پهپاد سمپاشی و کودپاش یک مخزنه ساخته شد


۱۳۹۸/۰۶/۲۹ - ۱۴:۵۱ | کد خبر: ۳۴۱۶ چاپ
پهپاد سمپاشی و کودپاش یک مخزنه ساخته شد

محققان کشور موفق به طراحی و ساخت پهپادی شدند که با یک مخزن، سمپاشی و کودپاشی را انجام دهد.
به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از مهر، سید مصطفی خادمیان مدیرعامل یک شرکت در حال دانش‌بنیان شدن در حاشیه رویداد ارائه دستاوردهای فناورانه حوزه پهپاد، گفت: این شرکت از سال ۱۳۸۲ در زمینه ساخت پهپادها و هواگردهای بدون سرنشین فعالیت می‌کند.

وی افزود: اولویت و تمرکز کاری ما در ساخت پرنده‌ها، بدون استفاده از متریال وارداتی و ایرانیزه کردن پرنده‌ها بوده است.

خادمیان ادامه داد: تاکنون ۳۷ نوع مختلف پرنده و ۱۳۰ فروند از این پهپادها را ساخته و به متقاضیان تحویل داده‌ایم.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به جدیدترین محصول در این شرکت که ثبت اختراع نیز شده است، گفت: این پهپاد می‌تواند به صورت همزمان، سمپاشی و کودپاشی داشته باشد؛ درحالی‌که پهپاد دارای یک مخزن است.

به گفته وی، علاوه بر اینکه این پرنده مزیت ایرانی بودن را دارد، دارای سهولت کاربری برای مصرف‌کننده هم است.

خادمیان تصریح کرد: برای تغییر کاربری از «سمپاشی» به «جامدپاشی» به واسطه این پرنده، نیاز به تعویض مخزن نیست و فقط کافی است یک ماژول کوچک به اندازه یک قوطی کبریت جابجا شود تا پهپاد از حالت «سمپاش» به «کودپاش» تغییر کاربری دهد.

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه این موضوع برای اولین‌بار است که در کشور ساخته شده است، گفت: یک سال است که برای ساخت آن تلاش کرده‌ایم و دانش فنی آن را به دست آوردیم؛ در حال حاضر یک ماه از ساخت نهایی آن می‌گذرد و توانستیم دو فروند آن را به متقاضیان ارائه دهیم.

وی بیان کرد: تعمیر، نگهداری و هزینه‌های جانبی، سهولت استفاده و ... از مزیت‌های این پرنده «سمپاش ـ کودپاش» به شمار می‌رود.

خادمیان افزود: به دلیل آنکه برخی از این پرنده‌ها در زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کشاورزان دسترسی به شهر هم ندارند، به راحتی می‌توانند از این پهپاد بهره ببرند.

مدیرعامل این شرکت با تأکید بر اینکه اندازه مخزن‌های این پهپاد، قابل تغییر است، گفت: این پرنده سرعت پروازی برابر با ۶ تا ۸ متر بر ثانیه دارد و می‌تواند یک هکتار را در ۷ الی ۸ دقیقه سمپاشی کند.

وی با تأکید بر اینکه پهپاد «سمپاش ـ کودپاش» ۸۰ درصد تولید ایران است، اظهار داشت: نسبت به مشابه وارداتی چنین پهپادی که تنها سمپاش هستند، یک‌سوم صرفه‌جویی ارزی دارد؛ همچنین نسبت به پرنده‌های مونتاژی در داخل کشور، قیمتی برابر با نصف دارند.

خادمیان خاطرنشان کرد: نمونه‌های خارجی تک‌کاره این پرنده، برابر با ۱۶۰ میلیون تومان است که از نظر کیفی با پرنده‌ای که طراحی کرده‌ایم، کاملاً متفاوت بوده ولی قیمت آن دو برابر نمونه‌های ما است.

این طرح در حاشیه رویداد ارائه دستاوردهای حوزه پهپادها در محل صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری رونمایی شد.

نظر شما:

security code