لخته شدن خون در عروق می تواند تاثیراتی مخرب و خطرناک در پی داشته باشد و معمولا داروهای پیشگیری کننده از لخته شدن خون با عوارض متعددی همراه هستند. به تازگی محققان کانادایی ترکیب جدیدی به نام MPI 8 طراحی کرده‌اند که لخته ‌ها را بدون افزایش خطر خونریزی متوقف می ‌کند.

دارویی که از لخته شدن خون و سکته پیشگیری می کند
کلانشهر: یکی از رایج ترین عوارض جانبی داروهای رقیق ‌کننده‌ خون موجود، افزایش خطر خونریزی داخلی است.

دکتر جی کیژاکداتو (Jay Kizhakkedathu) ، استاد و رئیس تحقیقات بخش آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی دانشگاه بریتیش کلمبیا و پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با داروی ایجاد شده جدید می گوید:‌ توسعه MPI 8 نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ در زمینه پیشگیری و درمان لخته خون است.  این دارو با هدف قرار دادن یک مولکول خاص درگیر در تشکیل لخته بدون ایجاد اختلال در روند لخته شدن طبیعی، به گونه ای معجزه آسا عمل می کند. در واقع ما یک رقیق کننده خون ایجاد کرده ایم که در مدل های حیوانی ایمن تر و موثرتر ظاهر شده و پتانسیل بسیار زیادی برای بهبود زندگی انسان ها دارد.

باید توجه داشت که لخته شدن خون، جان میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت عدم درمان، لخته شدن می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی از جمله ترومبوز وریدی عمقی، حمله قلبی، آمبولی ریه و سکته شود. در این شرایط، تجویز رقیق ‌کننده‌ های خون بهترین درمان برای توقف و جلوگیری از لخته شدن خون هستند. ولی متاسفانه رقیق ‌کننده ‌های خون خطرات خاص خود از جمله خونریزی را به همراه دارند.

روش درمانی جدید چگونه کار می کند؟

این رویکرد جدید از یک هدف متفاوت استفاده می کند که در آن محققان توجه خود را به جای آنزیم ها، بر پلی فسفات متمرکز کردند. این مولکول در لخته شدن خون نقش مهمی داشته و به بهبود شرایط کمک می کند، اما موجب خونریزی نمی شود.

به گزارش سیناپرس، دکتر جیم موریسی استاد شیمی بیولوژیکی و پزشکی داخلی در دانشگاه میشیگان و از دیگر محققان این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می‌ گوید: ایده اولیه ما این بود که پلی ‌فسفات می ‌تواند هدف مطمئن ‌تری برای درمان با داروهای ضد ترومبوتیک باشد، زیرا این ماده واکنش‌ های انعقادی را کاهش می ‌دهد.

این تیم در ابتدا چندین داروی نامزد، از جمله MPI 8 را بررسی کردند. این مولکول به این دلیل کار می کند که حاوی گروه های اتصال هوشمند با بارهای مثبتی است که به بارهای منفی پلی فسفات جذب می شوند. هنگامی که مولکول فوق با موفقیت به پلی فسفات متصل می شود، سایر سلول ها و پروتئین های دارای بار منفی بدن را به حال خود رها کرده و به این ترتیب هر گونه عوارض جانبی از بین می رود.

مطالعات حیوانی نشان داد: MPI 8 در جلوگیری از لخته شدن خون در موش بدون افزایش خطر خونریزی موثر بوده و این دارو حتی در دوزهای بالا هیچ عوارض جانبی سمی نشان نداد.در خاتمه باید توجه داشت که یافته های فعلی بر اساس آزمایشات حیوانی است، به این معنی که تحقیقات بیشتری برای آزمایش ایمنی و اثربخشی MPI 8 در انسان ضروری است.

شرح کامل این مطالعه و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.