حفظ ارزش افغانی و سقوط ریال به روایت اعداد

آقای فرزین! سری به این آدرس بزنید: کابل، خیابان ابن سینا، بانک مرکزی افغانستان


۱۴۰۱/۱۲/۰۷ - ۲۰:۱۶ | کد خبر: ۳۲۰۷۹ چاپ

حفظ ارزش پول افغانستان در برابر دلار، در حالی است که این کشور در اختیار طالبان است و فردی بدون هیچ گونه تحصیلات دانشگاهی و تخصص اقتصادی، رئیس بانک مرکزی افغانستان است و زمانی که به این سمت منصوب شد، گفته می شد که تنها سابقه مالی و پولی وی این بود که پول‌های رئیس طالبان را برای او نگه می داشته است!همچنین طالبان نیز تحت تحریم های شدید بین المللی است. پیشنهاد می شود مسوولان وزارت اقتصاد و شخص آقای فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران سفری به کابل داشته باشند و از آقای حاجی محمد ادریس، رئیس بانک مرکزی افغانستان و بقیه مسوولان اقتصادی طالبان بخواهند دانش و تجربه خود را در زمینه حفظ ارزش پول ملی در شرایط سخت تحریم را به آنها منتقل کنند. 

آقای فرزین! سری به این آدرس بزنید: کابل، خیابان ابن سینا، بانک مرکزی افغانستان
کلانشهر: عصر ایران در یادداشتی با انتقاد از سیاست های پولی حاکم بر ایران نوشت: - سال گذشته در همین روزها، قیمت یک واحد پول افغانستان (افغانی) 283 تومان بود. اکنون برای باید برای خرید یک افغانی، 588 تومان پرداخت کرد.

در زیر نمودار برابری ریال ایران و افغانی افغانستان را می بینید:


                                                                                                                     منبع نمودار: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز

شاید گفته شود که این موضوع، ربط خاصی به افغانی ندارد و به تضعیف ریال در برابر دلار مربوط می شود که به نرخ برابری در مقابل ارزهای دیگر و از جمله افغانی اثر می گذارد.
هر چند که به طور کلی این سخن صحیح است ولی شاید شگفت زده شوید که در یک سال گذشته، ارزش افغانی در برابر دلار ثابت مانده و حتی اندکی هم تقویت شده است به گونه ای که اسفند گذشته هر دلار آمریکا، 91 افغانی قیمت داشت و امروز قیمت آن به 89 افغانی کاهش یافته است.

این در حالی است که سال گذشته در همین روزها، هر دلار آمریکا در ایران حدود 26 هزار تومان بود و اکنون به بیش از 2 برابر رسیده و به طور ساعتی افزایش می یابد (و لذا نمی توان قیمت مشخصی را به عنوان قیمت روز اعلام کرد!).


حفظ ارزش پول افغانستان در برابر دلار، در حالی است که این کشور در اختیار طالبان است و فردی بدون هیچ گونه تحصیلات دانشگاهی و تخصص اقتصادی، رئیس بانک مرکزی افغانستان است و زمانی که به این سمت رسید، گفته می شد که تنها سابقه مالی و پولی وی این بود که پول های رئیس طالبان را برای او نگه می داشته است!
همچنین طالبان نیز تحت تحریم های شدید بین المللی است.

پیشنهاد می شود مسوولان وزارت اقتصاد و شخص آقای فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران سفری به کابل داشته باشند و از آقای حاجی محمد ادریس، رئیس بانک مرکزی افغانستان و بقیه مسوولان اقتصادی طالبان بخواهند دانش و تجربه خود را در زمینه حفظ ارزش پول ملی در شرایط سخت تحریم را به آنها منتقل کنند. چه اشکالی دارد مسلمانان از یکدیگر یاد بگیرند؟!
آدرس بانک مرکزی شان هم این است: افغانستان، کابل، خیابان ابن سینا، بانک مرکزی افغانستان (دِ افغانستان بانک) ؛ البته به شیکی ساختمان شیشه ای بانک مرکزی ایران در میرداماد تهران نیست، ولی بروند، بلکه فرجی حاصل شد!