ابلاغی در خصوص الصاق پلاک ملی به خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد دریافت نکرده ایم

خودروهای «گذرموقت‌» پلاک نمی‌شوند؛ فریب نخورید!


۱۴۰۲/۰۱/۲۷ - ۱۱:۰۷ | کد خبر: ۳۳۲۳۶ چاپ

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس‌ راهور ضمن تشریح عملکرد این مرکز در خصوص خرید و فروش و اجاره خودروهای دارای پلاک گذر موقت و همچنین انجام معامله به صورت وکالتی هشدار داد.

خودروهای «گذرموقت‌» پلاک نمی‌شوند؛ فریب نخورید!

کلانشهر: «خودروهای دارای پلاک گذر موقت، پلاک ملی نمی‌گیرند»؛ این مهمترین هشدار رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور به شهروندان است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به آن اشاره کرد و گفت: خودروهای دارای پلاک گذر موقت بعد از پایان زمان اعتبار باید از کشور خارج شوند در غیر صورت توقیف می شوند و این نکاتی است که باید شهروندان آن توجه داشته باشند و از خرید و حتی اجاره خودروهای دارای پلاک گذر موقت خودداری کنند.

آگاهی از آخرین آمار و عملکرد مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس‌ راهور فراجا، بررسی چگونگی توسعه و گسترش مراکز شماره گذاری کاملاً اینترنتی با توجه به مصوبات مجلس شورای اسلامی، پیگیری وضعیت الصاق پلاک ملی به خودروهای گذر موقت و دارای پلاک مناطق آزاد و آسیب‌های موجود در حیطه خرید و فروش وکالتی و همچنین آخرین وضعیت دریافت خدمات در مراکز تعویض پلاک، ما را بر آن داشت تا با «سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور انتظامی کشور» به گفت‌وگو بنشینیم.

* گول نخورید؛ خودروهای دارای پلاک گذر موقت‌ پلاک ملی نمی‌گیرند/ نه بخرید و نه اجاره کنید!

از خودروهای دارای پلاک گذر موقت بگویید؛ آیا می‌توان این دسته از خودروها را معامله کرد؛ جریان پلاک و شماره‌گذاری آنها چه می‌شود؟

ابتدا باید بگویم که خرید و فروش خودروهای دارای پلاک گذر موقت ممنوع است؛ اگرچه افراد سودجو و کلاهبردار این‌گونه تبلیغ می‌کنند که می‌توان پلاک ملی دریافت کرد اما باید بگویم که افراد به هیچ عنوان فریب نخورده و بدانند که پلاک گذر موقت قابل تبدیل به پلاک ملی نیست.

نکته مهم دیگر این است که افراد حتی این خودروها را اجاره نکنند چرا که اگر پلیس جلوی خودرویی با پلاک گذر موقت را بگیرد و فردی که پشت فرمان نشسته باشد همان شخصی نباشد که کارت مجوز به نامش صادر شده باشد پلیس طبق قانون خودرو را توقیف می‌کند.

نکته مهم دیگر این است که خودرویی که پلاک گذر موقت دارد در زمان تعیین شده از کشور خارج می شود پس شهروندان دقت داشته باشند و فریب کلاهبرداران را نخورند.

* مدت اعتبار خودروهای دارای پلاک گذر موقت محدود است/ بعد از پایان مدت اعتبار توقیف می‌شوند

جناب سرهنگ ؛ مدت اعتبار تردد خودروهای دارای پلاک گذر موقت در کشور چند ماه است؛ آیا می‌توان مدت زمان تردد این دسته از خودروها را تمدید کرد؟

باید بگویم اعتبار تردد خودروهای دارای پلاک گذر موقت بسته به کشوری که از آن وارد ایران شده‌اند متفاوت است.

خودروهایی که از کشور امارات وارد ایران شده و گذر موقت می‌گیرند مدت تردد آنها فقط یک ماه و غیر قابل تمدید است؛ خودروهایی که از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان پلاک گذر موقت گرفته و در کشور تردد می‌کنند دو ماه اعتبار تردد داشته و مدت اعتبار آنها نیز غیر قابل تمدید است.

اما خودروهایی که از سایر کشورها به صورت گذر موقت داخل کشور می‌شوند سه ماه می‌توانند تردد کنند و حداکثر سه ماه دیگر هم مدت تردد آنها قابل تمدید است.

اگر خودرو دارای پلاک گذر موقت بیشتر از مدت زمان مجاز مشخص شده در برگه تردد، در کشور بماند چه اتفاقی می افتد؟

اگر خودرویی با پلاک گذر موقت بیش از زمان مقرر و مجوز صادر شده در کشور باقی بماند به عنوان کالای قاچاق محسوب شده و توقیف می‌شود؛ فردی هم که مجوز به نامش صادر شده است به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

*خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد یک ماه مجوز تردد در کل کشور را دارند

در کنار خودروهای دارای پلاک گذر موقت یک دسته از خودروها دارای پلاک مناطق آزاد هستند ؛ وضعیت تردد این دسته از خودروها چگونه است ؟

خودروهایی که دارای پلاک مناطق آزاد هستند می توانند یک بار در سال به مدت یک ماه از سرزمین اصلی جغرافیایی خود خارج شده و در کل کشور تردد کنند.

*ابلاغی در خصوص الصاق پلاک ملی به خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد دریافت نکرده‌ایم

تکلیف خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد چیست؛ آیا این دسته از خودروها می توانند پلاک ملی بگیرند؟

در خصوص تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای به پلیس راهور و همچنین مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور فراجا واصل نشده است.

* آخرین آمار نقل و انتقال و شماره‌گذاری در سال ۱۴۰۱

جناب سرهنگ؛ عملکرد مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور در سال گذشته را تشریح بفرمایید؛ چه تعداد خودرو و موتورسیکلت شماره‌گذاری شدند؟

در سال گذشته حدود ۸ میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو و موتور سیکلت اعم از نوشماره و غیره، خدمات نقل و انتقال و شماره گذاری را دریافت کردند.

* ارائه خدمات کاملاً اینترنتی شماره گذاری و تعویض پلاک در ۷ استان

از شماره ‌گذاری کاملاً اینترنتی چه خبر؛در حال حاضر چند استان به این دسته از خدمات تجهیز شده‌اند؟

شماره گذاری کاملاً اینترنتی یعنی ارائه خدماتی که به واسطه آن راننده از ماشین پیاده نمی شود؛ چراکه متقاضی در مرحله ثبت نام و انتخاب نوع دریافت خدمت در سامانه نوبت دهی، شماره گذاری اینترنتی را انتخاب کرده و در ادامه بعد از ثبت تمامی اطلاعات در سیستم و دریافت نوبت و در ادامه مراجعه به مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور فراجا بدون معطلی و پیاده‌شدن از خودرو به لاین مخصوص دریافت خدمات اینترنتی هدایت می شود که در آنجا کارشناسان مستقر ضمن بازدید از خودرو اصالت خودرو را سنجیده و بعد از احراز هویت فروشنده و خریدار کار فک و نصب پلاک انجام می‌شود.

در حال حاضر دو مرکز در تهران کاملاً اینترنتی بوده و در استان‌های البرز، خراسان رضوی، فارس، کرمان، آذربایجان شرقی و اصفهان خطوط کاملا اینترنتی در حال فعالیت هستند.

* با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی تمام فرآیندهای شماره گذاری و تعویض پلاک اینترنتی و برخط خواهند شد

مجلس شورای اسلامی سال گذشته به پلیس راهور ابلاغ کرد که فرآیند شماره‌گذاری کاملاً اینترنتی و بر خط شود؛ برنامه پلیس راهور در این خصوص چه بوده وضعیت توسعه و تجهیز مراکز شماره گذاری از چه قرار است؟

بله با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی باید کلیه فرآیندها در مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور به صورت کاملاً اینترنتی و بر خط صورت بگیرد که در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد سیستم ها و اقدامات انجام شد و انشالله در سال جدید این روند توسعه و گسترش می یابد؛ البته باید گفت احراز سکونت به صورت سیستمی از سال گذشته در نوشماره‌ها به مرحله اجرا گذاشته شد.

* ۳۷۵ مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک در کشور داریم

در حال حاضر چند تعداد مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک در کل کشور در حال در حال ارائه خدمات هستند؟

در حال حاضر ۳۷۵ مرکز شماره گذاری در کل کشور داریم.

* اسفندماه رکورددار تعویض پلاک در کشور/ روزانه ۲۰ هزار وسیله نقلیه شماره‌گذاری می‌شوند

روزانه به طور متوسط چه تعداد وسیله نقلیه شماره گذاری می شود؛ آیا با پیک ترافیک شماره‌گذاری و نقل و انتقال وسایل نقلیه هم مواجه بوده‌اید؟

در اسفندماه سال ۱۴۰۱ بیشترین نقل و انتقال را شاهد بودیم به طوری که روزانه بیش از ۳۷ هزار نقل و انتقال و شماره‌گذاری وسایل نقلیه در اسفند ماه انجام شد در صورتی که میانگین روزانه برای نقل و انتقال و شماره‌گذاری به میزان ۲۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه در طول روز است که در همان اسفند ماه نیز با تدابیر ابلاغی سردار سیدکمال هادیان‌فر رییس پلیس راهور فراجا و اصلاح فرآیندها، ساعت کار و تعداد عوامل انسانی و باجه‌ها را افزایش دادیم تا معطلی در مجموعه نداشته باشیم.

منظور شما از اصلاح فرآیندها چیست؟

پرداخت دیون دولتی، مالیات و میزان خلافی وسایل نقلیه قبل از حضور متقاضیان در مراکز شماره‌گذاری، به صورت سیستمی انجام می شود که این امر منجر به کاهش زمان حضور افراد در مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک شده است؛ همچنین در فرآیندها اصلاحاتی صورت گرفته که باعث تسریع شده و با توجه به ظرفیت‌های موجود، بدون هیچ مشکلی خدمات ارائه می شود؛ چرا که در حال حاضر داشتن معاینه فنی و بیمه شخص ثالث برای هر خودرویی قبل از دریافت خدمات شماره گذاری الزامی است و با توجه به ارتباط سیستمی مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور با بیمه مرکزی و سامانه سیمفا و وجود ارتباط برخط، داشتن معاینه فنی و بیمه به صورت سیستمی بررسی شده و بعد از بررسی و تاییدسیستمی، متقاضی می‌تواند از سامانه نوبت‌دهی، برای دریافت خدمات شماره گذاری نوبت اخذ کند.

*وکالتی خرید و فروش نکنید!

در حال حاضر بسیاری از معاملات خودرو و موتورسیکلت به صورت وکالتی انجام می‌شود؛ اگرچه بارها پلیس راهور اعلام کرده است که نباید به صورت وکالتی معامله خرید و فروش خودرو را انجام داد؛ برای آگاهی به مخاطبان از ضررها و آسیب های احتمالی این نوع معامله بگویید؟

همانگونه که مستحضر هستید پلیس راهور بارها به شهروندان اعلام کرده است که به صورت وکالتی خودرو خرید و فروش نکنند چرا که این مورد معامله می‌تواند ضررها و آسیب‌هایی را هم برای خریدار و هم فروشنده به دنبال داشته باشد.

در حال حاضر با توجه به سهولت نقل و انتقال و روند شماره گذاری که فقط در حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه وقت می‌گیرد اصلا نیازی نیست که به صورت وکالتی معامله انجام شود؛ چراکه به راحتی می‌توان تعویض پلاک را انجام داد و پلاک را فک و نصب کرد.

همانطور که گفتم خرید و فروش خودرو به صورت وکالتی می‌تواند هم برای شخص فروشنده و هم شخص خریدار مشکلاتی را به وجود بیاورد؛ اگر شخص فروشنده خودروی خود را به صورت وکالتی واگذار کند چون پلاک فک نشده است هر تخلفی که راننده جدید با ماشین انجام دهد برای کد ملی فروشنده ثبت و ضبط می‌شود.

اما برای خریدار که خودرو را به صورت وکالتی خریده است ممکن است خودرو توقیفی باشد یا فرد فروشنده ممنوع المعامله باشد یا اصلا خودروی مورد معامله اصالت لازم را نداشته باشد یعنی تصادفی باشد؛ یا ارکان خودرو عوض شده باشد یا خودرو چپی باشد که موجب می‌شود خریدار متضرر شود.

* پلاک‌های فک شده تا یکسال در انبار پلیس راهور محفوظ است/ بعد از آن واگذار می‌شود ‌

در حال حاضر وضعیت پلاک‌های فک شده چگونه است؛ افراد برای الصاق دوباره پلاک فک شده بر روی خودرویی به نام خود چند ماه فرصت دارند؟

پلاک‌های فک شده از تاریخ فک پلاک درست به مدت یک سال تمام در انبار شماره گذاری پلیس راهور برای شخص محفوظ نگه داشته می‌شود و اگر تا یک سال فردی که پلاک به نامش صادر شده، خودرویی برای شماره گذاری به مراکز نیاورد پلاک به بانک پلاک های پلیس راهور وارد شده و به صورت رندومی در هنگام شماره‌گذاری و تعویض پلاک به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

* معطلی در مراکز شماره‌گذاری نداریم/ سر موقع برای دریافت خدمات به مراکز تعویض پلاک بیایید؛ نه زودتر نه دیرتر

در حال حاضر وضعیت مراکز شماره گذاری از چه قرار است آیا معطلی وجود دارد؟

خوشبختانه در حال حاضر وضعیت مطلوب است؛ اما مساله مورد توجه این است که متقاضیان دقت داشته باشند که در بازه زمانی مشخص شده در مرکزی که انتخاب کرده‌اند حضور داشته باشند؛ نه زودتر و نه دیرتر؛ چرا که اگر زودتر بیایند معطل شده و امکان ورود به مرکز را ندارند و اگر دیرتر بیایند نیز نوبت‌شان کنسل شده و دیگر نمی توان به آنها خدمات شماره گذاری ارائه داد؛ چرا که بر طبق برنامه زمانبندی انجام شده، هر تایم به یک متقاضی اختصاص داده شده است تا بتواند بدون معطلی خدمات شماره گذاری و تعویض پلاک را دریافت کند.