به گفته «نگاه» کارشناس هواشناسی از تبعات فعالیت این موج بارشی در گیلان می‌توان به آبگرفتگی، لغزندگی سطح جاده‌ها،بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال جاری شدن سیلاب موقتی و خسارت به محصولات کشاورزی و برخورد صاعقه اشاره کرد.

پیش بینی آخر هفته بارانی با ۱۰درجه کاهش دما برای گیلان
اختصاصی کلانشهر: سمانه نگاه کارشناس هواشناسی با اشاره به هشدار سطح زرد هواشناسی گیلان برای آخر هفته گیلان به کلانشهر گفت: طی بازه زمانی سه شنبه 16 خرداد تا اواخر وقت پنج شنبه به تناوب فعالیت سامانه بارشی را در سطح استان گیلان خواهیم داشت.

این کارشناسی هواشناسی افزود: طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در پاره‌ای نواحی شرایط برای بارندگی‌هایی که گاهی رگباری و شدید است فراهم است و همچنین شاهد رعد و برق و وزش باد شدید در بعضی مناطق خواهیم بود.

نگاه توضیح داد که در این بازه زمانی شاهد کاهش نسبی دما به طور متوسط 6تا 10درجه، مه آلودگی و در مناطق مستعد احتمال تگرگ هم خواهیم بود.

به گفته این کارشناس هواشناسی از تبعات فعالیت این موج بارشی می توان به آبگرفتگی، لغزندگی سطح جاده ها، و کاهش دید افقی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها،احتمال جاری شدن سیلاب موقتی، احتمال لغزش و رانش به خصوص در نواحی کوهستانی و شیب‌های کوهستانی احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، احتمال خسارت به سازه‌ها و همینطور برخورد صاعقه اشاره کرد.

نگاه گفت:توصیه می‌شود طی این مدت در بخش‌های مختلف کشاورزی تمهیدات لازم به عمل بیاید و علاوه بر این از توقف، استقرار و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز شود.

این کارشناس اضافه کرد: همچنین در تردد جاده‌ای بویژه در محورهای کوهستانی و فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ رو احتیاط لازم به عمل بیاید و طی این مدت نسبت به محکم‌سازی سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها اقدامات لازم انجام شود و در زمان وقوع رعد و برق از قرار گرفتن در فضای باز پرهیز شود.

طبق پیش بینی این کارشناس هواشناسی، از روز سه شنبه نواحی ساحلی استان گیلان با افزایش ارتفاع موج تا حدود یک متر هم مواجه شود؛ بنابراین دریا برای بیشتر فعالیت‌های دریایی اعم از امور بندری، شنا و گردشگری تا پایان هفته نامناسب است.  

توضیحات کامل این کارشناس هواشناسی را در گفت و گو با کلانشهر بشنوید.