انتقاد شورای شهر رشت از خلف وعده میراث فرهنگی گیلان

در جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر رشت از عدم تحقق وعده‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان پیرامون احداث موزه مشروطه انتقاد شد.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از فارس، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای شهر رشت امشب در هشتاد و هشتمین جلسه‌این کمیسیون در ساختمان جلسات شورای رشت با گرامی داشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: برای حفظ انقلاب خون‌های زیادی ریخته شده و باید در حفظ و حراست از آرمان‌های شهدا تلاش شود.

وی با تأکید به بازنگری در برخی از المان‌های مربوط به ایثار و شهادت در رشت افزود: سازمان فرهنگی، ورزشی و سیما و منظر شهرداری رشت به این مهم بپردازند.

شیرزاد با اشاره به احداث موزه بزرگ دفاع مقدس در رشت گفت: احداث موزه دفاع مقدس گام بزرگی در راستای زنده نگه‌داشتن و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است و در کنار احداث موزه مشروطه باید با همراهی میراث فرهنگی به مباحث این‌چنینی نیز توجه شود.

احداث موزه گنجینه شهدا در بافت مرکزی رشت

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای رشت با اشاره به احداث موزه گنجینه شهدا در بافت مرکزی رشت تصریح کرد: کمبود منابع مالی بزرگ‌ترین مشکلی است که در اجرای چنین پروژه‌هایی با آن مواجه هستیم و متأسفانه وعده‌هایی که میراث فرهنگی نیز پیرامون همراهی جهت احداث موزه مشروطه و ترمیم ساختمان ساعت شهرداری رشت داد تاکنون محقق نشده است.

شیرزاد با اشاره به انتشار کتابی با محوریت شهدای شهرداری رشت بیان کرد: امیدواریم این اقدام به‌زودی در دستور کار سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت قرار گیرد.

وی راه‌اندازی پروژه آب‌نمای موزیکال در بوستان ملت را خواسته شهروندان دانست و افزود: امیدوارم پس از اتمام ماه صفر شاهد راه‌اندازی پروژه آب‌نمای موزیکال در بوستان ملت رشت باشیم.

راه‌اندازی آب‌نمای موزیکال بوستان ملت رشت پس از اتمام ماه صفر

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز با حضور در این جلسه با اشاره به اینکه شهدا با ایثار جان خود موجب امنیت و آرامش کشور شدند، اظهار کرد: امنیت یک ایرانی متصل به خون پاک شهداست و باید از این ارزش حراست کنیم.

اسماعیل حاجی پور با تأکید بر اینکه 18 میلیارد تومان به‌منظور ایجاد مکانی شادی‌آفرین برای مردم هزینه شده، گفت: پارک آبی پروژه بزرگی است که در کنار ایجاد فرصت‌های شغلی می‌تواند موجبات نشاط و تفریح سالم برای شهروندان و گردشگران را مهیا کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی آب‌نما در بوستان ملت رشت تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور رفع نواقص موجود در این پروژه انجام‌شده و با مشخص کردن مکانی به‌منظور ایجاد پارکینگ، مشکلات پیرامون بروز ترافیک و کمبود پارکینگ نیز در اطراف آب‌نمای موزیکال به‌زودی برطرف می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به زمان راه‌اندازی آب‌نمای موزیکال در رشت بیان کرد: پس از اتمام ماه صفر آب‌نمای موزیکال در بوستان ملت رشت راه‌اندازی می‌شود.

محمدحسن عاقل منش عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کلنگ بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی دفاع مقدس در مرکز گیلان به زمین زده شد، اظهار کرد: یقیناً با بهره‌مندی از موزه دفاع مقدس اقدامات خوبی در راستای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت انجام می‌شود.

محمدحسن علیپور عضو دیگر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات عدیده کارگران شهرداری رشت اظهار کرد: امیدوارم در اسرع وقت مشکلات کارگران زحمتکش شهرداری رشت برطرف شده و حقوق و مزایای آن در موعد مقرر پرداخت شود.

بمباران خیابان تختی و حسین‌آباد رشت در دوران جنگ تحمیلی 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه رشت به‌عنوان پیشانی و مرکز استان گیلان است، اظهار کرد: باید به نماسازی‌های مربوط به حوزه‌های فرهنگی و ایثار و شهادت توجه بیشتری شده و المان‌های مربوط به شهدا نیازمند اقدامات ویژه‌ای هستند.

عباس بایرامی با تأکید بر اینکه المان‌ها باید با معماری بومی محلی انطباق داشته باشد، گفت: میدان شهدای ذهاب نیازمند بازتعریف مجدد و بهتری است و باید به مباحثی همچون اعزام کمک‌های یک هزار و پانصد کامیونی توسط مردم گیلان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بیشتر بپردازیم.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ برخی از خیابان‌های رشت هدف بمباران قرار گرفتند، افزود: خیابان تختی و حسین‌آباد رشت ازجمله مناطقی هستند که در دوران جنگ تحمیلی توسط دشمن بعثی مورد بمباران قرار گرفت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به احداث موزه دفاع مقدس در رشت بیان کرد: در تمامی استان‌های کشور، شورا و شهرداری نقش اساسی در احداث موزه دفاع مقدس ایفا کردند و انتظار می‌رود با همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌ها روند احداث موزه دفاع مقدس در رشت نیز با سرعت به‌پیش برود.

بایرامی با بیان اینکه از یک هزار شهید استان گیلان، اسناد و اقلامی در اختیارداریم، تصریح کرد: این اقلام ممکن است در صورت عدم نگهداری مناسب از بین برود و این در حالی است که تمامی این اسناد و اقلام، میراث گران‌بهای مردم استان محسوب شده و باید از آن‌ها حراست و حفاظت شود.

تفاهم‌نامه مابین شهرداری و ستاد کنگره هشت هزار شهید گیلان تعیین تکلیف شود

مسؤول ستاد کنگره هشت هزار شهید دفاع مقدس گیلان نیز در این جلسه با اشاره به برپایی نمایشگاه دفاع مقدس در پیاده راه فرهنگی رشت اظهار کرد: در طول برپایی این نمایشگاه شاهد استقبال خوب شهروندان از غرفه‌ها بودیم که موجب خرسندی است.

سید غلامرضا امیری با بیان اینکه المان شهدای ذهاب نیازمند بازنگری است، افزود: یقیناً هر اقدامی که در هر پست و مقامی انجام می‌دهیم شهدا نظاره‌گر آن هستند.

وی به تعیین تکلیف تفاهم‌نامه بین شهرداری و ستاد کنگره هشت هزار شهید دفاع مقدس گیلان اشاره کرد و گفت: باید اصلاحاتی در این تفاهم‌نامه انجام شود تا بر اساس مفاد تفاهم‌نامه اقدامات سازنده‌ای صورت گیرد.

پدر شهید علی شریفی محنا نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فرزندم در سالروز میلاد امام علی (ع) متولد شد، اظهار کرد: در شب شهادت امام علی (ع) نیز خبر شهادت وی را شنیدیم.

عباس شریفی محنا با بیان اینکه در سال ۵۱ جزو زندانیان سیاسی بودم، افزود: پسرم در عملیات کربلای پنج مفقودالاثر شد و پس از گذشت سالیان طولانی پیکرش را به میهن آوردند.

درد و دل‌هایم را به امام حسین (ع) می‌گویم
مادر روحانی شهید محمدعلی اصغری نیز با اشاره به اینکه سال‌هاست به‌عنوان خادم شهدا مشغول خدمت هستم، اظهار کرد: در خیابان فلسطین رشت مستأجر هستم و ماهیانه 700 هزار تومان بابت کرایه‌خانه پرداخت می‌کنم.

رقیه یوسفی نژاد با بیان اینکه هیچ‌وقت از بابت مشکلات گلایه نکردم، افزود: نیت کرده‌ام که در اربعین امسال پیاده به کربلا بروم و درد دل‌هایم را به امام حسین (ع) بگویم.

اشتغال ۵۷۰ ایثارگر در شهرداری رشت

شهردار رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه به‌زودی به‌منظور بررسی وضعیت پسماند در جلسه‌ای در وزارت کشور حضور پیدا می‌کنم، اظهار کرد: امیدوارم با تعاملات برقرارشده به‌زودی شاهد برطرف شدن مشکلات باشیم.

ناصر حاج محمدی به احداث موزه بزرگ دفاع  مقدس در رشت اشاره کرد و گفت: ارتباط دوسویه و سازنده‌ای پیرامون این مهم بین شهرداری و بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برقرارشده است.

وی با تأکید بر اینکه صحنه‌های ایثار و شهادت نیازمند بازخوانی است، افزود: بهترین راه به‌منظور بهره‌مندی از فرهنگ ایثار و شهادت حضور افرادی است که در آن صحنه‌ها حضورداشته‌اند.

شهردار رشت با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمنان بیان کرد: تهاجم فرهنگی دشمنان از طریق دستگاه‌ها و تجهیزاتی همچون موبایل و غیره در حال گسترش است و برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت باید از سنین بسیار کم برنامه‌ریزی کرد.

حاج محمدی با اشاره به اینکه شهرداری یک‌نهاد اجتماعی است، تصریح کرد: علیرغم اینکه روزها فشار کاری فراوانی را تحمل می‌کنیم اما در کنار 11 عضو شورای رشت با تمام توان در مسیر خدمت درحرکت هستیم و به‌زودی شهروندان نیز نتیجه اقدامات انجام‌شده را مشاهده می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش ارزش‌افزوده دولتی پرداختی به شهرداری رشت گفت: در ماه جاری نسبت به ماه‌های گذشته نصف مبلغ را دریافت کردیم و شهرداری رشت به‌عنوان یک ارگان درآمد و هزینه با مشکلات فراوانی مواجه است.

شهردار رشت با اشاره به فعالیت ایثارگران در شهرداری رشت خاطرنشان کرد: بیش از ۵۷۰ ایثارگر ازجمله فرزندان شهدا، جانبازان و غیره در شهرداری رشت شاغل هستند و شهرداری رشت از این بابت سنگ تمام گذاشته است.

در این جلسه از برگزارکنندگان نمایشگاه هفته دفاع مقدس در پیاده راه فرهنگی رشت و جمعی از خانواده‌های شاهد تجلیل شد.

نظر شما:

security code