رئیس سازمان جهاددانشگاهی واحد گیلان گفت:اکنون در استان گیلان با مشکلاتی همچون آلودگی آب و خاک زمین های کشاورزی، انباشت زباله ها و گردشگری مواجه هستیم

حل مشکل جنگل سراوان با اختصاص بودجه از سوی مجلس ممکن می شود
کلانشهر: رئیس سازمان جهاددانشگاهی واحد گیلان از پایش و ارزیابی تغییرات زمین، تالاب ها، برداشت آب های زیرزمینی، فرسایش خاک، سطح جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی در سطح وسیع خبر داد و به سیناپرس گفت: انتظار داریم با اختصاص بودجه ای ویژه از سوی مجلس، مشکل محیط زیست جنگل سراوان برطرف شود.

حمید رضا مسکنی، عضو هیات علمی جهاددانشگاهی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی واحد گیلان در گفتگو با سیناپرس گفت: در واحد گیلان به روی سنجش و پایش برداشت های آب های زیرزمینی اقداماتی انجام داده ایم و تغییرات زمین خصوصا تغییرات تالاب ها (مانند تالاب انزلی)، مراتع، منابع طبیعی و جنگل های کشور را در سطح وسیع پایش می کنیم. هم اکنون با برخی از مقام های استانی برای پایش و سنجش منابع طبیعی و محیط زیست نیز مذاکراتی انجام داده ایم.

وی به اهمیت پایش سطح جنگل ها پرداخت و در این زمینه اظهارداشت: سطح جنگل‌های نوار شمالی ایران بسیار زیاد است. برخی از این قسمت‌ها در دسترس نیستند یا صعب العبور هستند. کسانی که اکنون وظیفه نظارت بر این جنگل‌ها را دارند به سلسله مراتب مختلفی تقسیم می شوند. آخرین مرتبه مرتبط با جنگل بانان و محیط بانان است. این افراد باید با امکانات اندکی که وجود دارد، سطح وسیعی از جنگل را پایش کنند. در حالی که اکنون با تکنولوژی های جدید این امکان وجود دارد که مدیران بتوانند بخش های استحفاظی منطقه خودشان را به صورت منظم نظارت کنند و کارهای فنی شان را انجام دهند.

وی تصریح کرد: تمرکز اصلی ما در فاز نخست پایش و سنجش میزان جنگل خواری و در فاز دوم زمین های تالاب هاست، اما می توان برای سطح مختلف از این پایش ها استفاده کرد. به عنوان مثال اکنون پژوهشگران گروه محیط زیست طبیعی این پژوهشکده به روی مبحث فرسایش نیز اقداماتی انجام می دهند و قراردادی نیز با اداره منابع طبیعی به منظور فرسایش بخش آبخیزداری منعقد کرده اند. طبق این قرارداد، پژوهشگران این مجموعه سهم منابع طبیعی را پایش کرده و برای ورود بهتر و موثرتر به این مساله طرحی را ارائه داده اند.  

رئیس سازمان جهاددانشگاهی واحد گیلان به مشکلات استان گیلان اشاره کرد و در این خصوص گفت: اکنون در استان گیلان با مشکلاتی همچون آلودگی آب و خاک زمین های کشاورزی، انباشت زباله ها و گردشگری مواجه هستیم، از اینرو پژوهشگران این مجموعه پیرامون رفع این مشکل طرح هایی را ارائه داده اند که آنها را پیگیری می کنیم.

مسکنی افزود: قطعا اعتبارات خوبی نیز از طریق مجلس به بحث زباله، محیط زیست و آلودگی آب این استان اختصاص یافته است. به طور مشخص امروزه در جنگل سراوان با مشکلات زیست محیطی زیادی مواجه هستیم. انتظار داریم این بودجه ها در این قسمت به شکل ویژه تری اختصاص پیدا کنند. همچنین این بودجه باید سهل تر در اختیار مسوولان ذی ربط برای رفع معضل محیط زیست این بخش قرار بگیرد زیرا هنگامی که اعتباری به بخش های زیربنایی مانند محیط زیست و کشاورزی داده می شود، نه تنها یک استان بلکه تمام کشور نیز از آن بهره مند می شوند.

وی تاکید کرد: استان گیلان از جمله استان هایی محسوب می شود که به دلیل شرایط خاصش از چند ویژگی مثبت و منفی برخوردار است. ما در جهاددانشگاهی واحد گیلان، سعی کرده ایم اقداماتی انجام دهیم که ضمن آورده مالی و اعتباری برای جهاد، به شهروندان این استان نیز کمک کنیم از اینرو ضمن انجام کارهای پژوهشی، در زمینه اشتغال زایی زنان سرپرست خانوار و بحث صنایع دستی خانگی نیز اقداماتی انجام داده ایم؛ در مجموع هر کاری که تصور کنیم در زمینه اشتغال جوانان و زنان سرپرست خانوار توان انجام آن را داریم، دریغ نخواهیم کرد.

نظر شما:

security code