تلاش جمهوری خواهان کنگره آمریکا برای تحریم ترکیه

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا قرار است از لایحه‌ای در راستای تحریم ترکیه بابت حمله به شمال سوریه حمایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، لیز چنی، دختر دیک چنی (معاون رئیس جمهوری اسبق آمریکا) و رئیس کنفرانس جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: چنی و ۲۹ تن دیگر از جمهوری خواهان آمریکا در مجلس نمایندگان قرار است طرحی را در اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه در واکنش به تهاجم نظامی آنکارا به شمال سوریه ارائه کنند.

لیز چنی در بیانیه‌ای نوشته: "اگر ترکیه می‌خواهد که متحد آمریکا باقی بماند، باید مثل یک متحد آمریکا رفتار کند... آنها باید به علت حمله به کردهای متحد ما تحریم شوند."

پس از آن که آمریکا اعلام کرد، نیروهای نظامی این کشور از شمال شرق سوریه عقب‌نشینی خواهند کرد، ارتش ترکیه چهارشنبه عملیات هوایی و زمینی گسترده‌ای علیه این منطقه کردنشین آغاز کرده است.

طی دو روز اخیر هواپیماهای نظامی و توپخانه ارتش ترکیه مواضع شبه‌نظامیان کرد را مورد حمله قرار داده‌اند.

این تلاش از سوی جمهوری‌خواهان کنگره همزمان شده با اظهارات جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که گفته امیدوار است فرصت میانجی‌گری به او داده شود.

در پی حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه، دهها هزار نفر از اهالی این مناطق طی دو روز گذشته با رها کردن منازل خود به مناطق مجاور متواری شده‌اند؛ رویدادی که موج جدیدی از آوراگان و پناهجویان سوری را تشکیل خواهد داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر ترکیه در سوریه پا را فراتر خط قرمز واشنگتن بگذارد او "اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد".

اکنون طرحی که از سوی لیز چنی تهیه شده در صورت تصویب در کنگره به ترامپ ابزار قانونی برای تحریم اقتصاد ترکیه را خواهد داد.

طرح مجلس نمایندگان تنها یک روز پس از طرح مشابهی از سوی لیندسی گراهام، سناتور برجسته جمهوری‌خواه، علنی شده است.

از این طرح که سناتور گراهام به همراه کریس ون هولن، سناتور دموکرات تهیه کرده به عنوان "وضع تحریم‌های سخت" علیه آنکارا یاد شده است.

لیندسی گراهام که از حامیان سرسخت دونالد ترامپ است و دوستی نزدیکی هم با او برقرار کرده در جریان حمله ترکیه به شمال سوریه موضع انتقادی شدیدی علیه رئیس جمهور آمریکا اتخاذ کرده و حتی گفته آمریکا به طور "شرم‌آوری کردهای متحد ما را تنها گذاشته" است.

در همین حال، روز پنجشنبه نمایندگان کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از عملیات ارتش ترکیه در مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه اظهار "نگرانی" کرده و از دولت ترکیه خواستند که به این اقدام "یک‌جانبه" خاتمه دهد.