مدیر کل میراث فرهنگی گیلان :

۱۲ میراث ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شد


۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۱۲:۱۷ | کد خبر: ۳۲۹۹ چاپ
۱۲ میراث ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از ثبت ملی ۱۲ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد و گفت: از هر گونه اقدام در راستای احیا و حفظ این آثار حمایت می شود.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از مهر، شهرود امیر انتخابی از ثبت ۱۲ اثر ناملموس استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: پرونده‌های ثبت مهارتی اعم از نوغانداری، ابریشم کشی سنتی گیلان، الکاوه بازه، مرغانه جنگ، آئین کت را گیشه، جوراب بافی و پخت تیان حلوای خشکبیجار، ترش واش، سیاه پلوی لنگرود، بادمجان شکم پر، پنیر برشته، کال کباب و باقلاوابیج، توسط کارشناسان تهیه و تنظیم شده است.

وی افزود: بعد از انجام بررسی‌های کارشناسانه و طی کردن تمامی مراحل اداری با ثبت ملی این آثار در فهرست آثار ناملموس ملی موافقت شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان در ادامه با بیان اینکه قبل از ثبت این آثار تعداد ۵۵ اثر معنوی استان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده بودند، گفت: علم واچینی، گاه‌شماری گیلان، تیرما سیزده، نوروزبل و موسیقی سنتی گیلان تعدادی از این آثار هستند.

امیر انتخابی گفت: میراث فرهنگی ناملموس، به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی گیلان با تلاش برای ثبت آثار ناملموس و معنوی این استان از هر گونه اقدامی که منجر به حفظ و احیای این آثار شود حمایت می‌کند.