وقتی رابطه به ضابطه می چربد!

زنان سوپراستاری که در ایران خانه نشین شده اند


۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۱۶:۲۳ | کد خبر: ۳۴۳۶۶ چاپ

نابسامانی‌های فنی در تیم‌های فوتبال زنان ایران در شرایطی است که چهره‌های نام‌آشنا و موفقی دور از عرصه ملی فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

زنان سوپراستاری که در ایران خانه نشین شده اند
کلانشهر: به گزارش فوتبال 360، فدراسیون فوتبال در دوره جدید مدیریت خود، فعالیت‌های چشم‌گیری در حوزه زنان داشت؛ از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به موضوع پرداخت پاداش معوق قهرمانی زنان فوتسالیست، برگزاری اردوهای بین‌المللی برای تیم ملی فوتبال زنان و اختصاص دادن پروازهای چارتری و اختصاصی به تیم ملی فوتبال زنان برای حضور در مسابقات مقدماتی و البته مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا اشاره داشت. بعد از پایان کار شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و شهره موسوی در فدراسیون فوتبال، شرایط کاملاً علیه زنان تغییر کرده است.

مهدی تاج بعد از وقفه‌ای نسبتاً طولانی و 6 ماهه، مریم منظمی را در نقش سرپرست نایب‌رئیسی زنان منصوب کرد تا او در قامت جانشین موسوی فعالیت خود را آغاز کند و انتظار می‌رفت بعد از به سامان رسیدن به این کرسی مدیریتی، قطار پیشرفت فوتبال و فوتسال زنان ایران شتاب گیرد اما در نقطه معکوس، شرایط بحرانی‌تر شد و نه‌تنها خبری از پیشرفت‌های چشمگیر نیست، بلکه پسرفت‌های نگران‌کننده‌ای هم به چشم می‌خورد.

مریم آزمون در دوره‌ای که میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال بود، به صورت ناگهانی برای دومین دوره به نیمکت تیم ملی رسید و مریم جهان‌نجاتی هم در شرایطی که نایب‌رئیس زنان در فدراسیون وجود خارجی نداشت، از مهدی تاج مستقیماً برای هدایت تیم جوانان زنان ایران حکم گرفت! فروزان سلیمانی هم که برای سرمربیگری تیم ملی فوتسال زنان همواره در سالیان اخیر گزینه هدایت موقت بوده و او هم در دوره عزیزی‌خادم و هم در دوره تاج در نقش سرمربی موقت کارش را دنبال کرده است!

مدیران فدراسیون فوتبال در شرایطی به دنبال ادامه دادن یک چرخه معیوب و البته ناموفق هستند که مربیان موفق و سرشناسی دور از عرصه ملی فعالیت می‌کنند. جالب آنکه چهره‌هایی مانند آزمون، جهان‌نجاتی و سلیمانی در سالیان گذشته در کسب رزومه چندان موفقی نبوده‌اند و رزومه پرباری ندارند که بخواهند حتی گزینه هدایت تیم ملی باشند اما در نقطه مقابل، گزینه‌هایی که بیرون از دایره تصمیمات فنی فدراسیون هستند، همگی چهره‌های شناخته شده و موفقی هستند که در اتفاقی عجیب مورد غضب مدیران فدراسیون از جمله مهدی تاج و مریم منظمی به عنوان تصمیم‌گیران این حوزه قرار گرفته‌اند.

مرضیه جعفری

عنوان قدرندیده‌ترین سرمربی فوتبال ایران بدون‌شک لایق مرضیه جعفری است؛ سرمربی باتجربه و موفقی که در طول برگزاری 15 دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان توانسته 9 قهرمانی به‌دست بیاورد و عنوان پرافتخارترین سرمربی ایران را دارد. او تیمش را تا مسابقات آزمایشی لیگ قهرمانان آسیا هم رسانده اما کارنامه رویایی او هیچ‌گاه مورد توجه مدیران فدراسیون فوتبال نبوده است. جالب آنکه مریم آزمون که در حال حاضر سرمربی تیم ملی نیست، رزومه‌ای قابل‌مقایسه با جعفری ندارد اما در طول عمر 18 ساله تیم ملی فوتبال زنان، 5 سال به مریم آزمون اعتماد شده اما در هیچ‌دوره سکان هدایت تیم ملی در اختیار مرضیه جعفری قرار نگرفته است!

مریم ایراندوست
مریم ایراندوست9

فوتبال زنان ایران در طول عمر 18 ساله خود 2 دستاورد تاریخی و مهم دارد که ردپای مریم ایراندوست در این دستاوردها نمایان است. اولین صعود زنان ایران به مرحله دوم انتخابی المپیک در سال 2012 با هدایت مریم ایراندوست به‌ثبت رسید؛ دستاورد تاریخی که در فوتبال زنان ایران سابقه نداشت. ایراندوست در دوره مدیریت عزیزی‌خادم به تیم ملی بازگشت و توانست دستاورد تاریخی دیگری را رقم بزند و برای اولین‌بار زنان فوتبال ایران را به جام ملت‌های آسیا رساند اما کارنامه درخشان و موفق ایراندوست در عرصه ملی، به چشم مدیران وقت فدراسیون نیامد و در تصمیمی عجیب، نه‌تنها او از سمتش برکنار شد بلکه جای خود را به مریم آزمون داد تا سریال تصمیمات شائبه‌برانگیز مدیران فدراسیون فوتبال ادامه داشته باشد.

کتایون خسرویار

بازیکن دورگه و ایرانی-آمریکایی سابق تیم ملی فوتبال زنان ایران نه‌تنها در دوره بازی خود در عرصه ملی چهره موفقی بود، بلکه در دوران کوتاه سرمربیگری‌‌اش هم توانست کارنامه موفقی را از خود به جای بگذارد. خسرویار در نقش سرمربی تیم جوانان منصوب شد و همراه این تیم در مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیا شرکت کرد که شاگردان کتایون خسرویار تنها به واسطه یک کارت زرد بیشتر از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند و نتوانستند به مرحله بعد صعود کنند. با وجود این اتفاق، سرمربی جوان اما موفق ایران توانست جزو کاندیداهای برترین سرمربیان زن سال 2019 در قاره آسیا شود. با وجود این رزومه قابل‌قبول، دوره حضور خسرویار خیلی زود در تیم جوانان به پایان رسید و با عدم حمایت مدیران فدراسیون فوتبال، او جای خود را به گزینه‌هایی مانند شادی مهینی و مریم جهان‌نجاتی داد که نتوانستند افتخارات گذشته را تکرار کنند و در عرصه جوانان، نتایج ضعیف و ناامیدکننده‌ای به‌دست آوردند.

نیلوفر اردلان


تیم ملی فوتسال زنان ایران بعد از کسب دومین قهرمانی در جام ملت‌های آسیا که در سال 2018 به‌دست آمد، در سایه بی‌توجهی مدیران فدراسیون فوتبال قرارگرفته و هیچ‌گاه مسئولان فدراسیون ساماندهی این تیم را در اولویت خود قرار نداده‌اند. حضور در مسابقات کافا و قهرمانی در این رقابت‌ها، مهم‌ترین دستاورد فوتسال زنان ایران در سالیان اخیر محسوب می‌شود؛ آن‌هم در شرایطی که سطح تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات کافا با تیم ملی فوتسال زنان ایران به عنوان پرافتخارترین تیم قاره قابل‌مقایسه نیست. مسئولان فدراسیون به جای برنامه‌ریزی بلندمدت سعی در انتخاب سرمربی موقت داشتند و در میان گزینه‌های موفق موجود، آن‌ها به سراغ فروزان سلیمانی رفتند که در سالیان گذشته نتوانسته سرمربی موفقی باشد. سلیمانی در شرایطی همواره گزینه هدایت موقت تیم ملی فوتسال زنان بوده که نیلوفر اردلان در دو سال اخیر کارنامه‌ای رویایی را از خود به جای گذاشته و هم در لیگ برتر و هم در سوپرلیگ زنان توانسته عنوان قهرمانی را کسب کند و به عنوان کاپیتان سابق تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال تجربه‌اندوزی فوق‌العاده‌ای داشته اما به نظر می‌رسد به مانند تیم ملی فوتبال زنان، در فوتسال زنان هم اولویت انتخاب مربیان رزومه موفق نیست!

فاطمه شریف

شریف در موقعیتی مشابه نیلوفر اردلان جزو مربیان تحصیل‌کرده و جوان فوتسال زنان ایران محسوب می‌شود. فاطمه شریف که سابقه بازی در تیم ملی را هم دارد، در سالیان گذشته هر چند در کسب جام ناموفق بوده اما همواره تیم‌هایی برای حضور در کورس قهرمانی ساخته و بدون‌شک لایق رسیدن به نیمکت تیم ملی در عرصه جوانان و حتی بزرگسالان بوده است. جالب آنکه مسئولان فدراسیون فوتبال با وجود در دسترس بودن گزینه‌های موفقی مانند نیلوفر اردلان و فاطمه شریف، در حوزه تیم ملی بزرگسالان فوتسال زنان، فروزان سلیمانی را انتخاب کرده و تیم جوانان را هم در سالیان اخیر تعطیل کرده‌اند تا عملاً هیچ پشتوانه‌ای برای نسل طلایی فوتسال زنان ایران وجود داشته باشد. اتفاقی که بیش از پیش بی‌توجهی مدیران فدراسیون فوتبال نسبت به فوتبال و فوتسال زنان را آشکار می‌کند.