گزارشی از مسمومیت های سریالی دانش آموزان در مدارس بروجرد؛

خانواده ها نگران، مسئولان ساکت/ بیمارستان ها از دانش آموزان مسموم شده، آزمایش نمی گیرند/ آزمایش به عهده خانواده ها گذاشته شده


۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۱۹:۲۲ | کد خبر: ۳۲۱۱۰ چاپ

مسمویت‌های سریالی در مدارس بروجرد و نامشخص بودن علت آن نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها و بعضی مدیران مدارس به وجود آورده است؛ تا آنجا که برخی مدیران مدارس به خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که اگر می‌خواهند بچه‌هایشان را به مدرسه نفرستند.

خانواده ها نگران، مسئولان ساکت/ بیمارستان ها از دانش آموزان مسموم شده، آزمایش نمی گیرند/ آزمایش به عهده خانواده ها گذاشته شده
کلانشهر : به گزارش شبکه شرق، ماجرا از قم شروع شد؛ آذرماه ۱۴۰۱ بود که خبر مسمویت دختران یکی از مدارس قم منتشر شد. خبری که چندان جدی گرفته نشد اما آنقدر تکرار شد و دانش‌اموزان و مدارس جدیدی را تحت تاثیر قرار داد که بلاخره توجه همه را به خود جلب کرد. درحالیکه این احتمال مطرح می‌شد که عده‌ای قصد دارند دختران را از مدرسه رفتن بازدارند، ماجرا از این شهر فراتر رفت و خبر درگیر شدن مدرسه‌ای دخترانه در بروجرد، نگرانی‌ها درباره علت بروز این موضوع را جدی‌تر از قبل کرد. حالا یک هفته‌ای است که مدارس بروجرد درگیر عاملی هستند که موجب مسمویت دانش‌آموزان می‌شود.
طبق اخبار منتشر شده از دوم اسفند ماه دبیرستان دخترانه احمدیه، دبیرستان ۱۵ خرداد و دبستان فرشتگان درگیر ماجرایی شده‌اند که نتیجه آن مسمومیت دانش‌اموزان آن هم نه یک بار که در چند مرحله شد و حالا در تازه‌ترین خبر صبح امروز خبرگزاری تسنیم از بروز این اتفاق در مدرسه پسرانه خیام خبر داد. البته بنا به گفته ساکنان شهر بروجرد، مدرسه خیام تنها جایی نیست که امروز دانش‌آموزانش با مسمومیت مواجه شده‌اند؛ یکی از اهالی بروجرد به شبکه شرق خبر داده که مدرسه پروین اعتصامی هم به این ماجرا گرفتار شده و چند نفر از دانش‌آموزان آنجا دچار مسمومیت شده‌اند. والدین یکی از دانش‌اموزان مدرسه پروین اعتصامی به شبکه شرق توضیح داد: «دختر من دانش‌اموز ابتدایی است. امروز در مدرسه آنها هم چنین اتفاقی افتاده و من همین الان رفتم او را از مدرسه برداشتم. بچه من چیزی حس نکرده و حالش خوب است اما چند تا از بچه‌های مدرسه ظاهرا به این مشکل دچار شده‌اند». 

کسی دقیق نمی‌داند چه اتفاقی افتاده؛ هنوز هیچ توضیح دقیقی درباره چرایی این اتفاق که از نوزدهم آذرماه دانش‌اموزان و والدین و حتی مسئولان مدرسه‌ها را با مشکل رو به رو کرده و مستقیما با جان بچه‌ها در ارتباط است، داده نشده. در ابتدا که مسئولان ماجرا را انکار و تکذیب می‌کردند، حالا اما با گسترده شدن ماجرا و درگیر شدن شهرهای بیشتری از جمله تهران، اردبیل، بروجرد و … و مدارس بیشتری با این اتفاق، کم کم واکنش‌ها از سوی مدیران و مسئولان آغاز شده و حتی معاون وزیر بهداشت در صحبت‌هایی بر شایعاتی که از احتمال عمدی بودن این اتفاقات مطرح بود، مهر تایید زد و گفت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمام مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند». ماجرایی که از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم مورد تایید قرار گرفت و همایون سامه نجف‌آبادی در گفت و گویی با شرق با اشاره به اینکه «وزارت بهداشت در حال پیگیری موضوع است» و «نهادهای امنیتی با حساسیت بیشتری در حال پیگیری موضوع و شناسایی عوامل دخیل در ماجرا هستند»، تاکید کرد که «آنچه مشخص است این است که هم در قم و هم در بروجرد مساله عمدی است».

*مسمومیت با عطر نارنگی گندیده  

عمدی بودن مساله حتی اگر مشخص باشد، عوامل پشت این اتفاق و انگیزه آنها مشخص نیست. چنانچه این نماینده مجلس هم گفته، نهادهای امنیتی وارد ماجرا شده‌اند و همین سبب شده مسئولان مدارس و مدیران نهادها و سازمان‌های مختلف از پاسخگویی امتناع کنند. با این وجود اما خانواده‌های نگران، اطلاعاتی درباره وضعیت فرزندانشان در مدرسه مطرح می‌کنند. روز گذشته هم‌میهن در گزارشی اعلام کرد که «دو دانش‌‌آموز مدرسه ۱۵ خرداد بروجرد می‌گویند شیئی شبیه یک بمب کوچه را دیده‌اند که از بیرون به حیاط مدرسه پرتاپ شده است». حالا یکی از شهروندان بروجرد که یکی از اقوامش در دبیرستان دخترانه احمدیه و دخترش در دبستان فرشتگان در حال تحصیل هستند، جزییاتی درباره حوادث رخ داده در این مدارس به شبکه شرق گفت: «دختر دایی من در مدرسه احمدیه بروجرد مشغول تحصیل است. او برای من توضیح داد که چند روز پیش ما در نمازخانه بودیم و بعد از اینکه از نمازخانه خارج شدیم و سر کلاس رفتیم، احساس خواب‌آلودگی کردم. متوجه شدم چند نفر دیگر از همکلاسی‌هایم هم همین حالت را دارند. دستمان را گذاشتیم روی میز و خوابیدیم. برای نزدیک به ۴۰ نفر یکدفعه چنین اتفاقی افتاد. بعد از این اتفاق متوجه مسمومیت شده بودند و با مراجعه به بیمارستان درمان کرده بودند. دو روز بعد مسئولان مدرسه اعلام کردند که این بچه‌ها دچار گازگرفتگی شده‌اند اما پیگیری‌ها نشان داد که اصلا آن دبیرستان شوفاژ دارد و گازی وجود ندارد که مسمومیت بخواهد ناشی از آن باشد. بعد گفتند شاید گاز مونوکسیدکربن از ورزشگاه کنار دبیرستان احمدیه وارد کلاس شده و این بچه‌ها را مسموم کرده اما خیلی پیگیری خاصی صورت نگرفت تا اینکه ۳ روز بعد دوباره این اتفاق تکرار شد و این دفعه بچه‌ها در بیمارستان زیر سرم رفتند و خیلی اوضاع وخیم شد و حتی دختردایی من چند روز در بیمارستان بستری شد. او هنوز هم علائم درد در قفسه سینه دارد و امروز برای پیگیری بیشتر موضوع به آزمایشگاه مراجعه کرده». 

این شهروند ساکن بروجرد در ادامه درباره اتفاقی که در مدرسه دخترش رخ داده گفت: «دختر خود من در مدرسه دولتی فرشتگان تحصیل می‌کند. تایم صبح این مدرسه کلاس‌های اول و دوم هستند و تایم بعد از ظهر کلاس‌های ۳ و ۴ و ۵ هستند. دیروز در تایم بعد از ظهر این مدرسه، برای دو تا از کلاس‌ها چنین اتفاقی افتاده. یعنی یکی از بچه‌ها می‌گفت انگار بوی نارنگی گندیده می‌آمد. طوری شد که نزدیک ۶۰ نفر از بچه‌های این مدرسه را به بیمارستان منتقل کردند. جالب اینجاست که تا لحظه آخری هم که آمبولانس آمد، مدیر مدرسه زیر بار نمی‌رفت که این بچه‌ها دچار مسمویت شده‌اند و می‌گفت عامل این حادثه استرس است. طوری که همسر من به مدیر گفته بود که اگر عامل این اتفاق استرس باشد، نهایتا ۲-۳ نفر از بچه‌ها به این حالت دچار می‌شوند نه اینکه یکدفعه ۵۰-۶۰ نفر با هم اینطور شوند. حتی چند نفر از آنهایی که علائم ظاهری خوبی داشتند، موقعی که داشتند به خانه می‌رفتند حالشان بد شده و یا با آمبولانس و یا با ماشین‌های شخصی به بیمارستان منتقل شده‌اند.»

تخت‌های بیمارستان‌ها در قرق دانش‌آموزان مسموم 

 بچه‌های این مدارس به بیمارستان‌های مختلفی در شهر منتقل شده‌اند؛ گروهی به بیمارستان آیت‌الله بروجردی و گروهی دیگر به بیمارستان شریعتی. یک منبع آگاه در بیمارستان شریعتی می‌گوید روز گذشته به دلیل پر بودن بیمارستان آیت‌الله بروجردی، گروهی از دانش‌آموزان به این بیمارستان منتقل شده‌اند؛ حدودا ۴۰-۴۵ نفر. او در توضیح وضعیت روز گذشته این بیمارستان به شبکه شرق گفت: «دیروز ما اتفاقا مریض داشتیم و سرمان شلوغ بود اما ساعت ۱۱ به بعد یکهو دیدیم دارند پشت سر هم با آمبولانس بچه‌های مدرسه دخترانه را به بیمارستان اعزام می‌کنند. ما کلا مریض‌های دیگر را کنسل کردیم و بالای سر بچه‌هاوایسادیم و بدون استثنا همه را بستری کردیم. حال عمومی همه آنها خوب بود اما دچار مسمومیت شده‌ بودند و حالت خواب‌آلودگی تهوع شدید، استفراغ شدید و سرگیجه شده بودند. برخی از بچه‌ها آنقدر نفسشان تنگ بود که برایشان اکسیژن وصل می‌کردیم البته باید این نکته را هم بگویم که خیلی از بچه‌ها هم با دیدن بروز این اتفاق برای همکلاسی‌هایشان، ترسیده بودند و حالشان از ترس بد شده بود.» این منبع آگاه در ادامه توضیح داد: «بعضی بچه‌ها می‌گفتند ما در حیاط مدرسه بودیم که یکدفعه چیزی منفجر شد و چیزی حالت گاز با بوی شدید در مدرسه پخش شده. هرکدام از بچه‌ها چیزی می‌گفتند. بعضی‌ها می‌گفتند تو کلاس این حالت به ما دست داده، برخی می‌گفتند در حیاط و بعضی‌ها می‌گفتند در نمازخانه. طبق چیزی که بچه‌ها می‌گفتند انگار که در همه‌جای مدرسه این عامل وجود داشته است.»

او عامل احتمالی بروز چنین اتفاقی در مدرسه را «مسمومیت شیمیایی» دانست و گفت: «این مسمومیت شیمیایی حالت لمسی به بچه‌ها می‌دهد. ما تحقیق کردیم و متوجه شدیم در قم بچه‌هایی از بیمارستان ترخیص شده‌اند اما چند روز بعد حالت لمسی و فلج شدگی به آنها دست می‌داده. یکی دیگر از نشانه‌ها هم تنگی نفس شدید و حالت خفگی است که به برخی از این بچه‌ها دست داده. اما ما در بچه‌هایی که دیروز به بیمارستان ما آمدند، خداروشکر نشانه‌ای از لمس بودن ندیدیم اما خب این اتفاق تازه افتاده بود و ممکن است چند روز دیگر چنین علائمی در آنها بروز کند. البته امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد و همه بچه‌ها حالشان خوب باشد». 

به گفته این منبع آگاه در بیمارستان شریعتی بروجرد، همه بچه‌ها همان روز از بیمارستان ترخیص می‌شوند اما دلیل بروز این اتفاق مشخص نیست. چرا که در بیمارستان آزمایشی از بچه‌ها گرفته نشده: «ما در بیمارستان چنین آزمایشی را انجام نمی‌دهیم. در بیمارستان ما فقط آزمایش‌‌های معمول و روتین گرفته می‌شود و برای انجام آزمایش‌های بیشتر باید به آزمایشگاه‌های خارج از بیمارستان مراجعه شود تا علت مسمومیت مشخص شود.»  او اطلاعی درباره حضور یا عدم حضور مسئولان مربوط از جمله مسئولان آموزش پروزش یا وزارت بهداشت یا مسئولان مدرسه در بیمارستان ندارد اما تاکید دارد که آزمایشی روی بچه‌ها انجام نشده و درمانگران به خانواده‌ها گفته‌اند که خودشان با مراجعه به آزمایشگاه پیگیر علت این مسمومیت شوند. 

مسئولان پاسخ نمی‌دهند 

مسمویت‌های سریالی در مدارس بروجرد و نامشخص بودن علت آن نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها و بعضی مدیران مدارس به وجود آورده است؛ تا آنجا که برخی مدیران مدارس به خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که اگر می‌خواهند بچه‌هایشان را به مدرسه نفرستند. طبق گفته خانواده یکی از بچه‌های مدرسه پسرانه سما که از قضا کنار مدرسه خیام که امروز دانش‌آموزانش مسموم شده‌اند، قرار دارد به شبکه شرق می‌گوید «مسئولان مدرسه خیلی نگران و پریشان هستند و به ما گفتند اگر نگرانید و فکر می‌کنید ممکن است مشکلی برای فرزندانتان پیش بیاید، می‌توانید آنها را به مدرسه نیاورید». 

در میان این نگرانی‌ها اما اغلب مسئولان از گفت و گو امتناع می‌کنند؛ رئیس آموزش پرورش بروجرد، مسئول مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت این شهر و مدیران برخی مدارس حاضر به گفت و گو با شبکه شرق نشدند و گفتند روابط عمومی فرمانداری به عنوان مسئول اطلاع‌رسانی و پاسخگویی درباره این حادثه انتخاب شده‌اند. روابط عمومی فرمانداری بروجرد هم به سوالات شبکه شرق جوابی نداد و گفت که فرماندار مسئول پاسخگویی است و  تمام موارد لازم را از طریق کانال فرمانداری در پیام‌رسان ایتا اطلاع‌رسانی کرده و قرار است فرماندار این شهر امشب در گفت و گو با شبکه استانی لرستان جمع‌بندی خود از اتفاقات رخ داده را مطرح کند.

نظر شما:

security code