گزارش ویدیویی

دکتر مجتهدی گیلانی؛ از لاهیجان تا تاسیس دانشگاه شریف


۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۲۰:۵۵ | کد خبر: ۳۴۶۶ چاپ

پایگاه خبری کلانشهر / سرویس چندرسانه‌ای: محمدعلی مجتهدی گیلانی نخستین روز فصل پاییز سال ۱۲۸۷ در شهر لاهیجان به دنیا آمد.  تحصیلات ابتدایی را در لاهیجان گذراند و برای ادامه تحصیلات‌ در ۱۷ سالگی به تهران عزیمت کرد.
با کسب رتبه قبولی در اعزام محصل به فرانسه، راهی اروپا شد و لیسانس و فوق لیسانس مکانیک را با بهترین نمرات در دانشگاه لیل به دست آورد.
همچنین امتیاز شایان افتخار که بالاترین امتیاز برای تصویب دکترا بود، توسط دانشگاه سوربن به او داده شد و دکتر مجتهدی در سن سی سالگی به ایران بازگشت ..
وی در مدت ۳۷ سال مدیریت دبیرستان البرز این مدرسه را به بهترین و مشهورترین مدرسه ایران تبدیل کرد و بسیاری از دانشمندان و مشاهیر علمی کشورمان را تربیت کرد. او همزمان با ریاست دبیرستان ، ریاست دانشگاه شیراز را نیز بر عهده گرفت و همچنین به مدت سه سال رئیس دانشگاه امیرکبیر تهران شد و در سال ۱۳۴۴ مسئول تأسیس دانشگاه صنعتی شریف شد و این دانشگاه طی ۱۱ ماه بعد شروع به فعالیت کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مجتهدی از مهندس بازرگان نخست‌وزیر وقت خواست تا فرد دیگری را به جای او در دبیرستان البرز منصوب کند تا بتواند برای معالجه چشمش به خارج از کشور برود. وی بعدها نیز دچار نارسایی قلبی شد و پس از پشت سر گذاشتن سه بار سکته قلبی، در سال ۱۳۷۶ در شهر نیس فرانسه رخت از دنیا بست و در همان شهر به خاک سپرده شد.

محمدعلی مجتهدی گیلانی با خدمات بی شمارش به فردی ماندگار در سپهر علم و اندیشه ایران بدل شد.

گزارش ویدیویی کلانشهر را در ادامه مشاهده نمایید:

نظر شما:

security code