سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: حدود یک میلیون اصله نهال برای توزیع رایگان در هفته منابع طبیعی و درختکاری در این استان آماده شده‌ است.

یک میلیون اصله نهال در گیلان برای توزیع رایگان آماده شد
کلانشهر: سرخوش کرم‌زاده روز سه‌شنبه اظهار کرد: این تعداد نهال در ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری تمامی شهرستان‌های استان، نماز جمعه و نیز در مدارس و پایگاه‌های بسیج به صورت رایگان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به آمادگی منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به منظور توزیع نهال رایگان برای دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی دارای عرصه برای کاشت افزود: نهال‌های آماده شده برای کاشت در این هفته بیشتر از گونه‌های صنوبر بوده که به عنوان زراعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی ۶، ۷ سال قابل بهره برداری و فروش است و درآمدی برای خانوارها خواهد شد.

کرم‌زاده با بیان اینکه در سال جاری از ۲۲ بهمن ماه همزمان با سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به استقبال هفته منابع طبیعی و درختکاری رفته ایم، عنوان کرد: در این روز در رشت مرکز گیلان نیز نسبت به توزیع نهال رایگان اقدام شد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به نقش مهم مردم برای مشارکت در امر درختکاری و حفظ منابع طبیعی خاطر نشان کرد: از مردم درخواست می‌شود که بیش از پیش در کاشت درخت همکاری کنند.

وی با تشریح سایر برنامه‌ها به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری اظهار کرد: به صدادرآمدن زنگ سبز طبیعت در مدارس، بیان ارزش و اهمیت منابع طبیعی و حفظ آن در خطبه‌های پیش از نمازجمعه، بازدید از پروژه‌های شاخص منابع طبیعی و آبخیزداری و دیدار با مسئولان و نماینده ولی‌فقیه در گیلان و شهرستان‌ها از جمله دیگر برنامه‌ها به مناسبت منابع طبیعی است.

وی، دیدار با مراجع قضایی، نظامی و انتظامی استان را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: این بخش ها و نیروها در حفاظت از منابع طبیعی و اجرای قانون در این بخش بسیار کمک کننده هستند و با مساعدت آنان می‌توانیم، وظایف خود را انجام دهیم.

وی در ادامه به یکی پروژه‌های مهم و حیاتی با عنوان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: اجرای این طرح با دستور رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی بوده که از سوی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابلاغ شده‌است.

کرم‌زاده با بیان اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی چهار سال باید با غرس نهال انجام شود، اضافه کرد: علاوه بر کاشت تعداد بیشتر نهال، باید برای حفاظت و صیانت از آنها همت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: کاشت نهال به تعداد حدود ۲۰ میلیون اصله آماری است که به صورت رسمی به استان گیلان اعلام شده‌است و طی چهار سال باید محقق شود.

استان گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.

۱۵ اسفند روز درختکاری نام گرفته‌است.