«امید» و «رویا» هم از ایران کوچ کردند!


۱۴۰۱/۱۲/۱۴ - ۱۸:۲۶ | کد خبر: ۳۲۳۱۳ چاپ

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت:درنای امید که ۱۵ سال گذشته به تنهایی از سیبری به مازندران کوچ می‌کرد، صبح امروز یک شنبه چهاردهم اسفند همراه جفت بلژیکی خود "رویا" تالاب فریدونکنار را به مقصد سیبری ترک کردند.

«امید» و «رویا» هم از ایران کوچ کردند!
کلانشهر : عطالله کاویان مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت:درنا‌های امید و رویا صبح امروز مهاجرت خود را از مازندران به سیبری آغاز کردند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه مسیر پروازی این دو درنا تا سیبری رصد و پایش می‌شود، افزود: به کشور‌های جمهوری آذربایجان، قزاقستان و روسیه که در مسیر مهاجرت این پرندگان قرار دارند اطلاع داده شد که مسیر پروازی را پایش کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: به استان‌های گیلان و اردبیل نیزکه در مسیر پروازی قرار دارند از دو هفته قبل به صورت مکتوب اعلام شده بود که حرکت درنا‌ها را پایش کنند.

عطالله کاویان با بیان اینکه درنای امید ۱۳۰ روز و درنای رویا ۳۴ روز در تالاب فریدونکنار اقامت داشتند، گفت: پیش بینی می‌شود این دو درنا تا دو روز آینده خاک ایران را ترک کنند.

او پروژه همراه کردن درنای بلژیکی با درنای امید را طرحی موفق دانست و گفت: این طرح با هماهنگی خوب دستگاه‌های مرتبط و تلاش‌های بی وقفه سازمان حفاظت محیط زیست در ایران به خوبی انجام شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص امکان رسیدن این دو درنا به سیبری، گفت: همه مقدمات کار  در ایران برای هماهنگ شدن این دو پرنده  انجام شده است و رسیدن آنان به سیبری و بازگشت دوباره آنان در سال بعد به ایران به ذات این پرنده و طبیعت بستگی دارد.

کاویان افزود: هدف سازمان حفاظت محیط زیست حفظ این مسیر پروازی گله غربی درناهای سیبری با افزودن درنای بلژیکی به درنای امید بود که امروز با پرواز این دو پرنده به هدف اولیه خود رسیده است.

او با بیان اینکه درنای بلژیکی یک پرنده پرورشی است و در طول مسیر پروازی ممکن است در مناطق تالابی توقف داشته باشد از مردم خواست در صورت مشاهده درنا از نزدیک شدن به پرنده خودداری کنند و  حضور این درناها را به نزدیکترین واحد محیط بانی یا اداره محیط زیست محل اقامت خود اعلام کنند.

درنا‌های سیبری به سه جمعیت شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شوند که جمعیت مرکزی آن که به هند مهاجرت می‌کردند منقرض شدند ، جمعیت شرقی آن شامل حدود سه هزار درنا است که همچنان به چین مهاجرت می‌کنند و جمعیت غربی نیز به ایران می‌آمدند.

جمعیت گله غربی درنا‌های سفید سیبری در سال ۱۹۳۰ بیش از ۲۰۰ قطعه برآورد شده بود که به دلایلی تعداد آن‌ها در سال ۱۳۸۵ به دو قطعه درنای امید و آرزو کاهش یافت و با مرگ آرزو، "امید" آخرین بازمانده جمعیت غربی درنا‌های سفید سیبری شد و در این سال‌ها به تنهایی به ایران مهاجرت می‌کند.

درنای اُمید، برای رسیدن به ایران دو ماه در مسیر روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان پرواز می‌کند تا خود را به تالاب بین المللی فریدونکنار در مازندران برساند و  پس از حدود چهار ماه اقامت، اسفند ماه دوباره به سیبری بر می‌گردد.

درنای امید پنجشنبه ۵ آبان امسال با طی کردن ۳۶۰۰ کیلومتر وارد تالاب فریدونکنار شده بود و امروز به همراه رویا این تالاب را به مقصد سیبری ترک کردند.