در صورت صدرنشینی تیم ملی ایران در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا، مسیر این تیم تا فینال جام ملت‌های آسیا تا حدودی روشن است.

مسیر ایران در راه صعود به فینال جام ملت‌های آسیا

کلانشهر: تیم ملی فوتبال ایران که یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی جام ملت‌های آسیا 2023 محسوب می‌شود، در گروه C با امارات، فلسطین و هنگ‌کنگ همگروه شده است.

شاگردان امیر قلعه‌نویی بخت نخست صدرنشینی گروه C رقابت‌ها هستند و اگر مرحله گروهی را با کسب رتبه اول به پایان برسانند، در مرحله یک‌هشتم نهایی (بازی شماره 5 این مرحله) برابر تیم سوم یکی از گروه‌های B ،A یا F صف‌آرایی می‌کنند. در صورت پیروزی در این مرحله، برنده دیدار تیم صدرنشین گروه E و تیم دوم گروه D رقیب یوزهای ایرانی خواهد بود (دیدار شماره 3 یک‌چهارم نهایی).

کره‌جنوبی با مالزی، اردن و بحرین همگروه است و به نظر نمی‌رسد کار سختی برای صدرنشینی گروه E داشته باشد. از طرفی دیگر، گروه D یکی از سخت‌ترین گروه‌های جام به شمار می‌رود و ژاپن، عراق، ویتنام و اندونزی را در خود دارد. اگر ژاپن جایگاه اول این گروه را به دست بیاورد، عراق برای کسب رده دوم شانس بیشتری نسبت به سایر تیم‌ها خواهد داشت.

به این ترتیب اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب دربیاید، کره جنوبی و عراق در دیدار شماره 6 یک‌هشتم نهایی به مصاف هم می‌روند و پیروز این مسابقه، در یک‌چهارم نهایی حریف ایران خواهد شد. همچنین اگر قطر صدرنشین گروه A شود و بر یکی از تیم‌های رده سوم گروه‌های C ،D یا E غلبه کند، راهی دور یک‌چهارم نهایی خواهد شد. در مرحله یک‌هشتم نهایی، تیم‌های دوم گروه‌های F و B مقابل هم به میدان می‌روند که احتمالاً عمان یا ازبکستان خواهد بود.

در صورتی که عمان (تیم برانکو ایوانکوویچ) از سد ازبکستان بگذرد، احتمالاً به مصاف قطر خواهد رفت که در این صورت می‌توانیم تقابل برانکو و کارلوس کی‌روش (سرمربی قطر) را در یک‌چهارم نهایی ببینیم. اگر معادلات در مورد ایران طبق پیش‌بینی‌ها رقم بخورد و تیم کشورمان راهی نیمه‌نهایی شود، در این مرحله برابر پیروز دیدار تیم‌های ملی عمان و قطر صف‌آرایی خواهد کرد.

 هجدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا با حضور 24 کشور از 22 دی تا 21 بهمن 1402 در قطر برگزار خواهد شد.

نظر شما:

security code