استاندار گیلان با اشاره به راهاندازی اولیه راهآهن رشت – قزوین گفت: در پنجشنبه جاری سوت اولین قطار در استان گیلان با حضور رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور شنیده میشود.
به گزارش کلانشهر24 به نقل از فارس، مصطفی سالاری پیش از ظهر امروز در بازدید از پروژه راهآهن رشت- قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: راهآهن رشت - قزوین پنجشنبه هفته جاری با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامهوبودجه و مسئولان وزارت راه و شهرسازی، بهصورت اولیه به بهرهبرداری رسیده و پسازآن، حدود دو ماه دیگر با حضور رئیسجمهوری بهطور رسمی افتتاح میشود.
وی با اشاره به تسهیل در گردشگری با بهرهبرداری از راهآهن رشت - قزوین افزود: آزادراه رشت - قزوین غیر از هشت کیلومتر آن در محدوده شهرستان رودبار، تکمیلشده و بهرهبرداری از راهآهن رشت - قزوین، زمینه را برای حضور بیشازپیش گردشگران در گیلان فراهم میکند.
استاندار گیلان با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت قطار بهصورت حمل بار است گفت: برای تأمین نیازمندیهای کارگاهی اتمام این پروژه قطار بهصورت حمل بار فعالیت میکند تا در روزهای آتی شاهد ورود اولین قطار مسافربری به گیلان باشیم.
وی با اشاره به اینکه در ساخت راهآهن محدودیت شیب و قوس وجود دارد بیان کرد: عبور از البرز کار آسانی نیست و تفاوت جاده با ریل در محدودیت شیب، مسیر پروژه را با دشواری مواجه کرد.
سالاری با اشاره به بهرهبرداری ایستگاه راهآهن آستارا افزود: بخشی از حمل کالاها از ایستگاه انجام میشود اما بنا داریم تا با بهرهبرداری از راهآهن رشت - آستارا بخشی از روند حمل کالاها و واردات و صادرات را از این طریق انجام دهیم.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تسهیل در گردشگری با بهرهبرداری از راهآهن رشت - قزوین و آزادراه این مسیر تصریح کرد: این دو موضوع استان را در معرض تقاضای بیشتر برای ویلا سازی و سکونتگاههای موقت قرار داده که لازم است برای حفظ اراضی کشاورزی و ملی و همچنین رفع نگرانی و دغدغه هموطنان و گردشگران، احداث واحدهای بومگردی در نظر گرفته شود.
وی به برخی از ویژگیهای راهآهن رشت - قزوین اشاره کرد و گفت: با افتتاح رسمی و تردد مردم با قطار، طراحی و اجرای زیبا تونلها و پلهای متعدد در مسیر و طولانی سختی کار ساخت این پروژه عظیم نمایان میشود.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه ساخت راهآهن برای استفاده گیلانیان و سایر هموطنان تعریفشده بیان کرد: با افتتاح راهآهن در سال سه میلیون و 800 هزار نفر مسافر و 10 میلیون تن بار را جابجا میکند که با تکمیل مسیر رشت به انزلی و رشت به آستارا میتوان از ظرفیت حداکثری آن استفاده کنیم.
طول راهآهن قزوین به رشت 164 کیلومتر که با احتساب تهران به رشت 320 کیلومتر بوده و طبق اعلام استانداری گیلان حدود یک هزار و 850 میلیارد تومان برآورد هزینه شده است.