شکایت از عامل تخریب بنای تاریخی هتل تهرانِ انزلی 

درخواست ساخت دوباره ی بنای تخریب شده ی ۷۰ساله


۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۱۹:۴۴ | کد خبر: ۳۴۳۷۲ چاپ

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: با توجه به اینکه هیچ مجوزی برای تخریب بنای تاریخی هتل تهران انزلی صادر نشده بود، پیگیری قضایی در خصوص عامل تخریب این بنای تاریخی صورت می‌گیرد.

درخواست ساخت دوباره ی بنای تخریب شده ی ۷۰ساله
کلانشهر: به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی با بیان مطلب فوق گفت: در خصوص تخریب این اثر هیچگونه مجوزی از سوی میراث‌فرهنگی صادر نشده‌است. (بیشتر بخوانید)

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: در آخرین مکاتبه که از سوی دستگاه‌های اجرایی شهرستان بندرانزلی انجام شد، مبحث رفع خطر بنا مطرح بود و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان گیلان مطابق با نقشه‌ها، صراحتا به حفظ پوسته ساختمان بر اساس تکنولوژی جدید تاکید کرد.

او گفت: در جلسات متعدد با دادستان و بازدید‌های مکرر با مسئولان شهرستان، بسیار به حفظ اثر تاکید شده و این اداره کل تحت هیچ شرایطی نسبت به عمل ارتکابی خلاف قوانین و ضوابط ابلاغی کوتاه نخواهد آمد.

 جهانی در ادامه افزود: از شهردار و شورای شهر بندرانزلی نیز انتظار می‌رود در راستای احترام به درخواست‌های به‌حق فرهنگ‌دوستان و میراث‌فرهنگی (تا تعیین تکلیف نهایی موضوع در مراجع محترم قضایی) از صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز خودداری کند و هر عملی باید تنها براساس ضوابط و موافقت کتبی میراث‌فرهنگی صورت پذیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد: آنچه مبرهن است بنای تخریب شده باید بر اساس قوانین بصورت عین به عین بدون افزایش ارتفاع و بر اساس مستندات قدیمی موجود مطابق اصل اولیه خودش ساخته شود و البته پی‌گیری‌های حقوقی و قضایی برای این اداره کل نیز محفوظ است.

او با اشاره به اقدامات صورت پذیرفته گفت: متن و نامه شکایت کارشناسی علیه تخریب‌کننده بنا آماده شده که روز سه‌شنبه تقدیم دادستان بندر انزلی خواهد شد.

جهانی در پایان بیان کرد: خواسته این اداره‌کل و همه علاقمندان به میراث‌فرهنگی بالطبع چیزی جز در نظر گرفتن شدن مجازات برای نابودکنندگان هویت ملی و آثار تاریخی ارزشمند در سراسر استان نیست.
هتل تاریخی تهران در انزلی1

همچنین جهانی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: مالک ساختمان تاریخی هتل تهران در بندرانزلی که بدون مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، این بنای تاریخی را به بهانه خطر ریزش و به قصد ساخت بنایی جدید تخریب کرده بود مورد پیگرد قضایی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه قدمت این بنا به حدود ۷۰ سال می‌رسد، افزود: در این شکایت از مرجع قضایی درخواست شد این شخص بر اساس نقشه و با فناوری جدید، این بنا را دوباره بسازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از شهرداری و شورای شهر بندرانزلی خواست تا تعیین تکلیف قضایی این ساختمان تاریخی ، از صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز در این مکان خودداری کند.