گزارش مراسم روز گیلان در نمایشگاه بین المللی کتاب؛

داده های متقن تاریخی، آشکارا گویای سابقه فرهنگی غنی گیلان است


۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۱۶:۱۷ | کد خبر: ۳۴۰۰۷ چاپ

 خسرو معتضد در مراسم روز گیلان در نمایشگاه کتاب تهران، گیلان را دارای فرهنگی غنی و تاریخی دیرپا عنوان و بیان کرد: بسیاری از صنایع و اختراعات، برای اولین بار در این استان و رشت به منصه ظهور گذاشته شدند

داده های متقن تاریخی، آشکارا گویای سابقه فرهنگی غنی گیلان است
کلانشهر: مراسم روز گیلان،در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان؛در این مراسم که سی ام اردیبهشت در سالن اصلی نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد؛ چهره‌های فرهیخته فرهنگی، ادبی و هنری گیلان، شماری از نمایندگان مجلس و مسئولان استان و نیز مفاخر گیلانی مقیم تهران هم حضور داشتند‌.
در این مراسم که اجرای آن را مجتبی حاذق‌نیکرو بر عهده داشت؛ علاوه بر رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان(بیشتر بخوانید)، دکتر مهدخت معین در مورد شخصیت و فعالیت‌های دکتر محمد معین، دکتر شجاع کیهانی در مورد تلاش‌های ماندگار استاد احمد سمیعی گیلانی و استاد خسرو معتضد در مورد تاریخ گیلان سخنرانی کردند.


همچنین از انتشارات بلور ، ماه‌مینو و حس آخر به‌عنوان ناشران گیلانی حاضر در نمایشگاه ، تجلیل و از کتاب‌های مجموعه مقالات کنگره شهید میرزاکوچک و قبرستان‌های مهم شیعه رونمایی شد. در ادامه بخش هایی از سخنرانی ها را می خوانید:

     
مهدخت معین فرزند دکتر معین؛استاد محمد معین از کودکی با کتاب مأنوس بود

دکتر مهدخت معین فرزند ارشد دکتر محمد معین و استاد ادبیات دانشگاه، با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: استاد معین، از کودکی با کتاب مانوس بود.


به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان؛ دکتر مهدخت معین روز شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مراسم روز گیلان در نمایشگاه کتاب تهران با یادآوری تلاش های علمی دکتر محمد معین در حوزه ادبیات فارسی اظهار داشت: ایشان کار تحقیق، تالیف کتاب و نگارش مقالات را توام با آموزش و تدریس دنبال می کرد.

این استاد دانشگاه همچنین کوشش‌های علمی استاد معین در زبان فرانسه را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایشان مقالات تحقیقی و علمی را در مجلات علمی آن روزگار چاپ می‌کردند و بعضی از مقالات ، به‌صورت رساله و مستقل، چاپ شده که خود یک کتاب است.
وی با تصریح اینکه استاد معین از کودکی با کتاب مانوس بوده، خاطرنشان کرد: ایشان با مطالعه بر متون ادبی، در زبان و ادبیات فارسی تبحر یافت.
دکتر مهدخت معین با بیان اینکه ادبیات نظم و نثر فارسی گنجینه‌ای گرانبهاست، گفت: ایران‌شناسان و شرق‌شناسان نیز بر این موضوع اذعان دارند.
وی افزود: در کتابخانه استاد معین کتاب‌های پرشماری وجود دارد که قدمت برخی از آنها به یکصد سال می رسد که در دهه ۷۰ توسط همسر ایشان به دانشگاه گیلان اهدا شد.
وی در خاتمه سخنانش ابیاتی از سروده‌های استاد معین را برای حاضران قرائت کرد.

کیهانی عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛استاد سمیعی‌گیلانی، نگرشی علمی و هنری به نگارش و ویرایش داد

دکتر کیهانی عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: استاد سمیعی‌گیلانی، نگرشی علمی ، هنری و فنی به نگارش و ویرایش داد و از این رو ، به درستی، پدر ویراستاری نوین ایران نام گرفته است.


به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان؛ دکتر جعفر شجاع کیهانی در مراسم روز گیلان در نمایشگاه کتاب تهران با قدردانی از برپایی این مراسم،  در توصیف مرحوم استاد احمد سمیعی گیلانی، او را فردی دقیق و سختکوش معرفی و بیان کرد:  کتاب ارزشمند و ماندگار نگارش و ویرایش استاد، با وجود چاپ‌های متعدد، همچنان از کتب بسیار معتبر در این حوزه و مورد رجوع دانش‌پژوهان و محققان امروز است.


وی در توضیح اینکه استاد سمیعی گیلانی پدر ویراستاری نوین ایران نام گرفته، افزود: اگرچه پیش از این هم، فعالیت هایی در حوزه ویراستاری انجام می‌شده، اما فعالیت های محققانه و وسیع استاد در نگارش، پرورش معانی و شیوه نگارش، از انسجام و نظم خاصی برخوردار است.
وی تجربیات متعدد استاد سمیعی گیلانی در نهادها و سازمان های مختلف در حوزه ویرایش را مورد اشاره قرار داد و گفت: مثال‌هایی که استاد در کتاب نگارش و ویرایش برای مخاطب آورده، هم حاوی نکات فنی و هم مراتب اخلاقی است.
دکتر کیهانی ویرایش را دارای ابعادی عمیق و ژرف خواند و اضافه کرد: تسلط به زبان و فرهنگ، منجر به ویرایشی اصولی می‌شود که استاد سمیعی از آن برخوردار بود.

خسرو معتضد؛داده‌های متقن تاریخی، آشکارا گویای سابقه فرهنگی غنی گیلان است

استاد خسرو معتضد محقق و مورخ گفت: داده‌های متقن تاریخی بسیاری وجود دارد که آشکارا گویای سابقه فرهنگی غنی گیلان و مردم این منطقه از کشورمان است.


به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان؛  استاد خسرو معتضد در مراسم روز گیلان در نمایشگاه کتاب تهران ، گیلان را دارای فرهنگی غنی و تاریخی دیرپا عنوان و بیان کرد: بسیاری از صنایع و اختراعات، برای اولین بار در این استان و رشت به منصه ظهور گذاشته شدند.


وی مردم گیلان را نیز مردمانی با فرهنگ توصیف کرد که اهل سواد و آگاهی بوده و به مطالعه علاقه بسیاری دارند.
این محقق و مورخ، داده های متقن تاریخی در مورد سابقه فرهنگی غنی گیلان و مردم این سامان را مورد اشاره قرار داد و گفت: مذهب رسمی شیعه نیز توسط دیلمیان در دستگاه خلافت عباسی در بغداد، شناسانده و بر این مبنا اعیادی همچون غدیر و مناسک دینی مانند تاسوعا و عاشورا برپا شد.
وی ادامه داد: در مورد تاریخ گیلان،  مطالب زیادی نوشته و در اسناد تاریخی ثبت شده که نشان از فرهنگ این منطقه است.
استاد معتضد گیلان را جزو سرزمین‌هایی دانست که مورد هجوم مداوم اشغالگران بیگانه قرار می‌گرفته اما مقاومت و پایمردی های استواری توسط مردم صورت می گرفته که تاریخ گواه آنهاست.
وی مقاومت روحانی شهید میرزاکوچک جنگلی را یکی از نمونه های ماندگار تاریخ بیان و سردار جنگل را فردی آزاده و اهل دیانت معرفی و تأکید کرد: لازمست زندگی و زمانه و شخصیت این مبارز نستوه، به درستی و بر اساس اسناد متقن تاریخی برای مردم بیان شود.

نظر شما:

security code