وقتی نابینایی برای زن گیلانی محدودیت نیست

فاطمه جوادیان از 20سال معلمی تا قهرمانی در شنا


۱۴۰۲/۰۲/۱۸ - ۰۹:۵۷ | کد خبر: ۳۳۷۱۳ چاپ

معلم نابینای گیلانی با ۲۰ سال خدمت در آموزش و پرورش، در دانشگاه فرهنگیان گیلان، به معلمان آموزش می‌دهد.

فاطمه جوادیان از 20سال معلمی تا قهرمانی در شنا

کلانشهر: روز معلم ، روزی برای پاسداشت مقام کسی که با یاد دادن کلمه ای ، مرا بنده خود کرد ، مقام معلم بسیار والاست، ولی گاهی همین مقام بسیار والا، بنا به دلایلی والاتر می‌شود:

«معلم نابینایی که معلم پرورش می‌دهد»
صدای رسایش هنوز در گوشم می‌پیچد، در حالی که انگشتان دو دستش به تندی دکمه‌های دستگاه «بریل» را نوازش می‌دهد ، با صدایی رسا برایمان بخشی از ستون زندگی در مجله‌ی مانا، (ماهنامه‌ای تخصصی ویژه نابینایان) را که در آن قلم می‌زند، می‌خواند.
ماهنامه‌ای که دو سال است به خط بریل ، تکست و صوتی سی ام هر ماه منتشر می‌شود.

فاطمه جوادیان، فارغ التحصیل رشته علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه تهران و رشته روان شناسی عمومی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی رشت، ۲۰ سال سابقه کار در آموزش و پرورش گیلان را دارد.

تدریس در مدرسه‌ی نابینایان و کارشناس کودکان استثنائی در اداره آموزش و پرورش استثنایی گیلان ، بخشی از فعالیت‌های کاری این بانوی نابینای معلم است.

دو سال است که در دانشگاه فرهنگیان گیلان ، به دانشجویان ، «معلمی» آموزش می‌دهد و تاکنون ۱۴۰ دانشجو-معلم از ۱۰ استان کشو ر، زیر نظر وی آموزش دیده و معلم شده اند.

آینده سازانی از سراسر ایران که قرار است به دانش آموزانِ با شرایط ویژه، درس بدهند.

این معلم روشن دل که فعل خواستن را در زندگی معنا کرد، می‌گوید: از دوره دبیرستان قدرت انتقال مفاهیم را در خودم کشف کردم و آرزو داشتم هرچه را یاد می‌گیرم به دیگران آموزش دهم.

ایستاده همچون سرو در مقابل طوفان‌های زندگی
فاطمه جوادیان برای رسیدن به مقصد، مسیر‌های طولانی را طی و کارگاه‌های آموزشی زیادی را برگزار کرده است.
وی می‌گوید: شعارم در برابر جریان‌های ناپایدار زندگی «ایستادگی بود» و در جایی که محدودیت هست، رسیدن به یک آرزو، انرژی مضاعفی می‌طلبد و من سعی کردم از تمام توان و انرژی برای رسیدن به اهداف و آرزوهایم تلاش کنم.


قهرمان شنای پروانه نابینایان

فاطمه که به کمک عصای سفیدش در کلاس راه می‌رفت گفت: هرگز از رسیدن به آرزوهایم نا امید نبودم و ورزش بخشی دیگر از آرزوهایم بود که با امید محقق شد و من در سال ۱۴۰۱ در رشته‌ی شنای ۱۰۰ متر پروانه نابینایان یک رکورد ملی ثبت کردم و توانستم گیلان را هم در مسابقات لیگ کشوری به صدر جدول برسانم. 

وی می‌گوید: من تاکنون معلمان خوبی داشتم و آرزویم این است که دانشجویانم در آینده معلمان خوبی بشوند.

روشندل دست به قلم 
این معلم روشندل که دستی بر قلم هم دارد، از دانشجویانش می‌خواهد همیشه سعی کنند دوست فردای بچه‌ها باشند، به دانش آموزانشان احساس امنیت و اعتماد بدهند و مهارت‌ها را طوری به آن‌ها یاد بدهند که تا پایان عمر به دردشان بخورد.

کلاس درس زندگی
و این است درس معلم معلم‌ها که دانشجویانش می‌گویند: در کلاس درس خانم جوادیان نه فقط درس معلمی بلکه درس زندگی

می‌آموزیم و هر هفته مشتاقانه لحظه شماری می‌کنیم و منتظریم تا در کلاس درسش حاضر شویم.

دانشجویان رشته آموزش کودکان با نیاز‌های ویژه ، که در کلاس درس راهبرد‌های بینایی خانم جوادیان حاضر بودند، عشق و علاقه را بزرگترین دلیل سوق دادن افراد به سمت این شغل عنوان کردند و گفتند: توانایی‌های خانم جوادیان که به رغم محدودیت هایش توانسته فردی موفق شود، ما را متحول و با ابعاد دیگری از زندگی آشنا کرد تا بتوانیم با نگاهی متفاوت از فرصت هایمان بهتر استفاده و برای ساختن آینده با تمام توان تلاش کنیم.

آری معلمی شغلی سخت است، اما معلمان استثنایی سختی‌های فراوانی برای آموزش دانش آموزان متحمل می‌شوند و فاطمه جوادیان یکی از معلم‌های گیلانیست که به رغم محدودیت هایش، جزو بهترین هاست.

در تقویم ایرانیان ۱۲ اردیبهشت روز پاسداشت مقام معلم و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، نامگذاری شده است و چند سالیست که هفته‌ای را پاسداشت مقام معلم، نامیده اند.
هفته‌ی گرامیداشت مردان و زنانی که با سختی و مرارت بسیار، الفبای عشق را به ما می‌آموزند.
مقامی که انبیای الهی از آن برخوردار بوده اند تا انسان را در مسیر خرد و تعالی قرار دهند. 
بر اساس آمار‌ها حدود ۲۵ هزار معلم گیلانی در بیش از ۵ هزار مدرسه دولتی و غیر دولتی گیلان فعالیت می‌کنند.

در مسابقات قهرمانی شنا آلمان صورت گرفت؛
رکوردشکنی سامیار عبدلی در شنا

نظر شما:

security code