بندر آستارا بهترین گزینه برای استقرار دبیرخانه اوراسیاست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: شهرستان مرزی بندر آستارا با دارا بودن مرزهای سه‌گانه زمینی، ریلی و آبی، می‌تواند بهترین گزینه برای استقرار دبیرخانه اوراسیا باشد.

کلانشهر : به گزارش خبرگزاری تسنیم از آستارا، فرهاد دلق‌پوش امروز در جلسه سرمایه‌گذاری در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: کشور ایران با داشتن منابع انسانی، محصولات کشاورزی و باغی، گردشگری و منابع معدنی یکی از ظرفیت بالقوه اقتصادی دنیا محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به مصوبات سفر اخیر وزیر صنعت به استان گیلان تصریح کرد: در این سفر پیرو پیگیری‌های مقامات استانی 12 مورد در حوزه صنعت و تجارت مصوب شد که با عملیاتی شدن مصوبه‌ها توسعه صنعت و تجارت گیلان سرعت بیشتری می‌گیرد.

دلق‌پوش با تأکید بر ظرفیت‌های بی‌نظیر شهرستان مرزی بندر آستارا در حوزه اقتصادی خاطرنشان کرد: شهرستان مرزی بندر آستارا یکی از شهرهای مرزی و بندری استراتژیک استان گیلان و حتی کشور به شمار می‌رود که نیازمند توجه ویژه مسئولان عالی کشوری است.

وی، از تشکیل دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت استان گیلان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: به سبب وجود ظرفیت‌های خوب موجود در گیلان و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت استان گیلان در آینده‌ای نزدیک تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به ظرفیت‌های موجود شهرستان مرزی بندر آستارا در حوزه تجاری افزود: شهرستان مرزی بندر آستارا با دارا بودن مرزهای سه‌گانه زمینی، ریلی و آبی، می‌تواند بهترین گزینه برای استقرار دبیرخانه اوراسیا باشد.

دلق‌پوش بابیان اینکه عمده تولیدات صنعتی گیلان در بخش‌های سلولزی، فولاد، قطعه‌سازی خودرو، دارویی، سیمان، روغن‌موتور و پوشاک است، اظهار داشت: تلاش ما براین است تا صنایع موجود در مرکز استان و سایر مناطق مهم تجاری و صنعتی سهم به‌سزائی در تولید ناخالص ملی و پیشرفت استان داشته باشد.

وی با اشاره به بنادر فعال موجود در استان گیلان و بارانداز بین‌المللی آستارا_آستارا در راستای توسعه اقتصادی استان گیلان اظهار داشت: با راه‌اندازی شبکه ریلی رشت – قزوین و همچنین جاده مناسب ترانزیتی، استان گیلان به‌عنوان شاهرگ حیاتی صادرات در کشور تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه استان گیلان قطب نخست حوزه صنایع سلولزی در کشور است خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان امسال به‌عنوان استان نخست کشور در حوزه صنعت سلولزی شناخته می‌‌شویم.

دلق‌پوش با اشاره به آمار بالای صادرات چوب از استان گیلان به کشورهای آسیایی و اروپایی تصریح کرد: در حوزه صنایع چوبی از استان گیلان یک‌میلیون و 280 هزار مترمکعب MDF و HDF به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به توسعه تولیدات صنایع چوبی در گیلان نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه تولید مواد خام اولیه هستیم افزود: بر اساس برآوردهای انجام‌شده در حوزه صنایع چوبی، برای تولید هر مترمکعب صنایع چوبی نیازمند 2.2 مترمکعب مواد خام اولیه هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، بابیان اینکه در این راستا موضوع زراعت چوب از طریق برگزاری مزایده و واگذاری اراضی به متقاضیان هم‌اکنون در گیلان در حال اجرا است گفت: از متقاضیانی که برای زراعت چوب در استان گیلان اعلام آمادگی می‌کنند با پرداخت تسهیلات و تضمین خرید حمایت می‌کنیم.

دلق‌پوش بابیان اینکه در حوزه تأمین مواد خام صنایع چوبی در استان گیلان اقدام جهادی لازم است عنوان کرد: با بررسی‌های انجام‌شده 6 میلیون مترمکعب مواد اولیه خام در این حوزه نیاز داریم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای روستاهای گیلان در راستای احداث تولیدات صنعتی در مقیاس‌های کوچک‌تر نیز گفت: از شوراها و دهیاران روستاها انتظار داریم ضمن بررسی کاربری‌های موجود در روستاها نسبت به معرفی متقاضیان ایجاد صنایع کوچک صنعتی به سازمان صنعت اقدام کنند.