مسمومیت ۱۳ نفر در رودبار با سم بوتولیسم


۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۱۳:۰۲ | کد خبر: ۳۹۳۸ چاپ
مسمومیت ۱۳ نفر در رودبار با سم بوتولیسم

۱۳ نفر در یک مراسم یادبود در رودبار بر اثر خوردن پنیر آلوده ، مسموم و راهی بیمارستان شدند.

کلانشهر : به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز گیلان ؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز گفت : یک کودک ، ۶ مرد و ۶ زن دیشب در مراسم یابود یکی از درگذشتگان در محله دارستان شهر رودبار، بر اثر خوردن لقمه‌های نان و پنیر آلوده به باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم، مسموم و راهی بیمارستان شدند.
فردین مهرابیان افزود : تا کنون ۳ نفر از این افراد که در بیمارستان رازی رشت بستری بودند مرخص شدند و ۹ نفر در این بیمارستان و یک کودک ۶ ساله در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت هنوز بستری هستند.
وی با اشاره به اینکه باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم (بوتولیسم) بسیار کشنده است گفت : این باکتری بیشتر در محیط کم اکسیژن ، مثل غذا‌های کنسرو شده یا نمک سود شده تولید می‌شود و مصرف غذای آلوده به این باکتری علائمی ، چون سرگیجه ، اشکال در بلع ، یبوست ، اختلال بینایی ، ضعف دست و پا ، فلج شدن و در موارد حاد خطر مرگ را به دنبال دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به شهروندان توصیه کرد : از استفاده کردن از مواد غذایی فله خودداری و غذا‌های کنسرو شده و پاستوریزه را از مراکز عرضه مجاز و مطمئن خریداری کنند و قوطی‌های کنسرو مواد غذایی را تا ۲۰ دقیقه بجوشانند.