۲۰۰ میلیارد تومان برای احیای رودخانه های شهر رشت اختصاص یافت

در صد و دهمین جلسه شورای شهر رشت مطرح شد: موضوع احیاء رودخانه‌های شهر رشت یکی از مطالبات شورای شهر بود که اخیراً ۲۰۰ میلیارد تومان برای احیاء این رودخانه‌ها اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از تسنیم، اسماعیل حاجی‌پور عصر امروز در صد و دهمین جلسه شورای شهر رشت ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی به مأموران پرتلاش اظهار داشت: خدمات‌رسانی‌ نیروی انتظامی به مردم در همه حال ارزشمند است زیرا این افراد برای حفظ امنیت جامعه می‌کوشند.

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به دیدار اخیر اعضای شورا با دو تن از نمایندگان مردم رشت در مجلس گفت: اعضای شورا خواسته‌های خود را در این جلسه مطرح کردند که موضوع ساماندهی و احیای رودخانه‌های شهر رشت یکی از مطالبات شورا بود و 200 میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت.

حاجی‌پور با بیان اینکه مشکلات رودخانه‌های شهر رشت توسط یک دستگاه خاص برطرف نمی‌شود بلکه تمام دستگاه‌های اجرایی باید در احیای این رودخانه‌ها مساعدت لازم را داشته باشند افزود: خوشبختانه با تلاش همکاران ما مقرر شد تا عملیات ساماندهی و احیاء بخشی از رودخانه‌ها آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش میزان آلودگی رودخانه‌های شهر رشت یک معضل جدی است خاطرنشان کرد: احداث سد عزیزکیان لاکان با ظرفیت 20 میلیون مترمکعب به منظور احیای رودخانه‌های شهر رشت عملیاتی می‌شود و این برنامه نیز در ردیف بودجه قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به لایحه حذف عوارض شهرداری‌ها ابراز داشت: اخیراً لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارسال شده که طبق آن درصدی از حق عوارض مربوط به شهرداری‌ها به بخش‌های دیگری به شکل مستقیم واریز می‌شود که یک معضل بزرگ است.

حاجی‌پور با بیان اینکه اخیراً مبلغ 2 میلیارد و 400 میلیون تومان بابت ارزش‌ افزوده به حساب شهرداری رشت واریز شد تصریح کرد: برای حل مشکلات و افزایش خدمات‌دهی شهرداری رشت نیازمند حمایت و مساعدت‌های لازم از سوی نمایندگان مجلس هستیم. 

وی به برنامه جلسات مشترک اعضای شورای شهر رشت با مدیران دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: طی برنامه‌ای قرار شد که جلسات مشترکی بین اعضای شورای شهر با مدیران دستگاه‌های اجرایی در صبح روزهای چهارشنبه تشکیل شود و در آن جلسه برای حل مشکلات شهری تصمیم‌گیری شود.

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به موضوع اصلاح بودجه شهرداری بیان کرد: قانون‌گذار اجازه دارد که بودجه عمرانی شهرداری را حدود 40 درصد و بودجه جاری آن را نیز 60 درصد پیش‌بینی کند اما باید یک گروه تخصصی متشکل از کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی بر بودجه‌نویسی شهرداری رشت نظارت داشته باشد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به لایحه شهرداری مبنی بر اصلاح بودجه شهرداری رشت به منظور پرداخت حقوق معوقه پاکبانان اظهار داشت: بر اساس این لایحه مقرر شد تا مبلغ 210 میلیارد تومان برای پرداخت هزینه رفت و روب و جمع‌آوری زباله به پاکبانان پرداخت شود.

فرهام زاهد خاطرنشان کرد: موضوع کم بودن درصد بودجه‌ عمرانی شهرداری رشت نسبت به حجم پروژه‌های عمرانی بارها در صحن شورا مطرح شد اما به عقیده بنده زمانی که در رابطه با شکل بودجه شهرداری صحبت می‌شود باید به شکل عملیاتی هم پیرامون این موضوع شاهد اتفاق مثبتی باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در این جلسه با اشاره به اصلاح بودجه شهرداری اظهار داشت: بنده هم معتقدم  زمانی که بودجه شهرداری رشت مشخص و نوشته می‌شود باید نظارت دقیقی بر روند بودجه‌نویسی وجود داشته باشد. 

بهراد ذاکری با اشاره به لزوم افزایش درآمد شهرداری رشت خاطرنشان کرد: شهردار رشت باید راهکار جدی برای افزایش درآمد شهرداری مشخص کرده و ارائه دهد تا شهرداری در پرداخت حقوق‌های معوقه دچار مشکل نشود و به دنبال آن موضوع اصلاح بودجه شهرداری نیز به خوبی عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با قطع درختان سطح شهر رشت نیز قوانین تنبیهی جدیدی اِعمال می‌شود تا شاهد قطع درختان نباشیم تأکید کرد: در رابطه با این موضوع سیاست‌های تشویقی را هم برای کسانی که درختان منازل خود را حفظ می‌کنند درنظر می‌گیریم.

 احمد رمضانپورنرگسی، رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اصلاح بودجه شهرداری رشت اظهار داشت: نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف شورای شهر رشت باید در روند اصلاح بودجه و درآمدی که شهردار تهیه و ابلاغ می‌کند نظارت داشته باشند.

سیدامیرحسین علوی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا نیز در این جلسه اظهار داشت: شورا باید نسبت به متن لوایحی که از طرف شهرداری ارسال می‌شود دقت لازم را داشته باشد لذا این لوایح باید به شکل دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا در آینده به دلیل تصویب برخی لوایح با مشکلات مختلفی روبه‌رو نشویم.