معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور گفت: میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ فقط در پایه ۱۲ به میزان ۴۰ درصد است که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلابی فرهنگی تعیین شده است.

تاثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲

کلانشهر: دکتر حسن مروتی شنبه در حاشیه نشست مسئولان اجرایی حفاظت آزمون خوزستان در دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع خبرنگاران اظهارکرد: میزان تاثیر سوابق تحصیلی (نمرات امتحانات نهایی دوره متوسطه) در فرآیند سنجش بر اساس مصوبه شورای عالی انقلابی فرهنگی در سال ۱۴۰۳ فقط پایه ۱۲ به میزان ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ پایه‌های ۱۱ و ۱۲ به میزان ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ و بعد از آن ۶۰ درصد در پایه‌های ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ در نظر گرفته می‌شود که ۱۰ درس دیپلم و چهار درس پیش دانشگاهی را شامل می‌شود.

 

وی افزود:باتوجه به اینکه مجلس شورای اسلامی نظراتی بر این مصوبه دارد؛ قرار است شورای سنجش و پذیرش مجدد رویه های مربوط به اجرای این مصوبه را بررسی کند که نتیجه آن برای سال ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد اما در حال حاضر، مطابق با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام می‌شود.

 

مروتی با بیان اینکه سابقه تحصیلی داوطلبان به صورت قطعی در نمره کل نهایی اعمال می‌شود ادامه‌داد: منظور از سابقه تحصیلی نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه، دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف (مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش) برگزار شده باشد.

 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور نوبت دوم کنکور سراسری به منظور پذیرش مهرماه ۱۴۰۲ را در چهاردهم و پانزدهم تیرماه عنوان کرد و گفت: نتایج آزمون داوطلبان در صورت شرکت در نوبت اول مقایسه و نتیجه بالاتر ملاک قرار می‌گیرد و بعد از تاثیر سوابق آموزش و پرورش، رتبه بندی و انتخاب رشته صورت می‌گیرد.

 

وی درخصوص الکترونیکی شدن آزمون‌ها توضیح داد: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته، آزمون ها باید از حالت کاغذی خارج و به صورت هوشمند برگزار شود.

 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: با هدف تشکیل "بانک سوالات"، از تمام طراحان سوال دعوت می شود در سامانه "طراحان سوال" شرکت کرده تا سپس سوالات جمع‌آوری، پالایش و ممیزی شوند.

 

مروتی تاکیدکرد: این روش به صورت آزمایشی در چند نقطه کشور انجام شده و بعضی آزمون‌ها مانند زبان انگلیسی الکترونیکی انجام شده و امید است در سال‌های آینده تمام آزمون‌ها به صورت هوشمند برگزار شوند.

 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص اقدامات لازم برای برگزاری کنکور گفت: اقدامات قبل از برگزاری کنکور شامل طراحی سوالات، مشخص کردن مکان‌های برگزاری آزمون، برنامه‌های حین برگزاری آزمون از جمله تمهیدات رابطان و مراقبان و پیشگیری از تقلب‌های احتمالی است.

 

به گفته وی، جمع آوری و قرائت پاسخنامه و همچنین اعلام نتایج استخراجی از جمله اقدامات بعد از برگزاری آزمون را شامل می‌شوند.

 

امروز نشستی به صورت کارگاه توجیهی با نمایندگان تام الاختیار برگزاری کنکور در سراسر استان برگزار و تبادل نظر شد.

نظر شما:

security code