امسال ۸۰ درصد نشاء کاری برنج مکانیزه بود

سرود خداحافظی با نشای دستی برنج در گیلان


۱۴۰۲/۰۳/۱۸ - ۱۴:۵۶ | کد خبر: ۳۴۳۸۲ چاپ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر ضرورت مدیریت بهینه آب در شالیزارهای گیلان و توجه کشاورزان به این مهم افزود: شالیزارها مانند گذشته نیاز به غرقابی شدن ندارند، عمق آب در شالیزارها نیز باید سه تا چهار سانتیمتر تنظیم شود.

سرود خداحافظی با نشای دستی برنج در گیلان
کلانشهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از نشاء کاری ۹۸ درصدی شالیزارهای این استان خبر داد و گفت: تاکنون ۸۰ درصد نشاء کاری ها در اراضی شالیزاری گیلان به صورت مکانیزه انجام شده است.

صالح محمدی اظهار کرد: گیلان با وجود توانمندی‌های کشاورزی، باغی و زراعی نقش پررنگی در تأمین امنیت غذایی در کشور دارد.

وی از وجین کاری ۵۱ درصد از اراضی شالیزاری گیلان خبر داد و افزود: کار وجین و از بین بردن علف‌های هرز نیز تاکنون در ۱۵۱ هزار هکتار معادل ۵۱ درصد از اراضی شالیزاری گیلان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از نشاء کاری ۹۸ درصدی شالیزارهای استان خبر داد و اضافه کرد: تاکنون نشاء برنج در ۲۳۳ هزار هکتار معادل ۹۸ درصد شالیزارهای استان انجام شده و کشت و کار برنج طی روزهای اخیر شدت گرفته است.

محمدی با اشاره به استقبال شالیکاران گیلانی برای نشاء مکانیزه برنج در سال جاری بیان کرد: سال گذشته در مجموع از ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای استان نزدیک ۷۰ درصد به روش مکانیزه کشت شد اما در سال جاری این رقم تاکنون به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

ضرورت مدیریت بهینه آب در شالیزارهای گیلان

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت بهینه آب در شالیزارهای گیلان و توجه کشاورزان به این مهم افزود: شالیزارها مانند گذشته نیاز به غرقابی شدن ندارند، عمق آب در شالیزارها نیز باید سه تا چهار سانتیمتر تنظیم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در جریان نشاء برنج ۲ مرحله حساس برای تأمین نیاز آبی است، گفت: نخست در مرحله استقرار گیاهچه بعد از نشاء و دیگری در آبستنی یا خوشه رفتن است که به شدت به آب نیاز دارد.

محمدی در بخش دیگر این گفتگو از توزیع حدود ۴۷ هزار تُن کود شیمیایی در گیلان خبر داد و اضافه کرد: از این مقدار، ۲۸ هزار و ۱۳۸ تن کود ازته (اوره)، ۸ هزار و ۳۸۰ تن کود فسفاته و ۱۰ هزار و ۳۴۳ تن کود پتاسه است.

لزوم توجه به مقوله آموزش در بخش کشاورزی

وی با تاکید بر لزوم توجه به مقوله آموزش در بخش کشاورزی افزود: در راستای امنیت غذایی با موضوع برنج برنامه‌های آموزش، مهارتی در ۱۲ شهرستان با حضور تعدادی از کشاورزان در دست انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کارشناسان و مروجان کشاورزی در کنار کشاورزان در برنامه‌های آموزشی حضور دارند، اضافه کرد: اصول تغذیه بهینه محصول زراعی برنج، مدیریت آفات،بیماری‌ها و علف‌های هرز برنج، مدیریت آبیاری در زراعت برنج، خشکه‌کاری برنج و مدیریت برداشت و پس از برداشت از موضوعات آموزش مهارتی است.

گفتنی است، گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و نیز رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در استان هم کیفی شامل هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

نظر شما:

security code