اظهارنظر یک مقام گردشگری روسیه درباره حجاب اجباری در ایران:

کسی که حاضر نیست برای دیدن ایران یک شال سر کند، اصلا سفر نکند


۱۴۰۱/۱۱/۲۵ - ۱۹:۱۸ | کد خبر: ۳۱۶۷۸ چاپ

با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم پی بردیم ایرانیان علاقه زیادی به حضور در رستوران‌ها دارند و به نظر می‌رسد تعداد قابل‌توجهی از توریست‌های ایرانی تمایل دارند بخش زیادی از زمان خود را در رستوران‌ها بگذارنند

کسی که حاضر نیست برای دیدن ایران یک شال سر کند، اصلا سفر نکند
کلانشهر: موازی با حرکت دو کشور ایران و روسیه در جهت افزایش مناسبات دو جانبه و توجه بیشتر رسانه‌ها به جنبه‌های سیاسی و نظامی این تعاملات، توجه به گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور نیز مورد توجه تهران و مسکو قرار گرفته است.
در این میان، توجه به زمینه‌های موجود در بخش گردشگری یکی از بسترهایی است که به عقیده مسوولان دو کشور، از قابلیت بالایی برای افزایش تعاملات برخوردار است و تاکنون مورد غفلت واقع شده است. این در شرایطی است که سفر به روسیه، بازدید از شهرها و همچنین آشنایی با فرهنگ این کشور از دیرباز در لیست سفرهای مورد علاقه ایران قرار داشته و در دیگر سو شهروندان روسی نیز همواره برای سفر به ایران، اشتیاق نشان داده‌اند؛ امری که البته در چندین سال گذشته و به علت عوامل اقتصادی و همچنین مهیا نبودن بسترهای لازم با افت محسوسی روبرو شده است.
در همین زمینه، یولیا سویون دیو کوا، رییس بخش همکاری‌های گردشگری خارجی کمیته گردشگری مسکو که برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی به ایران آمده است، اعتقاد دارد که دیدگاه اکثریت گردشگران به روسیه به زمان شوروی باز می‌‌گردد. او در گفت‌وگو با همدلی می‌گوید: «ما می‌خواهیم این ذهنیت را تغییر دهیم و تصویر جدید مسکو را به مردم نشان دهیم. به عقیده ما، کسی که حاضر نیست یک شال سرکند تا ایران را ببیند، بهتر است که اصلا به ایران نیاید.»
«یولیا سویون دیو کوا» رئیس بخش همکاری‌های گردشگری خارجی کمیته گردشگری مسکو، در گفتگو با روزنامه همدلی، درباره علت تمرکز روسیه بر جذب گردشگران ایرانی برای سفر به این کشور، می‌گوید: «ما کشورهایی را که امکان جذب توریست از آنها داریم اولویت‌بندی کرده‌ایم که ایران در این لیست قرار دارد.

در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ هزار توریست ایرانی به روسیه سفر داشتند که این تعداد توریست برابر با توریست‌هایی که از کشوری مثل هند به روسیه سفر می‌کنند.» او با بیان اینکه بیشترین توریست‌های ایرانی که در سال‌های اخیر به روسیه سفر داشته‌اند از جنس هیات‌های تجاری و دانشجویان بوده‌اند، اضافه کرد: «مکان‌های تاریخی و فرهنگی زیادی در روسیه وجود دارد که ایرانیان برای دیدن آنها به روسیه می‌آیند اما با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم پی بردیم ایرانیان علاقه زیادی به حضور در رستوران‌ها دارند و به نظر می‌رسد تعداد قابل‌توجهی از توریست‌های ایرانی تمایل دارند بخش زیادی از زمان خود را در رستوران‌ها بگذارنند.»
رئیس بخش همکاری‌های گردشگری خارجی کمیته گردشگری مسکو همچنین یادآور شد: « ما هنوز در اول راهیم. برنامه هیاتی که از روسیه به تهران آمده، جزئی از اولین برنامه ما در ایران است و قصد داریم که این روند را ادامه دهیم. البته قبل از این درباره گردشگران ایرانی که به روسیه سفر می‌کنند اطلاعاتی کسب کرده بودیم اما به صورت جدی بازار ایران را بررسی نکرده بودیم. دلیل حضور ما در تهران این است با کسانی که در زمینه توریسم فعالیت دارند رودررو ملاقات کنیم و از‌ آنان مستقیم بپرسیم چه مشکلات و موانعی بر سر راه سفر گردشگران ایرانی برای سفر به روسیه وجود دارد.» او همچنین توضیح داد: «یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بر سر راه سفر گردشگران ایرانی به روسیه وجود دارد مساله ویزاست. با اینکه سفارتخانه روسیه ویزا را سریع می‌دهد اما همچنان ممکن است مشکلاتی به وجود آید. مشکل بعدی دعوتنامه‌هاست و سومی نیز تعداد پروازهایی است که از تهران به مسکو می‌رود. »
توریست‌ها در روسیه احساس امنیت می‌کنند
یولیا سویون دیو کوا، رییس بخش همکاری‌های گردشگری خارجی کمیته گردشگری مسکو در ادامه گفتگو با همدلی خاطرنشان کرد: « ما به ایران آمده‌ایم تا توریست‌های بیشتری را جذب کنیم. دیدگاه اکثریت گردشگران به روسیه به زمان شوروی باز می‌‌گردد. ما می‌خواهیم این ذهنیت را عوض کنیم و تصویر جدید مسکو را به مردم نشان دهیم. مسکو و روسیه انعطاف‌پذیر است و می‌تواند پذیرای هر توریستی باشد. ما می‌خواهیم به توریست‌ها بگوییم که در روسیه می‌‌توانید حس خانه خود را داشته باشند و می‌توانند در روسیه احساس امنیت کنند.»
رییس بخش همکاری‌های گردشگری خارجی کمیته گردشگری مسکو همچنین در توضیح ترکیب هیاتی که از روسیه به تهران برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی آمده، می‌گوید: «در این رویداد ۲۰ شرکت بزرگ روسی به تهران آمده‌اند. جالب است بدانید ما قبل از این به هند و قزاقستان سفر کردیم اما تعداد شرکت‌های روسی که برای حضور در این دو کشور اعلام آمادگی کرده بودند ۱۰ تا نهایتا ۱۵ شرکت بود ولی برای سفر به ایران بلافاصله ۱۰ شرکت اعلام آمادگی کردند. این بدان معنی است که شرکت‌های روسی فعال در زمینه توریسم به بازار ایران علاقه‌مند هستند.» او اضافه کرد: «این سفر قدم اول ما بود و قصد داریم زمانی که به روسیه بازگشتیم هدف‌گذاری ‌کنیم. امیدوارم با همکاران ایرانی زودتر همکاری‌ها را شروع کنیم. ما به ایران سفر کردیم تا اطلاعات دست اول را از همکاران ایرانی خود دریافت کنیم و ممکن است بر اساس این اطلاعات به این نتیجه برسیم که تا امروز استراتژی ما برای جذب توریست‌های ایرانی غلط بوده و باید در آن تجدیدنظر کنیم.»
یولیا سویون دیو کوا، درباره برنامه‌های مسکو برای جذب گردشگران ایرانی نیز توضیح داد: «اخیرا در هتل‌هایمان نیز نکاتی را رعایت می‌کنیم که قبلا به آنها توجه نمی‌شد. مثلا در همه اتاق‌ها جانماز، قرآن و قبله‌نما هست و توریست‌ها در اکثریت هتل‌ها می‌توانند راهنما یا راننده‌ای پیدا کنند که به زبان عربی مسلط است. البته هنوز به صحبت کردن به زبان فارسی عادت نکرده‌اند اما با این حال راهنما‌هایی هم داریم که به زبان فارسی صحبت می‌کنند و در آینده بیشترهم می‌شوند.» رئیس بخش همکاری‌های گردشگری خارجی کمیته گردشگری مسکو ادامه داد: « ما نیاز نداریم به تبلیغاتی که علیه ایران در غرب و رسانه‌های غربی می‌شود گوش دهیم بلکه باید خودمان به ایران بیاییم و از نزدیک ایران راببینیم. مثلا تا پیش از سفر به ایران من شنیده بودم ایران کشور چندان پیشرفته‌ای نیست و برخی امکانات در ایران یافت نمی‌شود اما با سفر به ایران دیدم اصلا اینطور نیست.»
ایران برای مردم روسیه هنوز کامل کشف نشده است
یولیا سویون دیو کوا در ادامه گفتگو با همدلی، گفت: « دیدگاه شخصی من این است که ایران برای مردم روسیه هنوز کامل کشف نشده است و هنوز آن را نمی‌فهمیم. دولت روسیه تلاش می‌کند اطلاعات زیادی از ایران به مردم روسیه ارائه دهد مثلا در متروها تبلیغات در مورد ایران انجام می‌دهند. اینها نشان از رابطه گرم بین دولت‌ها دارد و می‌تواند این اطمینان را به ما دهد که سفر به ایران برای روس‌ها امن است.» او در همین حال یادآور شد: «به عقیده من ملت‌ ایران و روسیه باید بیشتر با هم صحبت کنند. ما نیاز داریم کاری کنیم که مردم دو کشور بیشتر با هم ارتباط داشته باشند. درست است که دولت‌های ما با هم ارتباط دارند و هیات ‌های تجاری بین دو کشور در حال رفت‌و‌آمد هستند اما درستش این است که مردم واقعی بتوانند بیشتر یکدیگر را بشناسند.»
رئیس بخش همکاری‌های گردشگری خارجی کمیته گردشگری مسکو در پاسخ به این سوال که آیا حجاب نمی‌تواند مانعی برای حضور گردشگران روسی در ایران باشد گفت: « 80 درصد مردم در ایالت تاتارستان روسیه مسلمان هستند و اکثریت مردم با حجاب بیرون می‌روند بنابراین حجاب برای ما عادی است. در مسکو هم همین است و تعداد زیادی از افراد مسلمان هستند.» او تاکید کرد: «کسی که حاضر نیست یک شال روی سر بگذارد تا ایران و تاریخ آن را ببیند، بهتر است که اصلا سفر نکند و نیاید!»



نویسنده: محسن رفیق