به گزارش الجزیره، اداره مرکزی آمار اسرائیل به مناسبت 56 سال اشغال قدس شرقی آمار قابل تأملی را درباره شهر مقدس منتشر کرد.

شهرک نشینان یهودی از قدس فراری هستند/جایزه ۲۶ میلیون دلاری دولت اسراییل برای سکونت در قدس
کلانشهر:  به گزارش جماران به نقل از الجزیره، رژیم اسرائیل به مناسبت 56 سال اشغال قدس شرقی آمار قابل تأملی را درباره شهر مقدس منتشر کرد.

بر اساس داده های این اداره میزان مهاجرت داخلی در قدس در سال 2022 در مقایسه با شهرهای دیگر منفی مانده است زیرا نزدیک به 27 هزار و 700 شهرک نشین یهودی از قدس به دیگر شهرها و شهرک های یهودی نشین مهاجرت کرده اند.

 
بر اساس نتایج یک نظر سنجی که شبکه 12 اسرائیل انجام داد 65 درصد از اسرائیلی ها بر این باورند که قدس یکپارچه نیست و فقط 23 درصد بر این باورند که قدس یکپارچه است. در همین نظرسنجی 62 درصد از اسرائیلی ها گفتند که حاضر نیستند در قدس زندگی کنند و فقط 30 درصد گفتند که آماده هستند که در قدس زندگی کنند.

این آمار برای دولت اسرائیل که بودجه های کلانی را برای یهودی سازی قدس و تقویت شهرک سازی و تشویق مهاجران یهودی جدید برای سکونت در آن هزینه می کند، ناامید کننده است.

بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار اسرائیل به مناسبت روز«یکپارچگی قدس» که موافق با پنجاه و ششمین سال اشغال قدس شرقی منتشر شد(قدس غربی در نکبت سال 1948 اشغال شده بود) تعداد یهودی های قدس در سال 2022 به 595هزار از اصل یک میلیون نفر که در شهر زندگی می کنند رسیده است و این یعنی این تعداد 60.8درصد از ساکنان این شهر است.

به گفته «خلدون البرغوثی» پژوهشگر متخصص در امور اسرائیل نزدیک به دو سوم یهودی ها حاضر نیستند که در قدس زندگی کنند و فقط یک سوم اسرائیلی ها مایل به زندگی در این شهر هستند. در مقابل، قدسی های مسلمان و مسیحی بر ماندن در شهر و حفظ آن به هر شکل ممکن و با وجود اقدامات سرکوبگرانه شدید اسرائیلی ها اصرار دارند و این نشان دهنده میزان تعلق واقعی به قدس آنهایی دارد که آن را شهر خود می دانند. و آنان که خودشان را با زور سلاح بر این شهر تحمیل می کنند تعلقی به این شهر ندارند.

بر اساس آمارهای اداره آمار اسرائیل با وجود تمام اقدامات تشویقی دولت اسرائیل برای ترغیب یهودی های مهاجر به سکونت در قدس اما کفه ترازوی مهاجرت از قدس در مقابل مهاجرت داخلی و خارجی به آن سنگینی می کند.

در سال 2022نزدیک به 12 هزار و 200 شهرک نشین برای زندگی در قدس از شهرک ها و شهرهایی مانند تل آویو، یافا، بنی براک و بیت شیمش به قدس وارد شدند اما در مقابل، 27هزار و 700شهرک نشین آن را ترک کرده و به شهرک های یهودی نشین جعفات زئیف، بیت شیمش و شهرهای یافا و تل آویو رفتند و با این مهاجرت داخلی تعداد شهرک نشینان یهودی در قدس نزدیک به 15هزار و 500نفر فقط در یک سال کاهش یافته است.

مهاجرت منفی از قدس باعث شده است که دولت اسرائیل مبلغ 26میلیون دلار برای تشویق مهاجران یهودی از قشر جوان 18تا 35 ساله برای سکونت در قدس اختصاص دهد.

یکی از دلایل مهم مهاجرت معکوس در قدس اشغالی اختلاف میان خود  یهودی های صهیونیست است به طوری که صهیونیست های تندرو می خواهند سبک زندگی خود را بر همه قشرها تحمیل کنند و این برای صهیونیست های سکولار قابل تحمل نیست.به گونه ای که برای  سکولارها همزیستی با عرب های قدس در قدس شرقی به رغم مشکلات فراوان آن راحت تر از انسجام با صهیونیست های تندروست.

 

نظر شما:

security code