آمریکا نفت سوریه را سرقت می کند


۱۳۹۸/۰۸/۰۵ - ۱۴:۱۷ | کد خبر: ۳۹۰۶ چاپ
آمریکا نفت سوریه را سرقت می کند

وزارت دفاع روسیه، آمریکا را به سرقت نفت سوریه و قاچاق آن متهم کرد

کلانشهر : به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از العالم، همزمان با درگیری نیرو‌های وابسته به ترکیه و کرد‌ها در شمال سوریه، وزارت دفاع روسیه، آمریکا را به سرقت نفت سوریه و قاچاق آن به خارج از کشور متهم کرد.

مرکز دیده بان مخالفان سوری گزارش داد درگیری‌های شمال شرق سوریه بین گروه‌های تحت حمایت ترکیه و کرد‌های سوری تحت حمایت دمشق به کشته شدن ۱۵ نفر منجر شد. رامی عبدالرحمان مدیر مرکز دیده بان مخالفان سوری اعلام کرد این درگیری‌ها در مناطق حد فاصل تل تمر و راس العین روی داد و طی آن ۹ نفر از گروه‌های وابسته به ترکیه و شش تن از نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) کشته شدند.
نیرو‌های نظام سوریه وارد راس العین شده و به پیشروی در حومه آنجا به سمت مرز‌های ترکیه ادامه می‌دهند. خبرگزاری سوریه اعلام کرد نیرو‌های این کشور در منطقه‌ای به طول ۳۰ کیلومتر در جنوب مرز‌های ترکیه مستقر شده اند.
عبدالخالق الحمداوی گزارشگر شبکه با اشاره به برقراری آرامش نسبی در مناطق مرزی شمال سوریه در پی تاکید ترکیه بر پیشرفت طبیعی توافق خود با روسیه افزود: منابع سوری از استقرار کاروان نیرو‌های سوری و روسی متشکل از صد‌ها خودرو در مسیر الحسکه - حلب خبر دادند. با وجود استقرار این نیروها، درگیری‌های پراکنده‌ای بین نیرو‌های تحت حمایت ترکیه و نیرو‌های سوریه دموکراتیک در حومه‌های راس العین، تل تمر و تل ابیض روی داد. ترکیه هشدار داد در صورتی که نیرو‌های کرد تا پایان مهلت مورد توافق با روسیه از شمال سوریه عقب نشینی نکنند، آنکارا عملیات خود را در شمال سوریه برای پاکسازی این مناطق از تروریست‌ها از سر می‌گیرد.
در ادامه پس از پخش قسمتی از سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره مهلت ۱۵۰ ساعته داده شده به کرد‌ها برای عقب نشینی از مناطق شمال سوریه آمده است: اردوغان همچنین هشدار داد اگر از طرح‌های ما برای بازگرداندن حدود دو میلیون سوری به کشورشان حمایت نشود مرز‌ها را برای مهاجرت آوارگان به اروپا باز می‌کنیم.
در ادامه گزارش آمده است: دولت سوریه تجاوزات ترکیه به خاک خود و تلاش آنکارا برای ایجاد منطقه حائل (آنچه ترکیه آن را منطقه امن می‌نامد) در مرز‌ها و نیز تجاوزات نیرو‌های ائتلاف آمریکا را نقض قوانین بین المللی می‌داند و بر عزم خود برای بیرون راندن همه نیرو‌های غیرقانونی از سوریه تاکید می‌کند.
فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت: تجاوزات مکرر به حق حاکمیت و یکپارچگی ارضی جمهوری عربی سوریه و تلاش‌های پی در پی نظام ترکیه برای ایجاد آنچه منطقه امن نامیده می‌شود و تجاوزات مستقیم گروه موسوم به ائتلاف آمریکا به خاک سوریه، همه و همه اقداماتی محکوم و غیرقانونی است.
گزارشگر ادامه داد: همزمان با این اظهارات، برخی گزارش‌ها از ورود کاروان نظامی آمریکا به سوریه از شمال عراق و حرکت آن‌ها به سمت مواضع نیرو‌های آمریکایی در دیرالزور حکایت می‌کند. این گزارش‌ها پس از آن منتشر شد که آمریکا اعلام کرد حضور نظامی خود را (به بهانه) حمایت از میدان‌های نفتی در برابر گروه‌های وابسته به داعش تقویت می‌کند؛ اما وزارت دفاع روسیه نیرو‌های آمریکایی را به سرقت نفت و انتقال آن به خارج متهم کرد و تصاویری از تانکر‌های حامل نفت که در مسیر خروج از سوریه حرکت می‌کنند پخش کرد. وزارت دفاع روسیه همچنین فاش کرد درآمد‌های آمریکا از راه قاچاق نفت سوریه به بیش از ۳۰ میلیون دلار در ماه رسیده است. این امر نشان می‌دهد هدف آمریکا از حضور در سوریه نه مبارزه با تروریسم بلکه سرقت ثروت‌های این کشور است.