در شش ماه نخست امسال

رشد ۴۵ درصدی درآمد وصولی گمرکات گیلان


۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۱۱:۲۵ | کد خبر: ۳۶۴۷ چاپ
رشد ۴۵ درصدی درآمد وصولی گمرکات گیلان

ناظر گمرکات گیلان با اشاره به اینکه در شش ماه نخست امسال گمرکات این استان دو هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال درآمد وصولی اخذ کرده است، گفت: در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد ۴۵ درصدی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از مهر، ابوالقاسم یوسفی نژاد با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال میزان ترانزیت خارجی در گمرکات استان گیلان معادل ۸۰ هزار و ۱۶۹ تن کالا به ارزش بیش از ۱۴۵ میلیون دلار است، اظهار کرد: این میزان در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی و ارزش دلاری به ترتیب با کاهش ۲۹ و ۳ درصدی همراه بوده است.

وی در ادامه عمده‌ترین کالاهای ترانزیتی استان را چوب و تخته، تریلر، کامیون کشنده، خودروی سواری، لوازم یدکی و ماشین آلات صنعتی، اجزا و قطعات، غلات و خشکبار، میوه صیفی جات، روغن و محصولات شیمیایی عنوان کرد و گفت: کالاهای ترانزیت از کشورهای مبدا روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان و قزاقستان به کشورهای مقصد عراق، امارات، ترکیه، افغانستان و مناطق آزاد و ویژه بوده که از مرز گمرکات خروجی پیرانشهر، باشماق، بازرگان، سرخس، حسن رود و مهران ترانزیت می‌شود.

یوسفی نژاد همچنین با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال به مقصد گمرکات استان گیلان به وزن ۱۰۴ هزار و ۳۹۸ تن کالا به ارزش بیش از ۴۶۴ میلیون دلار ترانزیت خارجی بوده است، افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی و ارزش دلاری به ترتیب با کاهش ۳۲ و ۳۸ درصدی همراه بوده است.

وی با اشاره به ورود و خروج مسافر، تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۴۵۹ هزار و ۵۵۱ مسافر با افزایش ۵۱ درصدی نسبت به سال گذشته به کشور وارد و ۴۵۱ هزار و ۹۲۰ نفر با ۶۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه از کشور خارج شده‌اند.

مدیرکل گمرکات گیلان به میزان کسب درآمد نیز اشاره و بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال گمرکات استان گیلان به مبلغ بیش از دو هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال درآمد وصول کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  افزایش ۴۷ درصدی داشته است.

وی میزان درآمد مالیات بر ارزش افزوده، عوارض کالا و خدمات وصولی گمرکات گیلان را نیز معادل بیش از هزار و ۳۶۸ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه با رشد ۴۵ درصدی همراه بوده است.

یوسفی نژاد ادامه داد: عمده درآمدهای وصولی معادل ۱۵۰۰ میلیارد ریال توسط گمرک آستارا اخذ شده که تقریبا معادل ۵۲ درصد از کل درآمد وصولی استان گیلان است.