بیورآکتوری که ۴۰۰ برابر درختان دی اکسیدکربن جذب می کند

محققان آمریکایی بیورآکتوری ساختند که با استفاده از گیاه جلبک، ۴۰۰ برابر درختان کربن جذب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایرنا، وقتی حرف از فرآیندهای ارگانیکی که می‌توانیم از آن‌ها برای مقابله با مشکل تغییرات اقلیمی استفاده کنیم به میان می‌آید، قابلیت جذب کربن جلبک یکی از موثرترین ابزارهایی است که در اختیار داریم. دانشمندان سال‌هاست که بر روی این پدیده طبیعی مطالعه می‌کنند با این امید که بتوانند با انتشار گازهای گلخانه‌ای مقابله کرده و سوخت‌های زیستی سازگار با محیط زیست تولید کنند. حال کمپانی آمریکایی Hypergiant Industries این فناوری را در یک دستگاه جعبه شکل گنجانده است که می‌تواند به اندازه زمینی درختکاری شده به مساحت یک هکتار، دی‌اکسیدکربن جذب کند.

جلبک آبی در طول فتوسنتز دی‌اکسیدکربن، آب و نور خورشید را برای تولید انرژی جذب می‌کند. این گیاه به طور طبیعی از انرژی مذکور برای رشد و تکثیر استفاده می‌کند اما دانشمندان با انجام آزمایش‌هایی به دنبال یافتن راهی برای به دام انداختن این انرژی و تبدیل آن به سوخت‌های زیستی بوده‌اند، آزمایش‌هایی که نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشته‌ است.

بیورآکتور Eos Bioreactor در ابعاد ۲۱۰*۹۰*۹۰ سانتی‌متر و برای نصب در محیط‌های شهری طراحی شده است. این دستگاه کربن را از جو جذب کرده و به دام می‌اندازد و با استفاده از آن سوخت‌های زیستی پاکی می‌سازد که می‌توان از آن‌ها برای کاهش هرچه بیشتر اثر کربنی یک ساختمان استفاده کرد.

در این رآکتور از گونه خاصی از جلبک‌ موسوم به chlorella vulgaris استفاده می‌شود که ادعا می‌شود از هر گیاه دیگری بیشتر دی‌اکسیدکربن جذب می‌کند. این جلبک داخل یک مخزن آب در دل دستگاه زندگی می‌کند که از هوا پر شده و در معرض نور مصنوعی قرار دارد. این سیستم به گیاه غذای موردنیاز برای رشد و ساخت سوخت‌های زیستی را می‌دهد. در این بیورآکتور از یک نرم‌افزار یادگیری ماشینی استفاده شده است که بر تمام این فرآیند، تنظیم نور، دما و سطح pH برای دستیابی به حداکثر بازدهی نظارت می‌کند.

Hypergiant Industries ادعا می‌کند که فناوری استخراج انرژی به کار رفته در Eos Bioreactor چهارصد برابر درختان دی‌اکسیدکربن جذب می‌کند.   

این بیورآکتور در سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

 

نظر شما:

security code