در آستانه نوروز و افزایش تقاضا برای شستشوی فرش و مبلمان اتحادیه قالیشویان تهران اقدام به ارائه نرخ‌نامه‌ جدید کرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ اعلام‌شده از سوی برخی قالیشویی ها با نرخ‌نامه اتحادیه این صنف همخوانی ندارد.

قالیشویی ها نرخ های مصوب را رعایت می کنند؟/ آخرین قیمت شستشوی فرش و مبل
کلانشهر:حجت محمدی، رئیس اتحادیه قالیشویان تهران، عنوان کرده است که در حال حاضر بیشترین قیمت برای فرش ماشینی متری 38 هزار تومان که شامل شستشو، بسته‌بندی و هزینه ایاب و ذهاب است. هزینه خدمات لکه‌گیری توسط قالیشویی ها جدا محاسبه می‌شود. قیمت شستشو برای فرش دستباف که ابریشمی نباشد متفاوت است و از متری 50 هزار تومان تا متری 120 هزار تومان است. این در حالی است که قیمت درج‌شده در نرخ‌نامه کمتر از نرخی است که رئیس اتحادیه عنوان می‌کند.

پیگیری‌ از چند قالیشویی در نقاط مختلف شهر نشان می‌دهد که در حال حاضر آن‌ها بالاتر از نرخ‌نامه اتحادیه در حال ارائه خدمات هستند. برای مثال در حال حاضر نرخ شستشوی فرش ماشینی معمولی در هر متر مربع 14 هزار و 300 تومان و اعلاشویی آن 22 هزار و 200 تومان است، اما این نرخ برای شستشوی فرش ماشینی به صورت معمولی بیش از 25 هزار تومان و برای اعلاشویی نیز بین 30 تا 35 هزار تومان است.

آخرین نرخ شستشو در قالیشویی ها

مطابق نرخ‌نامه اتحادیه صنف قالیشویان نرخ شستشوی فرش دستباف معمولی در هر متر مربع 20 هزار و 500 تومان و نرخ اعلاشویی آن 38 هزار تومان است. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد نرخ قالیشویان سطح شهر بیش از 60 هزار تومان است.

قیمت شستشو موکت نیز طبق نرخنامه بین 8900 تومان تا 11 هزار و 600 تومان است، اما این قیمت توسط قالیشویان بیش از 14 هزار تومان نرخ داده می‌شود.

یکی از قالیشویان سطح شهر در پاسخ به تجارت‌نیوز در این باره که چرا نرخ اعلامی آن‌ها بالاتر از نرخ اتحادیه است آن را رد کرد و گفت این نرخ را اتحادیه به ما اعلام کرده است.

افرادی که در ایام پیش از نوروز به دنبال شستشو مبلمان خود هستند باید حدود 700 هزار تومان برای یک مبلمان 12 نفره و بین 500 هزار تا 600 هزار تومان برای مبلمان هفت نفره خود هزینه کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ  قالیشویان در آستانه نوروز که تقاضا برای شستشو افزایش پیدا کرده؛ مطابق نرخنامه اتحادیه اجرایی نمی‌کنند؛ این در حالی است که رئیس اتحادیه قالیشویان تهران می‌گوید: همه واحدهای قالیشویی مجاز طبق نرخ‌نامه و قیمت مصوب باید به مشتری قیمت اعلام کنند و مجوز افزایش قیمت را ندارند. اگر در این خصوص مشتری شکایت کند قالیشویی مجازات می‌شود و مبلغ به مشتری بازگردانده می‌شود. به این شکل نیست که هر واحد قالیشویی قیمت‌ها را بالا ببرد و اتحادیه کاری نکند. حتی اگر قیمت‌های مصوب به ضرر قالیشویی باشد.

او گفته است: نرخ خدمات قالیشویی نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است، اما با توجه به افزایش قیمت‌ها در این مدت، این نرخ‌ها جوابگوی هزینه‌های این صنف نیست، اما موظف هستیم همین نرخ را رعایت کنیم.

البته نکته مهمی که شهروندان بایستی در نظر بگیرند این است که فرش‌های خود را به دست هر قالیشویی نسپارند. با توجه به افزایش تقاضا برای شستشو فرش و مبلمان در روزهای پایانی سال بسیاری از فرصت‌طلبان و سودجویان  اقدام به تبلیغات گسترده در فضای مجازی و انواع آگهی‌ها می‌کنند. قیمت‌های پایین نیز شگرد این مجرمان برای فریب مردم است و در نهایت اقدام به سرقت فرش‌ها می‌کنند.

نظر شما:

security code