نمایشگاه کتاب ۱۴۴ میلیارد تومان فروخت


۱۴۰۲/۰۲/۲۶ - ۱۹:۱۷ | کد خبر: ۳۳۸۹۸ چاپ

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به حجم زیاد بازدیدکنندگان که به گفته او دور از انتظار بوده است، گفت پلیس راهور در حال هدایت مردم است تا ماشین‌های خود را در اتوبان پارک کنند.

نمایشگاه کتاب ۱۴۴ میلیارد تومان فروخت

کلانشهر: علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ششمین نشست خبری این رویداد که امروز سه‌شنبه ٢۶ اردیبهشت‌ماه در مصلی برگزار شد، اظهار کرد: هفتمین روز از برگزاری نمایشگاه که درحال سپری کردن آن هستیم، به لحاظ استقبال بازدیدکنندگان، بدون نظیر و بی‌سابقه است. در تاریخ برگزاری شاهد هیچ روزی مانند امروز به لحاظ استقبال نبوده‌ایم.

 

او سپس گفت: از نخستین ساعت امروز بازدیدکنندگان به نمایشگاه آمده بودند، در همان ساعت اولیه پارکینگ‌ها تکمیل شد و پلیس راهور در حال هدایت مردم برای پارک کردن ماشین‌ها در اتوبان‌هاست؛ در اتوبان‌های مدرس و شهید سلیمانی تا سیدخندان و هفت تیر ماشین‌های بازدیدکنندگان پارک شده است.

 

به گفته سخنگوی نمایشگاه، هیچ یک از پیش‌بینی‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و کاهش قدرت خرید، نشان نمی‌داد که چنین استقبالی شود.

 

او افزود: امروز نمایشگاه میزبان رییس‌جمهور بود که از بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بازدید کرد و با ناشران به بحث و گفت‌وگو پرداخت. همچنین درباره قیمت کتاب، توزیع کتاب، ظرافت‌های نشر، تولید محتوا و غلبه ترجمه بر تألیف در حوزه کودک گفت و نسبت به این ماجرا اظهار نگرانی کرد. 

 

او با تاکید بر تمدید یک‌ساعته نمایشگاه در روز سه‌شنبه از مردم خواست تا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و مراقب کودکان و افراد سن بالا باشند.

 

 

سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به تخفیف‌های نامتعارف برخی از پلتفرم‌های فروش، گفت: استقبال مردم از نمایشگاه کتاب نشان می‌دهد که آن‌ها نسبت به کالای اصیل و فضای مناسب فرهنگی و مجموعه‌های اعتبارآفرین همچنان رغبت دارند و در فضایی که به آن اعتماد دارند آثار مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند. در نمایشگاه کتاب طبق آیین‌نامه، تخفیف متعارف داریم.

 

او با اشاره به این‌که روز گذشته اولین مرحله واریز مبالغ کتاب‌های خریداری‌شده بخش مجازی به حساب ناشران انجام شد، بیان کرد: ناشران و کتابفروشانی که اطلاعات حساب بانکی‌شان کامل نیست، سریع‌تر اطلاعات‌شان را کامل کنند. نمایشگاه خود را متعهد می‌داند تا در حین برگزاری، هزینه‌های کتاب‌های خریداری‌شده را با تأیید پست واریز کند.

 

او درباره آمار فروش نیز گفت: تا ساعت ٢٠ روز دوشنبه ٢۵ اردیبهشت‌ماه، ١۴۴ میلیارد تومان فروش داشتیم. در بخش حضوری ۶٧ میلیارد تومان فروش در کارتخوان‌های رسمی و ٢٠ میلیارد تومان فروش در کارتخوان‌های غیررسمی و به صورت نقدی بوده است. در بخش مجازی مجموعاً ۵٧ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۴۴ میلیارد تومان فروش برای ناشران و ١٣ میلیارد تومان برای کتابفروشان بوده است. در مجموع در بخش مجازی ۴٨٠ هزار نسخه کتاب به فروش رسیده است.

 

او سپس درباره برنامه‌های فرهنگی‌ای که در نمایشگاه برگزار شده است، توضیحاتی ارائه داد. به گفته رمضانی روز گذشته ۱۳ نشست از نشست‌های نمایشگاه به موضوع شاهنامه با توجه تقویم مناسبتی (۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی) اختصاص یافته بود.

 

سخنگوی نمایشگاه همچنین گفت: در مرکز پاسخگویی مجموعا هفت‌هزار تماس داشتیم که شش‌هزار تماس ورودی و هزار تماس خروجی بود.

 

او همچنین درباره آمار تخلفات نیز گفت: روز گذشته هیئت تخلفات تشکیل شد اما چون پرونده‌ها کامل نبودند، منجر به صدور رای نشد.

 

علی رمضانی درباره غرفه پایتخت کتاب که به فروش صنایع دستی می‌پردازد، گفت: من نیز در بازدید از این غرفه با این موضوع مواجه شدم و تذکر هم دادم که قرار نیست در این‌جا صنایع دستی و سوغاتی بفروشیم و قرار است کارهای کتابی انجام شود.

 

 

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره عرضه نشدن کتاب‌های اورهان پاموک، نویسنده ترکیه‌یی برنده نوبل ادبیات در بخش خارجی نیز توضیح داد: آثاری که وارد نمایشگاه می‌شوند باید ضوابط ارزیابی را رد کنند. وقتی کتاب ترجمه شده باشد، تمام ضوابط نشر برای آن اعمال می‌شود اما ممکن است کتاب اصلی آن ضوابط را نداشته باشد که برای عرضه باید آن‌ها را کسب کند.

 

او با اشاره به خدمات بانک ملی به عنوان بانک عامل نمایشگاه اظهار کرد: بانک ملی برای تأمین یارانه خرید کتاب مشارکت داشته و حدود ٣٠ میلیارد تومان اختصاص داده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حدود ۴۵ میلیارد تومان اختصاص می‌دهد. البته هرسال بخشی از یارانه‌ها مصرف نمی‌شود. مجموع یارانه‌های درنظر گرفته‌شده ٧۵ میلیارد تومان است.

 

به گفته علی رمضانی در نمایشگاه مجازی از کتابفروشی‌ها حمایت بیشتری می‌شود زیرا حلقه پایانی هستند و سود چندانی ندارند، و طبق آیین‌نامه هزینه پست به آن‌ها برگشت داده می‌شود.

 

او درخصوص طرح مبلغ ١٠٠ یورو برای اجاره ناشران خارجی نیز گفت: آیین‌نامه ناشران خارجی منتشر شده است. هزینه اجاره برای بخش لاتین ١٠٠ یورو است که تخفیف ٣٠درصدی خواهند داشت. این رقم از مبالغ نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگر کشورها بسیار کمتر است.

نظر شما:

security code