مجموعه داستان های گیلان در رشت رونمایی می شود

هنرمند معاصر گیلان از برگزاری آیین رونمایی مجموعه داستان‌های گیلانی در رشت خبر داد و گفت: این کتاب اولین رخداد ادبی در زمینه زبان گیلکی است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از فارس، پرویز فکرآزاد با اشاره به آیین رونمایی مجموعه داستان‌های گیلان اظهار کرد: داستان‌های این کتاب از بین بیش از دویست داستان انتخاب‌شده که کار انتخاب، ویرایش، آماده‌سازی، ضبط صدا این مجموعه، دو سال به طول انجامید. 

وی با بیان اینکه داستان‌های این مجموعه گیلکی همگی به فارسی ترجمه‌شده، گفت: این کتاب اولین رخداد ادبی در زمینه زبان گیلکی است و در سطح زبان اقوام دیگر که دوزبانه و با استفاده از ۲۲ داستان از ۲۲ نویسنده و ۱۰ گویش مختلف زبانی تهیه‌شده موردتوجه قرار می‌گیرد.

هنرمند معاصر گیلانی با بیان اینکه معیار انتخاب داستان‌ها، برجستگی زبانی و ایجاد فرصت به برخی نو نویسان گیلک زبان است، تصریح کرد: نزدیک بودن داستان‌ها به مؤلفه‌های داستان امروز ایران و جهان از دیگر مؤلفه‌های در نظر گرفته‌شده در تألیف این مجموعه  بوده است.

وی با بیان اینکه اغلب داستان‌ها، با در نظر گرفتن عناصر داستان امروز انتخاب‌شده است، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت گیله قصه، اپلیکیشن مربوطه را نصب و داستان‌ها را ویرایش شده شنیده و از آن بهره‌مند شوند. 

فکرآزاد با اشاره به برگزاری آیین رونمایی مجموعه داستان‌های گیلان در رشت بیان کرد: آیین رونمایی مجموعه داستان‌های گیلان در خانه فرهنگ گیلان، پنجشنبه ۲۸ شهریور ساعت پنج عصر برگزار می‌شود. 

پرویز فکرآزاد متولد ۲۷ اسفند ۱۳۳۳ در رشت، هنرمند معاصر گیلانی است که در زمینه‌های گوناگونی به زبان‌های فارسی و گیلکی مانند شعر، داستان، عکس و فیلم کوتاه و غیره فعالیت داشته و مجموعه "داستان‌های گیلان" به‌عنوان اولین رخداد ادبی در زمینه گیلکی به کوشش وی تنظیم‌شده است.