تولید مصالح ساختمانی از ریجکت های زباله شهری توسط محققان فناور گیلان

رئیس پارک علم و فناوری گیلان از تولید مصالح ساختمانی از ریجکت‌های بلااستفاده زباله‌های شهری توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان و فناورانه در گیلان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از فارس، با اشاره به تولید فناورانه مصالح ساختمانی با ریجکت‌های پسماند و زباله در گیلان اظهار کرد: یکی از شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری گیلان موفق شده تا از ریجکت‌های زباله که مورداستفاده‌ قرار نمی‌گرفت و در زمین مدفون می‌شد، مصالح ساختمانی را تولید کند.

وی با بیان اینکه این محصول فناورانه در شهرستان رودسر به مرحله ابداع و تولید رسیده، افزود: روزانه یک‌صد تن زباله در شهرستان رودسر تولید می‌شود که 20 تن آن ریجکت بود و در کنار دریا مدفون می‌شد.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان با اشاره به نیازمندی بالای شهرداری‌ها به مصالح ساختمانی ازجمله جدول، موزاییک، بلوک و سایر ملزومات ابنیه‌سازی شهری گفت: با محصول فناورانه جدید، می‌توان از زباله و ریجکت‌های آن، مصالح ساختمانی و نیازمندی‌های اولیه ساختمان‌سازی‌های شهری را ساخت و در اختیار پیمانکاران شهری قرارداد.

باستی با بیان اینکه تولید مصالح ساختمانی از ریجکت‌های زباله آزمایش‌های مقاومت را پشت سر گذاشته، تصریح کرد: آزمایش‌های لازم مقاوم‌سازی در خصوص تولید مصالح ساختمانی از ریجکت‌های زباله انجام‌شده و هفته آینده تولیدات نیمه‌صنعتی محصول فناورانه جدید انجام خواهد شد و طی مراسمی با حضور مسؤولین شهری و استانی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تولید زباله را یکی از محصولات استراتژیک کاذب در شمال کشور برشمرد و بیان کرد: در هیچ کجای دنیا زباله به شیوه‌ای که در شمال کشور تولید می‌شود، وجود ندارد تا محصول فناورانه ای همچون تولید مصالح ساختمانی از ریجکت‌های زباله تولید شود و لذا می‌توان گفت این محصول مشابه خارجی ندارد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به هزینه‌های هنگفت ساماندهی پسماند از منزل تا امحا و یا تبدیل آن به فراورده‌های تولید ثروت گفت: جمع‌آوری زباله از سطح شهر، انتقال آن به مراکز کمپوست و یا زباله‌سوز هزینه‌بر است و اگر در محله تخلیه نیز تفکیک شود بسیار نفربر و متحمل هزینه‌هایی است که برای شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها کمرشکن است درحالی‌که تولیدات فناور محور از زباله نه‌تنها هزینه‌های گزاف ندارد بلکه می‌تواند هدفمندتر به مصرف برسند.

باستی با بیان اینکه شرکت تولیدکننده مصالح ساختمانی از ریجکت‌های زباله، شرکتی نیمه‌صنعتی دارای پردازشگر تبدیل از مبدأ است، افزود: شرکت مذکور تمام توان خود را به کار گرفت تا خروجی تولیدات خود را مصالح ساختمانی قرار دهد که خوشبختانه به این مهم دست‌یافت و هم‌اکنون می‌تواند محصولات خود را به بازار ارائه کند.

وی با اشاره به ظرفیت بی‌شمار ایجاد اشتغال تولید مصالح ساختمانی ناشی از ریجکت‌های زباله خاطرنشان کرد: در شمال کشور شهرهای زیادی وجود دارند که نحوه و سبک ساماندهی پسماند و زباله مشترکی دارند و به‌عنوان‌مثال شهری که دارای 15 هزار نفر جمعیت است و کارگاه‌هایی تولید مصالح شهری آن‌ها حدوداً 20 نفر مشغول به کار است، می‌توان با برگشت ریجکت‌های زباله به چرخه تولید علاوه بر حفظ اشتغال به ظرفیت تولید نیز اضافه کرد.

نظر شما:

security code