پژوهشی درباره سهمگین ترین برف فلات ایران و پرتلفات ترین برف جهان؛

کتاب فَرینِ تَرین در رشت منتشر شد


۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۰۰:۱۲ | کد خبر: ۳۲۱۱۸ چاپ

برف زمستان 1350 را به دلایلی از جمله مستندات منتشر شده در این کتاب می‌توان مهم‌ترین، مخرب‌ترین و شاخص‌ترین پدیده‌های مخاطره جوی فلات ایران در تاریخ 100 ساله دانست.

کتاب فَرینِ تَرین در رشت منتشر شد
اختصاصی کلانشهر: پژوهشی درباره سهمگین‌ترین برف فلات ایران و پرتلفات‌ترین برف جهان،زمستان 1350 با نام «فَرینِ تَرین» توسط نشر فرهنگ ایلیا منتشر شد. سه پژوهشگر این کتاب نیما فرید مجتهدی، یوسف شجاعی و دکتر سمانه نگاه هستند.

در معرفی این کتاب آمده است: فَرینِ تَرین. «فَرین» در ادبیات، پارسی شدۀ «حدی» است که از حد می‌آید. وقتی در ادبیات علمیِ علوم جوی و یا مدیریت بحران از رخدادی حدی صحبت می‌شود، یعنی پدیده‌های شاخص و فراتر از رفتار عادی مانند بسیاری از این پدیده‌ها که ما آن‌ها را به‌عنوانِ مخاطره‌ها و بلایای جوی می‌شناسیم از‌جمله سیل، بارش‌های سیل‌آسا، یخبندان شدید و...

 پژوهش در موردِ مخاطره‌های طبیعی از ارزش‌ و اهمیت به‌سزایی برخورداراست. یکی‌از بزرگ‌ترین مزایای آن، شناخت از رفتار این گونه پدیده‌ها است. این شناخت شامل درکِ سازوکارِ شکل‌گیری و فراوانی بلندمدت رخداد و روندهای احتمالی موجود، به‌دست آوردن الگوی مکانی و توزیع زمانی رخدادها و همچنین اثرات آن‌ها است.

این آگاهی کمک موثری به کارشناسان علوم محیطی می‌کند که بتوانند نسبت به پیش‌بینی و همچنین آمادگی و کاهش خسارات و اثرهای ناشی‌از این پدیده درک درستی بیابند.

 برخی‌از مخاطره‌های طبیعی از دیدگاه شدت و همچنین اثرات محیطی که برجای می‌گذارند به‌عنوانِ مخاطره‌های شاخص و ویژه محسوب می‌شوند.

این رخدادها در میان رفتار به‌نسبه شناخته شده مخاطره‌ها و نوسان‌های آن از شرایط خاص برخوردارند که آن‌ها را تبدیل به حوادث شاخص و حدی یا فَرین می‌کند که شکل‌گیری آن‌ها از منظر طبیعی مستلزم برخورداری و ترکیب شرایط خاص است.

نمونه‌هایی از این پدیده‌های مخرب و شاخص جوی در فلات ایران کم نبوده‌‌اند.

 برف زمستان 1350 را به دلایلی از جمله مستندات منتشر شده در این کتاب می‌توان مهم‌ترین، مخرب‌ترین و شاخص‌ترین پدیده‌های مخاطره جوی فلات ایران در تاریخ 100 ساله دانست.

بارزترین تفاوت این پدیده علاوه بر خاص بودن شرایط خود پدیده که ناشی‌از تداوم فعالیت چند ماهه این پدیده می‌باشد، درگیری بخش بزرگی از کشور در آن و فلج کردن شرایط زندگی بوده‌است.

این کتاب با قیمت 125هزار تومان توسط نشر فرهنگ ایلیا روانه بازار کتاب شده است.