بسیاری از ما در بین اطرافیان خود فردی را می شناسیم که می ‌تواند هر زمان هر چیزی که دوست دارد بخورد و همچنان لاغر بماند. از سوی دیگر برخی افراد نیز علی رغم تلاش برای کنترل مواد غذایی مصرفی خود دائما چاق شده و وزن اضافه می کنند. دلیل این موضوع چیست؟

چرا برخی افراد هر چیزی می خورند، ولی چاق نمی شوند؟
کلانشهر: مصرف کالری و سوزاندن آن و نحوه تعامل بدن با این موضوع، کلید اصلی داشتن وزن متعادل یا چاق شدن است. البته این موضوع به همین سادگی نبوده و عوامل متعددی در آن دخیل هستند.

به طور کلی متابولیسم فرآیندی است که در آن بدن ما غذا و نوشیدنی را به انرژی مورد نیاز برای زندگی تبدیل می کند. اغلب، دانشمندان به نحوه مصرف انرژی بدن در طول یک روز نرخ متابولیسم می گویند. بر این اساس هر چه انرژی بیشتری مصرف شود، میزان متابولیسم بالاتر است. بنابراین، افراد با متابولیسم سریع کسانی هستند که انرژی زیادی را در یک روز می سوزانند.

باید توجه داشت بیشترین میزان انرژی که ما از غذا دریافت می کنیم توسط بدن صرفاً برای زنده نگه داشتن ما استفاده می شود. ما برای گرم نگه داشتن خود در زمستان، مبارزه با عوامل بیماری زای مهاجم، پمپاژ خون از طریق شریان ها و تنفس و هزاران عمل طبیعی دیگر به انرژی نیاز داریم.

انرژی مورد نیاز این وظایف اساسی اغلب به عنوان نرخ متابولیک پایه نامیده می شود و نرخ متابولیک پایه ۶۰ تا ۸۰ درصد از کل انرژی مصرفی ما را در یک روز معین تشکیل می دهد.به گزارش سیناپرس، برای بسیاری از ما، فعالیت بدنی ۱۵ تا ۳۰ درصد از انرژی مصرفی روزانه را به خود اختصاص داده و درصد کمی از انرژی نیز صرف برداشت انرژی می شود و به سیستم گوارش ما نیرو می دهد.

یکی از بزرگترین اجزای نرخ متابولیک پایه، انرژی مورد نیاز سلول های عضلانی است. در مقایسه با انواع دیگر سلول ‌ها، ماهیچه‌ ها بسیار فعال ‌تر هستند و برای انقباض و استراحت و ترمیم خود در برابر فرسایش روزانه به انرژی بیشتری نیاز دارند. در واقع هر چه یک فرد عضله بیشتری داشته باشد، نرخ متابولیک پایه او نیز بالاتر است.

حال قصد داریم به موضوع دوست لاغرمان بپردازیم که می ‌تواند هر چه دلش می ‌خواهد بخورد: در حالت عادی افراد لاغر عموماً توده عضلانی کمتری خواهند داشت و بنابراین نرخ متابولیک پایه آن‌ ها نیز پایین ‌تر خواهد بود و متابولیسم آهسته ‌تری به آنها می‌دهد. در نقطه مقابل افرادی که وزن بیشتری دارند، سلول ‌های بیشتری از انواع مختلف، از جمله سلول ‌های عضلانی خواهند داشت که باعث می ‌شود انرژی مورد نیاز روزانه بدنشان بیشتر شده و سرعت متابولیسم بالاتری داشته باشند.

در این میان باید توجه داشت که وزن به خودی خود یک شاخص قابل اعتماد برای میزان متابولیسم نیست، زیرا دو نفر که هر دو وزن یکسان دارند، می توانند توده عضلانی بسیار متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل ظاهر بدنی معیار  خوبی برای سنجش نرخ متابولیک پایه  نیست و برخی افراد به وضوح لاغر هستند و در عین حال  توده عضلانی بیشتری دارند و چربی بدنشان بسیار کم است.  بنابراین این افراد به طور کلی نرخ متابولیک پایه بالاتری دارند.

 یکی دیگر از موضوعات تاثیر گذار در چاق نشدن، مسایل ارثی است و اگرچه ژنتیک تاثیر کمی بر نرخ متابولیک پایه دارد اما سبک زندگی فعال می تواند توضیح دهنده این موضوع باشد.