یکصد اصله درخت صنوبر چند روز گذشته در یکی از روستا‌های بابلسر در حالی قطع شده اند که ماجرایی پیچیده پشت آن وجود دارد.

کلاف پیچیده قطع بیش از ۱۰۰ اصله درخت در بابلسر

کلانشهر: برخی اهالی روستا یورمحله بابلسر از قطع بیش از یکصد اصله درخت در اطراف آب بندان این روستا خبر دادند و اعلام کردند: این درختان را سال‌های گذشته، اداره منابع طبیعی با همکاری فعالان محیط زیست و برخی سازمان‌های مردم نهاد در اطراف آب بندان این روستا کاشته بودند اما به صورت سریالی چند روزی است قطع می‌شوند.

آن‌ها می‌گویند: مشخص نیست چه کسی یا کسانی شبانه این درختان را قطع و با خودروی نیسان به مکانی که باز هم نمی‌دانیم کجا است منتقل می‌کنند.

به گفته روستاییان در حالیکه مقامات کشور تاکید بر کاشت نهال دارند و مقدمات کاشت یک میلیارد نهال نیز فراهم شده است، قطع این درختان هیچ توجیهی ندارد.

با پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان مازندران مشخص شد شرکت آب منطقه‌ای استان بهره برداری از این آب بندان را در سال ۱۳۹۵ طی قراردادی به یک شخص حقیقی و غیر بومی اهل یکی از شهرستان های همجوار با بابلسر واگذار کرده بود.

ادامه پیگیری‌ها از مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان وجود یک قرارداد برای بهره برداری از این آب بندان با هدف توسعه گردشگری را تایید کرد اما آن‌ها می‌گویند این شرکت در قرارداد‌ها فقط مجوز بهره برداری از سطح آب بندان‌ها را می‌دهد و مسائل مربوط به یال آب بندان‌ها و کاشت درخت یا نهال در اطراف آن به اداره کل منابع طبیعی مربوط است و این اداره باید پاسخگوی قطع درختان باشد.

کار بهره بردار خلاف قانون نبود
سرهنگ ذکریایی رئیس یگان حفاظت از منابع طبیعی مازندران منطقه ساری می‌گوید: این زمین در قالب طرح زراعت چوب و کاشت درختان صنوبر به این بهره بردار واگذار شده بود.

او افزود: پیمانکار طرح نهالکاری در این زمین را نیز انجام داده بود و با توجه به فاصله اندک درختان پیشنهاد شده بود تعدادی از درختها را قطع کند.

رئیس یگان حفاظت از منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با بیان اینکه این بهره بردار پروانه بهره برداری دارد، ادامه داد: اقدام این بهره بردار غیرقانونی نبود.

درختان را کاشتم و برداشتم
مهدی پور کسی که در سال ۹۵ با شرکت آب منطقه‌ای استان قرارداد بهره برداری از این آببندان را بسته است، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: کاشت درختان صنوبر را از همان سالی که قرارداد بسته شده بود در اطراف این آب بندان آغاز کردم و تاکنون بیش از ۱۸ هزار اصله صنوبر کاشتم.

او با بیان اینکه همچنان در اطراف آب بندان در حال کاشت صنوبر هستم، می‌گوید: برخی از این درختان اکنون به سن بهره برداری رسیده اند و کارشناس منابع طبیعی با حضور در آببندان اعلام کرد این درختان به صورت فشرده کاشته شده اند به همین دلیل برای رسیدن نور خورشید باید فضا برای رشد بیشتر درختان فراهم شود که با نظر مساعد کارشناس منابع طبیعی تصمیم به قطع درختان گرفتم.

مهدی پور ادامه داد: قطع درختانی که خودم کاشته بودم با هدف افزایش فضا برای ایجاد سازه‌های گردشگری صورت گرفته است و با ساخت تاسیسات گردشگری برای ۴۰۰ نفر از اهالی منطقه شغل ایجاد می‌شود.

از او می‌پرسم با توجه به هفته منابع طبیعی و روز درختکاری آیا بهتر نبود قطع درختان را به زمان دیگری موکول می‌کردید؟ که می‌گوید: با توجه به گرم شدن هوا درختان در حال برگ دهی بودند و راضی نبودم درختان سبز را قطع کنم.

مهدی پور با بیان اینکه این درختان ممنوع القطع نیستند و در قالب زراعت چوب کاشته و به صورت قانونی و با نظر مثبت کارشناس منابع طبیعی برداشت شده اند، می گوید: با توجه به کاشت بیش از ۱۸ هزار درخت صنوبر در قالب زراعت چوب ، منابع طبیعی از من قدردانی نیز کرده بود.

کلاف پیچیده می‌شود
تا اینجای گزارش به نظر می‌رسد موضوع مربوط به کاشت چندین اصله نهال در قالب زراعت چوب در اطراف یک آببندان و قطع تعدادی از همان درختان توسط همان بهره بردار است اما کلاف داستان زمانی پیچیده می‌شود که برخی‌ها به شیوه عقد قرارداد بهره برداری از آب بندان انتقاد دارند.

مهدی پور بهره بردار این طرح گفت: قرارداد اولیه که در سال ۹۵ بسته شد هر سال تمدید می‌شد تا اردیبهشت ماه امسال که قرارداد را به دلایلی تمدید نکردند.

او می‌گوید: بعد از چندین ماه بالاخره قرارداد جدیدی  برای بهره برداری از این آب بندان با شرکت آب منطقه‌ای بسته شد.

مهدی پور می‌گوید: برخی فشار‌ها از طرف تعداد معدودی افراد برای جلوگیری از ادامه فعالیت من در منطقه وجود دارد و بعد از قطع درختان نیز به دادستانی فراخوانده شدم که پس از ارائه مستندات مشکل برطرف شد.

پیگیری این ماجرا ما را به مجتبی قلی پور باقری فرماندار شهرستان بابلسر می‌رساند او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران با تایید قطع درختان در اطراف آب بندان روستای یورمحله این شهرستان گفت: قرارداد بهره برداری از آب بندان این روستا، برای قانونی بودن یا باید به مزایده گذاشته می شد یا اهالی روستا نسبت به واگذاری آب بندان و عرصه به این شخص توافق می‌کردند که این اتفاق نیفتاد

او افزود: از دید من روال قانونی برای عقد قرارداد بهره برداری از این آب بندان طی نشده است.

فرماندار بابلسر در خصوص کاشت این درختان و اینکه بهره بردار  می گوید خودم این درختان را کاشتم، نیز گفت: بنده در آن زمان در این مسئولیت حضور نداشتم اما شنیدم که درختان را همین فرد در اطراف آب بندان کاشته است اما موضوع مهم شیوه عقد قرارداد واگذاری این آب بندان است که  به درستی طی نشده است.

با باز شدن گوشه ای از این کلاف و پاسخ به برخی سوالات و ابهامات موجود در این ماجرا، حالا به نظر می رسد داستان چگونگی واگذاری آب بندان این روستا نیز نیاز به یک واکاوی، بررسی حقوقی و ورود نهادهای بازرسی و نظارتی دارد تا نه حقی از بهره بردار ی که ۶ سال برای کاشت این درختان کشیده است ضایع و نه انفال و بیت المال حیف و میل شوند.

 

نظر شما:

security code