هوشمندی سامانه مدیریت زمین و حذف امضاهای طلایی زمین خواری

در گیلان اخلال به وجود می آورند


۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۱۹:۴۸ | کد خبر: ۳۳۸۸۲ چاپ

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی گفت: هدف سامانه مدیریت زمین انجام امور به شکل هوشمند بدون دخالت فرد است تا امضاهای طلایی و رانت های موجود در حوزه زمین خواری حذف شود.

در گیلان اخلال به وجود می آورند
کلانشهر: سامانه‌ای برای حفاظت و پایش اراضی ملی و کشاورزی با عنوان «مدیریت زمین» راه اندازی شده است. در این پنجره واحد تمام نهادهای متولی موظف هستند اطلاعات اراضی را در سامانه بارگذاری کنند.

امروز نشست خبری در حوزه اقدامات انجام شده در سازمان منابع طبیعی برگزار شد که محمدعلی میررجبی، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این باره گفت: در راستای وظایف خود با سطوح مختلف سازمان‌های متولی مکاتبه انجام شده است. منشور پروژه تدوین و در اختیار کارگروه فراقوه ای مقابله با زمین خواری قرار گرفت.

وی از سایر اقدامات انجام شده از سوی سازمان منابع طبیعی به عنوان راهبر اجرایی این طرح افزود: آموزش و پشتیبانی از ۱۲۰۰ کاربر تخصصی در بستر پیام رسان داخلی با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شد. همچنین در این راستا ۶ هزار کاربر مردمی مورد آموزش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: راهبری شناسایی، توزیع و پیگیری بیش از ۶۰۰ پرونده زمین خواری تحت سامانه پایش اراضی انجام شد که ۱۱۸ پرونده در حوزه اراضی منابع طبیعی بود.

میررجبی اضافه کرد: ۶۱ هزار متقاضی در درگاه پنجره واحد ثبت نام کردند که به بخشی از آنها رسیدگی شد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی با اشاره به نهادهایی که عملکرد مناسب در سامانه پنجره واحد نداشتند به برخی اشاره کرد و گفت: سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مسکن، شرکت آبفا، سازمان صنایع کوچک، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، دهیاری و شهرداری‌ها و.... همکاری لازم را نداشتند و در بارگذاری اطلاعات مورد نیاز در سامانه مدیریت زمین عملکرد مناسبی اعمال نکردند.

رفع فساد

میررجبی در ادامه سخنان خود به آمار تغییر کاربرها پرداخت و گفت: با دو هزار و ۲۳۹ تغییر کاربری اراضی که از طریق درگاه پنجره واحد متقاضیان ثبت نام کرده بودند، موافقت و در ۲۷ استان انجام شد. البته ۳۵۱ درخواست هم در بخش استعلامات رد شد.

وی درباره اهداف سامانه مدیریت زمین عنوان کرد: نقشه برای سند ملی آمایش سرزمین و نقشه برای تقسیمات کشوری از جمله اهداف پنجره واحد بوده که امور با فناوری روز هوشمندانه انجام می‌شود. به این ترتیب رانت و امضاهای طلایی حذف شده و متقاضی به شکل هوشمند پاسخ درخواست خود را بدون اعمال سلیقه دریافت می‌کند.

چالش‌های موجود

این مقام مسؤول در ادامه سخنان خود به چالش‌های پیش روی پنجره واحد مدیریت زمین اشاره کرد و گفت: نهادهایی که در دو موضوع حفاظت از اراضی و پاسخگویی به استعلامات بین نهادی عملکرد مناسب و همکاری لازم را نداشتند یکی از معضلات این حوزه است.

وی ادامه داد: عدم اتصال سامانه‌ها از دیگر چالش‌های موجود بوده که نهادها در پاسخگویی به سازمان امور اراضی همکاری ندارند.

وی اضافه کرد: وزارت کشور باید نقشه تقسیمات کشوری را به کمک سازمان فناوری اطلاعات ایران بارگزاری کند. این موضوع هنوز انجام نشده است. علاوه بر اینکه برخی نقشه‌ها نقض داشته و شاهد هستیم ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر کشور در نقشه کشورهای همسایه قرار گرفته است. این موارد باید اصلاح شود. ضرورت دارد وزارت کشور با مقیاس درست سالانه نقشه تقسیمات کشوری را به روز کرده و بارگزاری کند.

میررجبی در پایان سخنان خود به فعالیت برخی سامانه‌های استانی اشاره کرد و گفت: موازی کاری از دیگر چالش‌های پنجره واحد مدیریت زمین است. در برخی استان‌ها از جمله گیلان، قم، البرز و… سامانه‌هایی فعالیت دارند که در روند کار اخلال به وجود می‌آورند در حالی که تاکید است تمام اطلاعات باید به وسیله این پنجره واحد کشوری به اشتراک گذاشته شده و نهادها و استان‌ها ملزم هستند از آن تبعیت کنند.