قطع درختان مرکبات توسط باغداران مازندرانی


۱۴۰۱/۱۱/۲۵ - ۱۱:۰۴ | کد خبر: ۳۱۶۵۴ چاپ

باغداران مازندرانی در واکنش به بی‌توجه‌ای مسئولان به حوزه تولید و کاهش قیمت مرکبات در بازار دست به قطع درختان مرکبات زدند.

قطع درختان مرکبات توسط باغداران مازندرانی
کلانشهر: در پی اعتراض باغداران به کاهش قیمت مرکبات و گرانی کود و سم در حوزه تولید دولت اقدامی برای رفع این مشکل نداشته است.

کشاورزان با برآوردی که از هزینه تولید تا برداشت مرکبات داشتند فعالیت در این حوزه را به صرفه ندیده واقدام به قطع درختان مرکبات برای جایگزینی تولید محصول دیگر کردند.

این در حالی است که بازار فروش چوب مرکبات این روزها در مازندران داغ داغ است و هر روز شاهد حمل چوب درختان مرکبات هستیم.

این اقدام کشاورزان دهن کجی به بحث تولید نبوده بلکه واکنش عقلانی به بی خیالی مسئولان در ایجاد توازن قیمت بین هزینه تولید و درآمد است.

در گذشته نیز شاهد تغییر کاربری زمین شالیزاری با کاهش قیمت بودیم که کشاورزان شالیزارها را تبدیل به باغ مرکبات کردند این تغییر کاربری برای کاهش جبران خسارت وارده به بدنه کشاورزی استان است.

درخت

اگر مسئولان مربوطه اقدامی در خصوص خسارت وارده به کشاورزان نداشته باشند بزودی تمام زمین‌های کشاورزی به خوش نشینان فروخته و تبدیل به ویلا می‌شود.

"بافکار" کشاورز بابلی که در حوزه مرکبات دچار خسارت شده از بی توجه‌ای به حوزه کشاورزی به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مساحت باغ مرکبات من ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است که ۲۰ سال قبل اقدام به کاشت درخت تامسون کردم تا بتوانم هزینه زندگی خود را تامین کنم.

درخت

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۸۲ پدرم به رحمت الهی رفت و من در سن ۱۴ سالگی مسئولیت زندگی را برعهده گرفتم، گفت: با کارگری و زحمت زیاد توانستم این یادگار پدر را حفظ کنم و درآمدم را برای این باغ هزینه کنم تا برای آینده از درآمد آن بهره‌مند شوم.

این کشاورز بابلی گفت: در دو سال دوران سخت کرونا که استفاده از مرکبات را برای بهبودی مناسب دانستند پرتقال تامسون را از کشاورز به مبلغ کیلویی ۵ هزار تومان سر باغی خریداری می‌کردند که راضی بودیم.

وی قیمت خرید پرتقال تامسون سرباغی را امسال ۳ هزار و ۲۰۰ تومان برشمرد و افزود: هزینه سمپاشی یک پمپ یک‌هزار لیتری برای کشاورز ۵۰۰ هزار تومان بود که این مبلغ در سال گذشته به ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

بافکار یادآور شد: برای درختان مرکبات استفاده از کود پتاس و روی ضروری است، دولت کود و سم را آزاد کرد بدون اینکه یارانه‌ای به کشاورز تعلق گیرد، یک کیسه کود پتاس یک میلیون تومان و یک پاکت ۲۵ کیلیویی کود روی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

این کشاورز بابلی با اشاره به اینکه تقاضای کشاورز از دولت این است که ما یارانه نمی‌خواهیم، این را هم قطع کنند؛ ولی قیمت را به قبل برگردانند، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم به زمانی که یک کیسه کود را ۷۰ هزار تومان می‌خریدیم برگردیم.

وی از قطع درختان اکثر باغات منطقه خبر داد و گفت: مسئولان که مدعی هستند دغدغه حوزه کشاورزی دارند سری به مناطق مختلف بزنند به صراحت می‌گویم که نصف کشاورزان اقدام به قطع درختان مرکبات کردند.

بافکار تصریح کرد: کل هزینه‌ای که برای باغ ۲هزار و ۵۰۰ متری داشتم بدون پول کارگر و زمانی که برای آن صرف کردم بیش از ۱۳ میلیون تومان در سال بوده در حالی که محصول را از من به مبلغ۳ هزار و ۲۰۰ سرباغی خریدند که ۸ میلیون فروش من بوده است.

وی ادامه داد: هنوز نزدیک به دو تن مرکبات روی درخت مانده است که چون خریداری نبود سرمای اخیر سبب شد تا میوه روی درخت یخ بزند و تلخ شود که دیگر مورد استفاده نیست .

درخت

بافکار افزود: نه تنها من بلکه بسیاری از کشاورزان که صدای آنها به گوش مسئولان نرسید و کسی دغدغه خسارت باغدار نداشت اقدام به قطع درختان مرکبات کردند و بسیاری نیز در سرمای اخیر که سبب یخ زدگی میوه روی درختان شد دچار زیان شدند.

وی تصریح کرد: چه بسا در منطقه بندپی شرقی بسیاری از زمین‌ها شرایط تغییر کاربری نداشته و کشاورز چاره‌ای جز تولید مرکبات ندارد.

بافکار تصریح کرد: با اعلام جهاد کشاورزی مبنی بر کاهش بارش باران و احتمال کم آبی شدید در منطقه کشاورزان امسال قادر به کشت برنج نیستند و در واقع تنها منبع درآمد آنها نیز دچار مشکل می‌شود.

بافکار گفت: مسئولان اگر به همین منوال نسبت به حوزه کشاورزی بی‌خیال باشند خسارتی که به حوزه کشاورزی وارد می‌شود قابل جبران نخواهد بود.