشتند که این آمار اکنون به ۹۷ درصد رسیده است.

او در حوزه نیروی انسانی توضیح داد: آمار ما بسیار افتخار آمیز است؛ الان آمار پزشکان ما بالاتر از ۱۵۰ هزار نفر است؛ درحالی که این آمار اوایل انقلاب ۱۳ هزارنفر بود. دیگر پزشک خارجی هم در کشور نداریم. سرانه پزشک به هر ۱۰ هزار نفر  ۴ یا ۴.۵ پزشک بود که اکنون به بالای ۱۵ رسیده است و این درحالی است که جمعیت کشور تا ۲.۵ برابر رشد یافته و این سرانه تا ۳.۵ برابر بیشتر شده است.

وی افزود: تعداد دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و ‌پیراپزشکی تقریبا ۱۰ برابر شده است و  از ۷ دانشکده پزشکی به ۶۷ دانشکده پزشکی ارتقا یافتیم و از ۳ دانشکده دندانپزشکی به ۴۴ دانشکده دندانپزشکی و از ۳ دانشکده داروسازی به ۲۲ دانشکده داروسازی ارتقا یافتیم و میانگین نزدیک ۱۰ برابر شده است. برای رشته های PHD مرتبط با حوزه سلامت تا سال ۱۳۵۸ تعداد دو نفر فارغ التحصیل داشتیم اما اکنون بیش از  ۱۱۰۰ نفر از این دانشجویان داریم. در حوزه بانوان الان ۶۰ درصد فارغ التحصیلان در کارشناسی ارشد مربوط به سلامت ما بانوان هستند؛ درحالی که آمار قبلا زیر ۲۰ درصد بوده است. در مقطع دکتری نیز از ۱۲ درصد به ۵۲ درصد رشد داشتیم. همچنین پژوهشگران خانم در حوزه سلامت از ۱۸ درصد به ۴۱ درصد افزایش یافته است. استاد تمام‌های ما تا قبل از سال ۷۰ تعداد ۱۸ نفر بود اما اکنون ۲۵۵۲ استاد تمام در هیئت علمی داریم و اعضای هیئت علمی هم ۱۰ برابر شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی، ادامه داد: تا قبل از دهه ۷۰ سالانه ۱۱ هزار اعزام بیمار به خارج از کشور داشتیم و برای هرکدام میانگین ۱۰ هزاردلار هزینه می‌شد. تا سال ۱۳۶۷ نزدیک ۵۰۰۰ پزشک خارجی داشتیم و هرکدام میانگین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار حقوق می‌گرفتند؛ اکنون پزشک خارجی نداریم و هیچ‌بیماری به خارج اعزام نمی‌شود. این رشد نیروی انسانی حداقل ۱۲ هزار میلیاردتومان در سال صرفه جویی ارزی ناشی از توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی است.

او به رشد حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: مجموع صرفه‌جویی ارزی خودکفایی دارو نزدیک ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است.