آلودگی رودخانه‌های گیلان به وضعیت بحرانی رسیده است و طبق هشدارهای فعالان محیط زیست در سال‌های اخیر، اکثر رودخانه‌های استان کم آب و به دلیل تبدیل شدن به جوی فاضلاب به منبع انواع بیماری تبدیل شده‌اند.

آلودگی «گاز روبار» صومعه سرا و محصولات ارگانیکی که در گیلان با فاضلاب آبیاری می شود
اختصاصی کلانشهر: فرید کامرانیا از عکاس‌های شناخته شده گیلان با انتشار چند عکس از آلودگی رودخانه «گاز روبار» صومعه سرا در صفحه توئیتر خود نوشت: آب این رودخانه تا همین چهل سال پیش برای آشامیدن استفاده می‌شد. کم‌کم فاضلاب شهری ریختن توش و الان سیاهه و بوی تعفن می‌ده. بیشترش که می‌ره تو تالاب انزلی، با بقیه‌اش هم محصولات ارگانیک آبیاری می‌شه. این عکاس در پایان نوشت:همه هم خوشحالن دارن محصولات کشاورزی خوب از گیلان می‌خرن و می‌خورن.
آلودگی گاز روبار صومعه سرا (4)

گفتنی است آلودگی رودخانه‌های گیلان به وضعیت بحرانی رسیده است و طبق هشدارهای فعالان محیط زیست در سال‌های اخیر، اکثر رودخانه‌های استان کم آب و به دلیل تبدیل شدن به جوی فاضلاب به منبع انواع بیماری تبدیل شده‌اند.

سرازیر شدن انواع فاضلاب صنعتی، خانگی و پزشکی در رودخانه‌های گیلان علاوه بر نابودی طبیعت استان، زندگی هزاران گیلانی و غیر گیلانی را در معرض خطرات جدی قرار داده است.
آلودگی گاز روبار صومعه سرا (2)

 موضوع از آنجا در گیلان جدی است که زندگی روزمره‌ی هزاران تَن در استان به کشاورزی و محصولاتی که با همین آبها سبز می‌شود وابسته است.

محصولاتی که تا چند سال قبل به دلیل عدم استفاده از کودهای شیمیایی و استفاده از آب‌های سالم توسط بسیاری حتی بدون شستن هم مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در حال حاضر در نقاط زیادی از گیلان، یا کشاورزی باید تعطیل شود یا با همین آب‌های آلوده محصولات خطرناکی با نام ارگانیک و سالم مورد استفاده خانواده ها و خریداران قرار گیرد.

رهاورد چنین محصولات غیربهداشتی برای استفاده کنندگان هرچه که باشد قطعا سلامتی نیست.
آلودگی گاز روبار صومعه سرا (3)



نویسنده: فاطمه صابری