یک عضو کمیسیون عمران:

مردم را در جریان خطرات عدم مقاوم سازی بافت های فرسوده قرار دهیم


۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - ۱۰:۰۵ | کد خبر: ۳۱۵۹۳ چاپ

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر مردم را به خوبی متوجه خطرات عقب ماندگی در حوزه مقاوم سازی بافت های فرسوده کرده و همچنین اطلاعات دقیقی از تسهیلاتی که می توانند در این حوزه برخوردار شوند در اختیار آنان قرار دهیم قطعا خود مردم پیش قدم شده و در این زمینه همکاری خواهند کرد.

مردم را در جریان خطرات عدم مقاوم سازی بافت های فرسوده قرار دهیم
کلانشهر: اقبال شاکری با اشاره به خسارات ناشی از زلزله در ترکیه و سوریه و ضرورت ایمن سازی و نوسازی ساختمان ها، بیان کرد: در حوزه ایمن سازی ساختمان ها گام های قانونی و عملیاتی مشخصی را تعریف کرده ایم. در روستاها باید سالانه حداقل 200 هزار خانه روستایی مقاوم سازی شود. منابع آن نیز دیده شده و بنیاد مسکن در حال انجام کار خود است.

باید سرعت مقاوم سازی ساختمان ها و منازل افزایش پیدا کند

وی در ادامه اظهار کرد: برخی از منازل روستایی که به تازگی ساخته شده است در برابر زلزله مقاوم هستند. اما باید سرعت این مقاوم سازی افزایش پیدا کند. تسهیلات قانون جهش تولید مسکن به بافت فرسوده نیز تعمیم داده شده است. دو مصوبه نیز توسط شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور ایجاد انگیزه برای مالکان و انبوه سازان برای مقاوم سازی دیده شده است.

باید از ظرفیت مردم برای ساخت مسکن و مقاوم سازی ساختمان ها استفاده شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به نظر می رسد ما باید در این حوزه مقداری مسئله را برای مردم تبیین کرده و آنها را در جریان ضرورت انجام این کار قرار دهیم. تا خود مردم برای انجام کار به میدان بیایند. ما فکر می کنیم همه کارها باید توسط دولت انجام شود. متاسفانه ما به خوبی با مردم گفت وگو نمی کنیم و آنها را در جریان مسائل قرار نمی دهیم. همانند گروه های جهادی که در همه حوادث برای کمک به صحنه می آیند ما نیز باید یکسری گروه جهادی برای بازسازی بافت فرسوده درنظر بگیریم.

مصوبه و منابع به اندازه کافی برای مقاوم سازی داریم

وی در ادامه تاکید کرد: این گروه ها در هر محله با مردم گفت وگو کرده و پل ارتباطی بین سازندگان و مالکان برقرار خواهند کرد. مردم باید پای کار بیایند. آنگاه شاهد رونق ساخت و ساز ایمن در سطح کشور خواهیم بود.مصوبه و منابع به اندازه کافی برای انجام این کارها وجود دارد اما نمی‌دانم چرا از آن استفاده نمی کنیم. دولت نباید نقش تصدی گری در این حوزه بر عهده داشته باشد. تنها راه این است که از تسهیلات قانون جهش تولید مسکن و استفاده از داریی های دولت برای ساخت و ساز خانه های جدید و بهسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده استفاده شود.

وی افزود: کاملا عقب افتادگی در این حوزه قابل احساس است. متاسفانه در طول سال های گذشته ما متوجه اهمیت این موضوع نشدیم و بدین ترتیب مردم هستند که در خطر قرار می گیرند. به نظر می رسد اگر مردم را به خوبی متوجه خطرات عقب ماندگی در این حوزه کنیم و همچنین اطلاعات دقیقی از تسهیلاتی که می توانند در این حوزه برخوردار شوند در اختیار آنان قرار دهیم قطعا خود مردم پیش قدم شده و در این زمینه همکاری خواهند کرد.

وی در پایان بیان کرد: اگر خود مردم جلو بیایند مطابق با نیازهای خود مسکن را خواهند ساخت و قطعا به جوانب ایمنی نیز توجه خواهند داشت. بنده فکر می کنم وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید رویکرد خوبی را پیش گرفته است و باید ارتباط خود را با مردم بیشتر کند. بدین ترتیب می توان به خوبی از ظرفیت مردمی در این حوزه بهره‌مند شد.