رئیس سازمان استاندارد گفت: استاندار‌های ۸۵ گانه اجباری است وخودرو‌هایی که بر این اساس تولید نشود اجازه ورود به بازار ندارد.

 خودرو هایی که استاندارهای ۸۵ گانه را رعایت نکنند اجازه تولید نخواهند داشت
کلانشهر: در مراسم رونمایی و راه اندازی چند مرکز دانش بنیان در حوزه تصادفات خودرو و مبارزه با آلاینده های جوی مسئولان و نماینده مجلس نکاتی را از شرایط موجود و اثرگذاری این بخش ها ارائه کردند.

آقای تاجیک مدیر عامل یکی از بخش‌های دانش بنیان در خصوص مرکز تست تصادفات گفت: طبق حکم ماده ۵۶ قانون برنامه پنج ساله ششم وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد موظف به اقدامات در این حوزه بودند اما ترک فعل‌های در این زمینه رخ داد.

او گفت: ۱۶۷۷۸ نفر در سال ۱۴۰۰ آمار کشته‌های تصادفات کشور بوده است تست تصادف بیش از ۷۰ درصد در کاهش این بخش می‌تواند موثر باشد.

او در ادامه افزود: هدف ما دستیابی به تولید محصولات با کیفت، آرامش و ایمنی است.

در ادامه نیز رئیس سازمان استاندارد گفت: کشور در ریل پیشرفت بعد از انقلاب به مجموعه‌های توسعه یافته و مدرن رسیده است و این بخش‌ها میوه جمهوری اسلامی است.

برای بالا بردن ایمنی خودرو ها باید تحول جدی شکل گیرد
او در ادامه افزود: ناکارآمدی‌های گذشته به سبب ترک فعل‌های بوده که بخش‌های مختلف در آن نقش داشته اند برای بالا بردن ایمنی و بالا بردن عملکرد‌ها باید یک تحول جدی شکل گیرد اما با تجهیزات دیروز نمی‌شود ایمنی فردا را کنترل کرد نظارت ما کاملا جدی است تا اندازه ایی که در تلاش هستیم یک مرکز نظارت بر نهاد‌های همکار شکل دهیم .

معاون رئیس جمهور گفت: مردم حق دارند از تولید خودرو‌های بی کیفیت و نا ایمن گلایه‌مند باشند چرا که هزینه آن را پرداخت می‌کنند ۸۵ استاندار اجباری وجود دارد  که اجباری است و خودرو‌هایی که بر این اساس تولید نشود اجازه ورود به بازار را ندارند . در سال ۱۴۰۲ تعدادی از خودرو‌های که نتوانند استاندار‌دهای ۸۵ گانه را کسب کنند اجازه تولید نخواهند داشت.

مرکز تست تصادفات تا اردبیهشت سال آینده راه اندازی شود

او گفت: مرکز تست تصادف باید زودتر در کشور راه اندازی شود خواهشمندیم مرکز تست تصادفات تا اردبیهشت سال آینده راه اندازی شود ما نیز همراهی خواهیم کرد.

به گفته او، سوخت باید به درستی مدیریت شود تا بتوان در کنترل آلایندگی موفق باشیم در آینده به دنبال افزایش ارتقاء استاندار‌های  ۸۵ گانه به سمت بالا هستیم.

استاندارد سنجی مانعی برای تولید نیست

آقای حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در ادامه گفت: روزی قریب به ۴۵ نفر در تصادفات جان خود را از است می‌دهند همین آمار را باید به آلایندگی اضافه کرد همچنین ۲ میلیون و ۶۰۰ میلیون میلیارد دلار هزینه برای مبارزه با آلایندگی هوا صرف می‌شود.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: استاندارد سنجی نه برای این که مانعی برای تولید باشد بلکه برای این است که کیفیت‌ها و ارزش افزوده ارتقاء پیدا کند در دنیا محصولی می‌تواند جایگاه مناسبی پیدا کند که ویژگی کیفیت، ارزان قیمت بودن و رقابتی بودن را داشته باشد.