رییس اداره کنترل و مقابله با سرطان وزارت بهداشت با اشاره به شایع‌ترین سرطان‌های کودکان، درباره برنامه این وزارتخانه در زمینه ادغام تشخیص زودهنگام سرطان‌های کودکان در نظام شبکه بهداشتی و درمانی‌، توضیح داد.

علائم «سرطان» در کودکان / برنامه وزارت بهداشت برای تشخیص زودهنگام این سرطان‌ها
کلانشهر: دکتر لیلا مودب‌شعار درباره وضعیت سرطان کودکان در ایران، گفت: حدود دو درصد سرطان‌ها، در سنین کودکی ایجاد می‌شوند. طبق ابلاغیه وزارت بهداشت، افراد تا ۱۸ سالگی به عنوان کودکان در نظر گرفته می‌شوند و تلاش می‌شود که خدمت رسانی متناسب با نیازهای خاص کودکان و نوجوانان برای آنها فراهم شود.

برنامه ادغام تشخیص زودهنگام سرطان‌های کودکان در نظام شبکه بهداشتی و درمانی‌

وی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری، تشخیص به موقع و درمان سرطان‌های کودکان، گفت: برنامه ادغام تشخیص زودهنگام سرطان‌های کودکان در نظام شبکه بهداشتی و درمانی‌ با هدف ایجاد امکان و توانمندی شناسایی علائم مشکوک سرطان کودکان توسط پزشک خانواده و پزشک عمومی و در عین حال طی شدن مناسب و دقیق فرآیند ارجاع، در وزارت بهداشت آماده‌سازی شده است. باید توجه کرد که پزشکی که پذیرنده ارجاع است، باید نسبت به خدمات استانداردی که باید ارائه داده شوند، اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشد. افزایش آگاهی مردم درباره علائم مشکوک سرطان کودکان نیز جزئی از اجزای این طرح است.

سرطان‌های کودکان، درمان‌پذیرتر از سرطان‌های بزرگسالان

مودب‌شعار با بیان اینکه سرطان کودکان درمان‌پذیرتر از سرطان بزرگسالان است و بیش از ۸۵ درصد سرطان‌های کودکان درمان قطعی دارند، بر اهمیت تشخیص زودهنگام در سرطان کودکان تاکید کرد و گفت: وجود توده، بی‌اشتهایی طول کشیده، خونریزی‌های غیرطبیعی، اختلال دفع ادرار و ... می‌توانند از علائم سرطان باشند و باید مورد توجه قرار گیرند.

شایع‌ترین سرطان‌ها در کودکان

وی درباره شایع‌ترین سرطان‌های کودکان نیز گفت: به طور کلی شایع ترین سرطان‌ها در بین کودکان سرطان خون است و بعد از آن به ترتیب سرطان مغز و سلسله اعصاب مرکزی، سرطان‌های غدد لنفاوی، سرطان‌های تیغه عصبی، سرطان‌های کلیه، سرطان‌های استخوان و سرطان بافت نرم قرار می‌گیرند.

نظر شما:

security code