نکات تکاندهنده ای که باید درباره کاهش بارندگی در گیلان بدانید

گیلان، صاحب مقام اول کاهش بارش در ایران


۱۴۰۲/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۵ | کد خبر: ۳۲۸۲۰ چاپ

اختصاصی کلانشهر: سال‌هاست گفته می‌شود که سد سفیدرود نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های آبی گیلان باشد. اما مانند بیشتر نظرات کارشناسی، گوشی برای شنیدن این موضوع مهم هم وجود نداشته است.

بسیاری از ساکنان گیلان می‌دانند که سفیدرود خود تشنه است! چندین سال است که مدیریت منابع آب با تمام قوا در حال رایزنی برای حق‌آبه استان گیلان است. ولی مدیریت مشترک و حق‌آبه گیلان بیشتر التیام‌بخش بوده تا راه‌گشا. در واقع طی سال‌های اخیر و از انتهای اسفند تا پایان بهار این بارش باران بوده که نجات‌بخش کشاورزی گیلان شده است.

اما باران هم چند سالی است که سر سازگاری ندارد و مثل قبل نمی‌بارد.

 

به این آمار و ارقام تکاندهنده از کاهش بارندگی و وضعیت دشوار پیش رو توجه کنید:

برپایه آمار‌های اندازه‌گیری شده در ‌ایستگاه‌های هواشناسی از ابتدای سال آبی اخیر یعنی اول مهرماه ١۴٠١ تا ١۵ اسفند جاری، آسمان گیلان شاهد ریزش حدود ۴۵٧ میلیمتر بارش بوده که در مقایسه با شرایط بلندمدت، ٢٧ درصد و نسبت به سال قبل ٢٣ درصد کاهش را تجربه کرده است.

گیلان در ماه‌های مهر، آبان و اسفند به ترتیب ٣٠ درصد، ۴۶ درصد و ٣۴ درصد کاهش بارش داشته و ماه‌های آذر، دی و بهمن با حدود ١٠ درصد کمبود بارش، شرایط نزدیک به میانگین بلندمدت را تجربه کرده. به‌عبارت‌ دیگر طی ۶ ماه گذشته، گیلان کم‌بارش‌ترین پاییز و زمستان را طی ١۵ سال اخیر به ثبت رسانده است. یعنی طی سال آبی اخیر،این استان با کمبود حدود ٢٠٠ میلیمتری بارش،نسبت به شرایط میانگین بلندمدت، مقام اول کاهش بارش را در مقایسه با سایر استان‌های کشور تجربه کرده ‌است.

متوسط دمای استان گیلان هم طی ۶ ماه گذشته حدود ١ درجه بالاتر از میانگین بلندمدت مدت بوده.

تا روز ۱۵ اسفندماه، سد سفیدرود ۲۰۴ میلیون‌مترمکعب آب را در خود جای داده بود که در مقایسه با ۹۱۸ میلیون مترمعکبِ سال ۱۳۹۹ اختلاف فاحشی را نشان می‌دهد. 

با توجه به آورده‌ی آبی سفیدرود در ماه اسفند باید نسبت به آینده بینماک بود چون در این بخش هم نسبت به میانگین ۲۰ ساله، شاهد کاهش ۷۲ درصدی هستیم.

 

 

 

کارگردان: رضا عاطفی

تدوین: علیرضا آریا

منبع تحقیق: سمانه نگاه (دکتری هواشناسی) - نیما فریدمجتهدی (دکتری آب‌وهواشناسی)

گوینده: نفیسه شکوهی