عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس خرج یک واحد درصد از مالیات شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی برای زیرساخت همان شهرک ها و کاهش دریافت مالیات از واحدهای تولیدی را دو اولویت مد نظر کمیسیون صنایع در لایحه بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد.

ایزدخواه:«صفر کردن مالیات واحدهای خرد تولیدی» از اولویت های بودجه ۱۴۰۲ باشد
کلانشهر: روح الله ایزدخواه در رابطه با اولویت هایی که در بودجه ۱۴۰۲ در حوزه صنایع و معادن باید مد نظر قرار گیرد، بیان کرد: یکی از پیشنهاداتی که به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ ارائه کرده ایم بحث یک درصد مالیات اخذ شده از واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی است که در زمان تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس مصوب شد که یک واحد درصد از مالیات اخذ شده از شرکت های مستقر در شهرک ها خرج زیرساخت شهرک های صنعتی شود.

اختصاص یک واحد درصد از مالیات واحدهای صنعتی برای توسعه زیرساخت شهرک های صنعتی

وی افزود: شورای نگهبان در آن زمان این موضوع را رد کرد و اعلام کرد که این موضوع از جنس بودجه است و باید در بودجه های سنواتی آورده شود، لذا این پیشنهاد را به کمیسیون تلفیق ارائه کردیم که در این صورت یک واحد درصد از مالیاتی که از شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی اخذ می شود برای توسعه شهرک های صنعتی همان استان هزینه خواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر کاهش مالیات است که دولت نیز در لایحه خود آورده است و بر اساس آن باید مالیات واحدهای تولیدی را تا حد امکان کم کنیم. همچنین با رشد منابع مالیاتی که از محل اخذ مالیات از فرارهای مالیاتی انجام می شود، همزمان بتوانیم مالیات های واحدهای صنعتی را کم کنیم تا از این طریق به تولید کمک شود، با توجه به اینکه عوارض های مختلف از صادرات و واردات می گیریم واحدهای تولیدی کمتر اذیت شوند.

مالیات واحدهای خرد تولیدی صفر شود

ایزدخواه یادآور شد: یکی دیگر از پیشنهادها این است که مالیات واحدهای خرد را به صفر برسانیم که در کمیسیون صنایع مطرح شده است، اما باید دید که آیا در کمیسیون تلفیق تصویب می شود یا خیر.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از مصوبات ما در کمیسیون صنایع و معادن این بود که در صورت عرضه خودروها در بورس کالاها تفاوت قیمت فروش رفته در بورس نسبت به قیمت تمام شده بر مبنای مصوبه شورای رقابت به عنوان عوارض اخذ کرده و به حساب خزانه واریز شده تا صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود که در کمیسیون صنایع تصویب شده و به کمیسیون تلفیق ارائه کرده ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص اختلاف نظرهای موجود در عرضه خودرو تاکید کرد: اختلافی درون دولت در این رابطه وجود دارد و معتقدم مجلس برای عرضه خودرو باید قانون بگذارد. تا اینجای کار حق با شورای رقابت است، چراکه قانونی که در حال حاضر داریم اختیار را به شورای رقابت داده و تعیین دستورالعمل قیمت خودرو را به این شورا سپرده است، بنابراین شورای بورس اساس قانونگذار نیستند که بخواهند نظر متفاوتی ارائه دهند، لذا حق با شورای رقابت است.  

عرضه خودرو در بورس باید بر اساس قواعد باشد

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر هم قرار باشد عرضه خودرو در بورس انجام شود باید قواعد و شرایطی داشته باشد، تصریح کرد: ما این شیوه عرضه فعلی را قبول نداریم، چراکه اساسا قاعده و ضابطه ای ندارد و رانتی که ایجاد می کند این بار به سمت خودروساز است. اگر قیمت دستوری برای خریدار رانت ایجاد می کرد شیوه فعلی که در بورس عرضه می شد برای خودروساز رانت ایجاد می کرد که مبنای منطقی نداشت.

ایزدخواه در پایان گفت: طرح ما در مجلس و کمیسیون صنایع و معادن آماده است اما موانع، موافقین و مخالفینی دارد. کلیات این طرح در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شد و جزئیات آن باقی مانده که به دلیل اختلافاتی که در مجلس وجود دارد با چالش مواجه شده است.