به گفته محققان، مشکلات خواب، از خروپف گرفته تا خواب زیاد یا خیلی کم، ممکن است با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط باشد. داشتن کیفیت پایین خواب و آپنه خواب نیز ممکن است با خطر بیشتر سکته مغزی مرتبط باشد.

ارتباط اختلال خواب، خروپف و چرت زدن با سکته مغزی

کلانشهر: به نقل از مدیسن نت، بر اساس یافته‌های مطالعه جدید، خروپف در طول خواب، داشتن کیفیت پایین خواب و آپنه خواب نیز ممکن است با خطر بیشتر سکته مغزی مرتبط باشد.

 

دکتر «کریستین مک کارتی»، محقق ارشد از دانشگاه گالوی در ایرلند، می‌گوید: «نتایج ما نه تنها نشان می‌دهد که مشکلات خواب فردی ممکن است خطر سکته مغزی را در افراد افزایش دهد، بلکه داشتن بیش از پنج مورد از این علائم ممکن است در مقایسه با افرادی که هیچ مشکل خوابی ندارند، پنج برابر خطر سکته مغزی را افزایش دهد.»

 

مک کارتی در ادامه افزود: «نتایج ما نشان می‌دهد که مشکلات خواب باید زمینه‌ای برای پیشگیری از سکته مغزی باشد.»

 

برای این مطالعه، محققان نزدیک به ۴۵۰۰ نفر از جمله بیش از ۲۲۰۰ بازمانده از سکته مغزی را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها با بیش از ۲۲۰۰ نفر که دچار سکته مغزی نشده بودند مقایسه شدند.

 

میانگین سنی شرکت کنندگان ۶۲ سال بود. از آن‌ها در مورد رفتارهای خوابشان از جمله چرت زدن و مشکلات تنفسی در طول خواب پرسیده شد.

 

در مجموع ۱۶۲ نفر از کسانی که سکته کردند کمتر از ۵ ساعت خواب شبانه داشتند، در حالی که ۴۳ نفر از کسانی که سکته نکرده بودند کم خواب بودند. محققان دریافتند افرادی که کمتر از پنج ساعت می‌خوابند، سه برابر بیشتر از افرادی که به طور متوسط هفت ساعت می‌خوابند، در معرض سکته مغزی قرار دارند.

 

۱۵۱ بازمانده دیگر از سکته مغزی بیش از ۹ ساعت در شبانه روز می‌خوابیدند، در حالی که ۸۴ نفر از آن‌ها که سکته نکرده بودند، ۹ ساعت می‌خوابیدند. افرادی که خواب طولانی مدتی داشتند، دو برابر بیشتر از افرادی که هفت ساعت می‌خوابیدند، در معرض سکته مغزی بودند.

 

علاوه بر این، افرادی که بیش از یک ساعت چرت می‌زدند، ۸۸ درصد بیشتر از افرادی که چرت نمی‌زدند، در معرض سکته مغزی بودند.

 

محققان همچنین گزارش دادند افرادی که در هنگام خواب خروپف می‌کنند ۹۱ درصد بیشتر از افرادی که این کار را نمی‌کنند در معرض سکته مغزی قرار دارند. کسانی که خروپف می‌کنند تقریباً سه برابر بیشتر از کسانی که این کار را نمی‌کنند در معرض سکته مغزی هستند. شرکت کنندگان مبتلا به آپنه خواب تقریباً سه برابر بیشتر از افرادی که در خواب اختلال تنفسی ندارند، در معرض سکته مغزی هستند.