khanekhodro

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دو جاسوس فرانسوی که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری دستگیر شدند، پرونده‌شان با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است.

جزئیات آخرین وضعیت مهدی یراحی/ پرونده شرکت «دافی» به کجا رسید؟

کلانشهر: مسعود ستایشی در نشست خبری امروز درباره فعالیت‌های قوه قضائیه در راستای پاسخگویی به مردم گفت: پس از سفر ماه اخیر رئیس قوه قضائیه به استان فارس یکی دیگر از مصوبات سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه با تلاش مستمر و قابل تقدیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دادگستری فارس به ثمر نشست و معضل ثبتی ۴۰ساله منطقه آباده حل شد و اسناد این املاک صادر شد. رئیس دستگاه قضا دستور داد تا کلیه اسناد املاک مورد بحث به دست مردم برسد و یک ماه زودتر از موعد مقرر اسناد بیش از هزار قطعه به مردم منطقه آباده تحویل داده شد و اسناد مالکیت بافت فرسوده در شهر آباده با رفع مشکلات مالکیتی آرزوی دیرینه مردم این منطقه بود که پس از ۴۰ سال به آن‌ها اهدا شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد اعضای گروهک مجاهدین و آیا وکیلی معرفی کردند؟ گفت: استحضار دارید طی فراخوانی دادگستری تهران در خصوص ۱۰۵ متهم حقیقی و حقوقی گروهک سازمان مجاهدین خلق (منافقین) برای معرفی وکیل به دادگاه اعلام کرد که یک‌ماه فرصت دارند تا وکیل معرفی کنند و از این ۱۰۵ نفر ۱۰۴ نفر حقیقی و یک نفر حقوقی است. برابر اطلاع ما هیچ کدام از متهمان از این فرصت استفاده نکردند و وکیلی هم به جمهوری اسلامی ایران معرفی نکردند.

وی افزود: براساس آخرین اطلاعات معاون قضایی رییس کل دادگستری تهران با رییس وکلای دادگستری مرکز مکاتبه و درخواست کرد که فهرستی از وکلا را جهت تعیین وکیل تسخیری برای متهمین به دادگاه کیفری یک استان تهران معرفی کنند. کانون وکلای مرکز اعلام کرد به تعداد لازم وکلای تسخیری برای بررسی پرونده مربوطه اختصاص می‌دهند. این گروهک باید طی فرصت قانونی طبق قانون جمهوری اسلامی ایران وکیل خود را معرفی می‌کردند و در قوانین سایر کشورها هم این روند ساری و جاری است و باید پروانه وکالت از کشور متبوع داشته باشند و حصور وکیل بین المللی فاقد وجاهت قانونی است و منتفی بوده است.

ستایشی در رابطه با آخرین وضعیت فرانسوی‌های دستگیر شده متهم به جاسوسی گفت: دو جاسوس فرانسوی که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری دستگیر شدند، پرونده‌شان با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است و دو نوبت پرونده توسط وکلای متهمان مورد مطالعه واقع شده که پس از رسیدگی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت سوئد هفته گذشته اعلام کرده که یک شهروند این کشور بیش از یک سال است که در ایران بازداشت شده است گفت: این تبعه سوئدی جرایمی را در سرزمین جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده که بر اساس آن جرایم رسیدگی‌های مقدماتی صورت گرفته و وی با قرار قانونی به زندان اعزام شده است. تحقیقات در حال نهایی شدن است و در ایام پیش رو پرونده وی با تصمیم نهایی دادسرا به دادگاه صالح ارسال خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده مهدی یراحی گفت: پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است. اتهام وی تشویش اذهان عمومی و ساخت و انتشار فیلم‌های برخلاف عفت عمومی است و پرونده نامبرده پس از تفهیم اتهام و تحقیقات مقدماتی با صدور قرار جلب دادرسی و متضمن کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است. در حال حاضر وی بر اساس قرار تامین بازداشت موقت در زندان به سر می‌برد.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص بازداشت خوانندگان رپ گفت: این افراد در یک گروه خوانندگی قرار داشتند و این گروه از طریق انتشار آهنگ تبلیغاتی با محتوای مبتذل تولید کردند و ۳ خواننده به همراه مدیر شرکت «دافی»، مدیر توسعه بازار و همچنین ادمین هایی که کلیپ را پخش کردند و به اتهام تشویق به فساد بازداشت شدند و با قرار وثیقه آزاد شدند.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قوه قضاییه در خصوص برخورد با فرار مالیاتی گفت: سال گذشته با اقدامات سازمان بازرسی از ۴۶ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی جلوگیری شد. همچنین در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم و کنترل اسناد مؤدیان مالیاتی، واحد بازرسی مالیاتی در سازمان مالیاتی کشور احداث شده است. در این واحد هیئت‌های بازرسی با مجوز مرجع صالح قضایی و با دستور مقام قضایی اعزام می‌شوند و ضمن بررسی میزان مالیات، نسبت به تعیین وصول مالیات اقدام می‌کنند.

ستایشی یاداور شد: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با مجوزهایی که داده شد و نیز با پیگیری‌های دادسرای ویژه جرایم اقتصادی، توقیف اموال و املاک بدهکاران مالیاتی به ارزش حدود ۲۱ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال فراهم شد که برگ زرینی بر عملکرد قوه قضاییه در بحث مبارزه با فرار مالیاتی است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره «جزئیات شناسایی شبکه‌ای که در پوشش مسایل آموزشی و مدارس در یکی از شهرهای شمالی کشور اقدام به‌کارگیری عناصر سازمان‌یافته شبکه جاسوسی بهائیت» کردند، گفت: یکی از ابزار دشمنان قسم‌خورده نظام استفاده از فرقه ضاله بهائیت است که در شهرستان بابل اقداماتی از ناحیه این فرقه صورت گرفت. این اقدامات در حوزه مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی، مهدهای کودک و مراکز آموزشی و ورزشی بوده است که از طریق به کارگیری مربیان بهائی این کارها را انجام می‌دادند، از جمله اقدام به اجرای سند ۲۰۳۰ می‌کردند و مربیانی را از استان‌های دیگر برای تعلیم وارد موقعیت می‌کردند.

ستایشی افزود: دو نفر از این افراد که از سرشناسان فرقه هستند توسط ضابطان دستگیر شدند و روانه زندان شدند. کلیه مقررات و ضوابط سازمان زندان‌ها برای این افراد مثل سایرین برقرار شده است. پرونده آنها رسیدگی می‌شود و تصمیم لازم بر اساس موازین شرعی و قانونی اتخاذ می‌شود.

وی درباره آخرین اقدامات قضایی برای حمید نوری گفت: هر روزی که می‌گذرد ابعاد جدیدی از فاجعه حقوق بشری علیه حمید نوری روشن می‌شود و این ابعاد هرکدام شاخص های زیر پا قرار دادن حقوق مسلم بشریت هستند. او از حداقل حقوق بهره مند نشده و از سوی مجامع مدعی حقوق بشر صدایی بر نمی آید و همه خوابند. خانواده و وکلای او تلاش برای کشف حقیقت کردند و پرونده با توطئه گروهک تروریستی منافقین صورت گرفته و از روز اول مهندسی شده است. شهود او را تهدید می‌کنند آیا تهدید شهود مغایر اصول دادرسی نیست؟ وجدان جامعه بشری کجاست؟ گفتنی است دو جلسه دیگر دادگاه تجدید نظر او برگزار شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هیات عمومی دیوان عدالت اداری یک رأی صادر کرده که شرط سن ورود به دانشگاه فرهنگیان که از طرف وزارت آموزش و پرورش ۲۴ سال تعیین شده، ابطال شود اما برای پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۲ این شرط سنی همچنان اعمال می‌شود، نظر دستگاه قضا در این زمینه چیست؟ گفت: آرای وحدت رویه دیوان عالی و دیوان عدالت اداری جزو منابع حقوق است. پس در حوزه حقوق ‌آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری در حکم قانون است. درباره اجرا نکردن این رأی از سوی وزارت آموزش و پرورش باید تاریخ تصویب رأی و تاریخ اقدامی که از سوی دستگاه آغاز شده را مورد بررسی قرار داد. طبق قاعده حقوقی اگر تاریخ رأی بعد از آغاز اقدام دستگاه باشد، اجرای آن به آینده موکول می‌شود.

ستایشی ادامه داد: اگر مصوبه بر اساس وحدت رویه ابطال شده باشد، به موجب‌ مقرره، دستگاه‌ها باید تبعیت کنند اما اگر اقدام دستگاه اجرایی قبل از مصوبه بوده باشد، اجرای آن برای آتی است.

نظر شما:

security code