سخنگوی نمایشگاه کتاب از فروش ۲۴۱ میلیاردی نمایشگاه در بخش مجازی و حضوری خبر داد. او همچنین بخش کودک و نوجوان را پراستقبال‌ترین بخش نمایشگاه معرفی کرد.

فروش ۲۴۱ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا کنون/ غرفه‌های کودک و نوجوان پراستقبال‌ترین بخش

کلانشهر: علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در هفتمین نشست خبری این رودیداد، که روز پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، گفت: مهم‌ترین مهمانان نمایشگاه، مردم عزیز ما هستند که روز پرنشاط و پرشوری رقم زدند. همچنین آقای مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، آقای منصوری معاون اجرایی رییس‌جمهور، و تولیت معزز آستان قدس رضوی در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

 

او با اشاره دیدار یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه کتاب، با تشکل‌های نشر اظهار کرد: مالیات، بیمه تامین اجتماعی، کاغذ، مسائل صنفی حوزه نشر و ترویج محور گفت‌وگوهای این نشست بود. 

 

رمضانی با اشاره به بازخوردهایی که از نمایشگاه امسال داشته است، گفت: یکی از عزیزان که در سال‌های مختلف در نمایشگاه حضور داشته می‌گفت «معلوم است به نمایشگاه فکر شده و صرفا برگزار نشده است» که این موضوع مسئولیت ما را در نمایشگاه‌های سال‌ آینده سنگین‌تر می‌کند.

 

 او با اشاره به این‌که نمایشگاه کتاب امروز و فردا یک ساعت تمدید شده است از مردم خواست از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. همچنین در بخش مجازی خرید خود را به ساعت‌های پایانی موکول نکنند تا سامانه فشار مضاعفی تحمل نکند و یا این‌که موجودی ناشران و کتابفروشان تمام نشود. 

 

او سپس درباره فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه و فعالیت‌های کمیته اطلاع‌رسانی توضیحاتی ارائه داد.

 

به گفته سخنگوی نمایشگاه، ۱۰۶ هزار مرسوله به دست مردم رسیده است، ۱۱۱ بسته در حال آماده‌سازی توسط ناشران برای تحویل به پست است و ۱۹۰ هزار بسته در حال توزیع توسط شرکت پست است. از مجموع این تعداد، ۱۱ هزار بسته به ۹۷۳ روستاها ارسال شده و ۶۷۴ بسته به درهای رنگی (آدرس‌هایی که ختم به پلاک نیست) ارسال شده است.

 

رمضانی درباره آمار تخلفات نمایشگاه نیز گفت: در کمیته تخلفات برای ناشری به دلیل عرضه و فروش کتاب مغایر ضوابط نشر، محرومیت از تسهیلات حمایتی، کاهش ۵۰ درصدی غرفه در سال بعد و تعهد کتبی رای صادر شد. ناشر دیگری هم که عرضه کتاب مغایر با ضوابط نشر داشت علاوه بر اخذ تعهد کتبی، و درج در پرونده محکوم و غرفه‌اش به مدت ۴ ساعت تعطیل شد. در بخش ناشران کودک نیز ناشری غرفه‌اش را به ۴ ناشر اجاره داده بود که تا پایان نمایشگاه بسته شد و ناشر دیگری هم به دلیل اختلال در نظم راهروها به اخد تعهد کتبی، عدم تکرار تخلف و درج در پرونده محکوم شد. شخصی نیز از ناشری شکایت داشت که اثرش را بازنویسی کرده است، پس از بررسی، کپی بودن کتاب ثابت نشد و حکمی صادر نشد. 

 

سخنگوی نمایشگاه کتاب همچنین درباره میزان فروش نمایشگاه کتاب با بیان این‌که نمایشگاه در مجموع ۲۴۱ میلیار تومان فروش را تجربه کرده است، گفت: نمایشگاه تا ساعت ۲۰ روز چهارشنبه در بخش حضوری ۱۹۸ میلیارد تومان فروشته داشته که از این میزان ۱۱۶ میلیارد کارت‌خوان رسمی و ۴۲ میلیارد فروش نقدی و کارت به کارت و کارتخوان غیررسمی است. همچنین حدود ۸۳ میلیارد تومان در بخش مجازی کتاب فروخته شده که ۶۶ میلیارد و نیم سهم ناشران و ۱۶ میلیارد و نیم تومان هم سهم کتابفروشان بوده است. در بخش مجازی تعداد نسخه‌های فروش رفته به ۷۲۰ هزار نسخه رسید. با توجه به این‌که در بخش مجازی حضور کتابفروشی‌ها را داریم و آن‌ها کتاب‌های قیمت پایین‌تر دارند این موضوع به افزایش تعداد نسخه‌های خریداری‌شده منجر شده است.

 

به گفته رمضانی، بخش عمومی و کودک و نوجوان در حال رقابت هستند، و مقایسه این‌که کدام بخش پربازدیدتر است امکان ندارد. اما با توجه به مساحت بخش کودک و نوجوان و غرفه‌هایش پراستقبال‌ترین بخش نمایشگاه آن‌ها هستند.

 

او در پاسخ به عرضه کتاب‌هایی که در بخش حضوری جمع‌آوری شده اما در بخش مجازی عرضه می‌شوند، گفت: مواردی از این دست با فوریت به بخش مجازی ارجاع داده می‌شود و همکاران ما نیز پیگیری می‌کنند تا اگر اعمال نشده، سریع‌تر اقدام شود. اما تاجایی که ما بررسی کرده‌ایم همه موارد اعمال شده است.

 

 رمضانی همچنین درباره تخلفات بخش مجازی توضیح داد: بخش عمده‌ای از تخلفات این بخش عدم ارسال کتاب‌هاست که این موضوع در آیین‌نامه مشخص شده است. این موارد با سرعت پیگیری و اعمال می‌شود. مطابق آیین‌نامه در صورتی که تعداد تحویل بسته‌ها به پست از درصدی پایین‌تر باشد، پنل ناشران بسته می‌شود و زمانی که سفارشات‌شان صفر شد، پنل مجازی‌شان دوباره باز می‌شود. ما در این زمینه سخت‌گیری می‌کنیم زیرا تماس‌های مخاطبان بعد از خرید این است که ناشر کتاب‌ها را ارسال نمی‌کند و بیشتر تماس‌ها مربوط به نرسیدن بسته‌هاست.

 

او افزود: برخی از کتابفروشان نیز در بارگذاری کتاب‌ها دقت لازم را نداشته‌اند، مثلا سفارش گسترده‌ای دارند یا قیمت را اشتباه وارد کرده‌اند و خواهان لغو سفارش‌های‌شان هستند. این تخلفی است که موجبات بدبینی را نسبت به کتابفروشان فراهم می‌کند. ما با آن‌ها وارد مذاکره‌ شده‌ایم که برخی کتابفروشان تخلف را پذیرفته‌اند و درصدد اصلاح آن هستند.

 

به گفته سخنگوی نمایشگاه، ۱۸۰ هزار نفر دانشجو، طلبه و استاد دانشگاه برای استفاده از یارانه کتاب ثبت‌نام کرده‌اند که میزان استفاده را در روزهای آینده می‌گویم اما طبق بررسی‌ای که داشته‌ایم، ۶۰ درصد از افرادی که ثبت‌نام داشتند، از اعتباری که داشتند استفاده کرده‌اند.